ČR zanedbává i cyklistickou dopravu

23. 5. 2011 / František Řezáč

čas čtení 4 minuty

Nejen v dopravě železniční ČR spí. Zaspává, zaostává a ocitá se v izolaci také v dopravě cyklistické a v její návaznosti právě na železnici, jež je typem tzv. intermodality. Toto je pojem převzatý z nákladní dopravy a je příznačné, že na internetu najdete v češtině právě jen toto, úzce vymezené vysvětlení, přeprava osob jako by nebyla.

Pojem cyklistická doprava jsem srozumitelně vysvětlil ZDE

Koncem května proběhne v Norimberku již druhý kongres o cyklistické dopravě, pořádaný příslušným spolkovým ministerstevem.

Pokud je mi známo, bez české účasti, ačkoli pozvání přišlo. To je pro Čechy a Moravany také typické. V zemi, kde se staví za miliardy předražené dálnice, se nenajde pár korun na vyslání delegáta.

Patrně ojedinělým počinem zůstane účast ministra dopravy na cyklojízdě Prahou. Ten má ale dnes jiné starosti. Ministr sem, ministr tam, stejně už je tam jiný...

Ano, čeští politici mají vůbec jiné starosti.

Nějací podivínští cyklonadšenci je nezajímají a stejně pořád jen otravují. Tak se jim při podobných akcích něco slíbí s vědomím, že se uvidí. Zatímco v Evropě se cyklodoprava stává trendem, u nás je pořád popelkou.

V českých městech a mezi českými vesnicemi se normálně a bezpečně na kole jezdit nedá. Turista a dobrodruh si poradí, ale třeba děti je neradno vysílat na kole bez doprovodu kamkoli. Malého cyklistu vyhání i jeho škola, která mu nezajistí bezpečnou úschovu.

Přitom výchova dětí k využívání tohoto druhu dopravy je v Evropě jedním z pilířů jejího rozšíření. Cyklisté, kteří by u nás chtěli využívat kolo k dopravě - a i přes ignoranci politiků jich přibývá - jsou zaháněni nesystémovým budováním cyklotras do neřešitelných, nebezpečných a mnohdy kuriózních situací.

Například v Plzni na nádraží s kolem nedojedete, musíte tlačit nebo se zařadit mezi auta, pokud nechcete porušit zákon jízdou mezi chodci po chodníku. Zcela nový obchodní komplex poblíž nádraží cyklisty úplně ignoroval, ani jeden stojan pro kolo. Nový dlouhý chodník bez pruhu pro kola. Politik a úředník má spoustu výmluv, proč to nešlo, nejde a nepůjde. On si tam stejně zajede autem.

Ano, zatímco pro Evropu jsou a budou typická nádraží s úschovnami pro desítky, stovky a tisíce kol, u nás bude převažovat bařtipán, převlečený do pestrobarevného značkového cyklooblečku, který si na svůj "offroad" naloží drahá kola a vyjede si třeba na Šumavu, kde je přece nádherná cyklostezka do Prášil, tak co pořád ti obyčejní kolaři kecají, vždyť stavíme a vůbec, proč mi tady ta bába na kole na silnici mezi vesnicemi překáží, proč nejede jinudy? Inu jinudy to nejde. Tak je to...

Jinde to jde. V Rakousku probíhá právě kampaň Jezděte na kole do práce", podporovaná obcemi, spolkovými zeměmi i vládou.

Takových kampaní se, nejen v Rakousku, ale i v Německu, Švýcarsku ( ty kopce! ) zúčastňují politici na všech zmíněných úrovních, je to prostě i pro ně "in", být viděn na kole. Já byl nedávno na slavnostním otevření přeshraniční cyklostezky z Brodu nad Lesy ( Furth im Wald) do Domažlic.

Přijel jsem na kole, naivně se domívaje, že je to tak správně. České starostky a čeští starostové z regionu přijeli autobusem, který jim měl přivézt kola. Sice tam nějaká byla, ale oporoti ohlášené jízdě se jelo autobusem po cyklostezce až na hranici. Tam se řečnilo, stříhala se páska a pár stydlivě se tvářících cyklistů čekalo, že snad teď...

Ne, nebojte se, opravdu na kola nesedli, hezky zpátky do autobusu a na rautík do Čech. Tak to u nás zatím chodí...

0
Vytisknout
9246

Diskuse

Obsah vydání | 24. 5. 2011