Nenastupujte: vlaky soukromých dopravců provázejí potíže

27. 12. 2019 / Jiří Hlavenka

čas čtení 3 minuty

Aktualizace: Firma Arriva je odpovědná za naprostý rozklad železniční dopravy na severu Anglie. Natolik, že primátoři severoanglických měst naléhavě požadují, aby jí byla odebrána koncese opravňující ji k provozování železniční dopravy. Máte se v ČR na co těšit (JČ):

"The call comes as the fate of Northern Rail hangs in the balance, after continued disruption led to northern mayors demanding that Arriva, which has operated the network since 2016, be stripped of its contract." Zdroj https://www.theguardian.com/uk-news/2019/dec/28/rail-franchises-should-be-scrapped-to-end-nightmare-journeys

* * *

Společnost Arriva dala do materiálů pro výpravčí telefonní číslo s bulharskou předvolbou. Místo slibovaných modernizovaných motorových vozů nasadila soupravu složenou z historických vagónů bez funkčního topení. Společnosti RegioJet se hned první den provozu rozbilo několik vozů; ty stejně jako Arriva dovezla z Německa a cestující kritizovali jejich značně zašlý vnitřek.

K tomu:
Jan Čulík, Cestování vlakem Regiojet - tak trochu návrat do ošuntělé, nefunkční komunistické éry

Nové soupravy na spojích, které převzali soukromí dopravci, cestující nenajdou. Česko se tak stává rájem železnicích ojetin. Nejnovější soupravy má Leo Express. ´Stáří našich jednotek je pouze 15 let´, chlubí (!!!) se firma". (cit: HN)

"Výsledkem byl týden chaosu mezi cestujícími i drážním personálem, jezdící retrovlaky i šroty z Německa, rozpad tarifů a zavřené pokladny. Úplně nejhorší však byla rezignace objednatelů na jakoukoliv kontrolu." (cit.: Zdopravy.cz).

Jo, děcka, chtěli jste volný trh, tady ho máte.

Z britského vlaku dnes:


Pozn. JČ: Zkušenosti z Británie: Privatizace na železnici, kterou zavedla Thatcherová, vedla k naprosté roztříštěnosti osobní železniční dopravy a k obrovskému nárůstu cen jízdenek. Kromě toho, paradoxně, nejdůležitější dopravní železniční tahy v Británii převzaly státní společnosti jiných evropských zemí, jako Deutsche Bahn či ve Skotsku holandská firma Abelio. Systém funguje tak, že stát poskytuje soukromým železničním dopravcům obrovské státní dotace, z nichž tito dopravci financují dividendy svých vlastníků. Zejména v severní a v jihozápadní Anglii dochází v posledních letech k naprostému kolapsu železniční dopravy, až natolik, že lidé přicházejí o zaměstnání, protože nejsou za drahé jízdné schopni dojet do práce včas. Více než 70 procent Britů si přeje zestátnění železnic. (Ne že by někdejší státní firma British Rail byla efektivní, avšak na několika hlavních tazích byla britská vláda nucena soukromým dopravcům koncesi odebrat a tahy znárodnit a pod správou státu  byly tyto vlaky asi tisíckrát efektivnější než v rukou soukromých majitelů. Bude-li česká železniční doprava následovat britský privatizační vzor, máte se na co těšit.)

0
Vytisknout
10974

Diskuse

Obsah vydání | 2. 1. 2020