Pro pražského primátora Svobodu, který je sto let za opicemi: Investice labouristů do cyklistické a pěší dopravy budou v Británii bezprecedentní
20. 8. 2024
Nová britská ministryně dopravy prohlásila, že labouristická vláda bude investovat „bezprecedentní objem finančních prostředků“ do cyklistiky a pěší dopravy, které jsou důležitou součástí plánů na zlepšení zdraví a odstranění nerovnosti.
Podle Louise Haighové, která je rovněž členkou vládního výboru pro plnění úkolů v oblasti zdraví, by národní síť bezpečných cyklostezek mohla snížit počet návštěv u lékaře „o statisíce, ne-li miliony ročně“, poté, co by pomohla lidem začlenit do jejich života více fyzické aktivity.
Dodala, že přístup k bezpečným cyklostezkám je „zásadní“ i pro řešení uhlíkové stopy země.
„Jsme v klimatické krizi. Jsme v krizi veřejného zdraví; pro řešení obou těchto problémů je zásadní, aby lidé chodili pěšky, jezdili na kole a více se pohybovali, a to jak v bezprostředním, tak v dlouhodobém horizontu,“ řekla. „Existuje spousta důkazů, že to sníží počet návštěv u lékařů o statisíce, ne-li miliony ročně.“
Doprava je největším jednotlivým přispěvatelem k emisím oxidu uhličitého ve Spojeném království, a přestože cyklistika nebyla v labouristickém manifestu výslovně uvedena, kromě zmínky o „aktivním cestování“ - souhrnném termínu pro chůzi, jízdu na kole a jízdu na kolečkách (jak to dělají uživatelé invalidních vozíků a pohybových pomůcek) - Haighová říká, že bude „naprosto zásadní pro rozvoj naší národní integrované dopravní strategie“. Téměř tři čtvrtiny cest v Anglii jsou kratší než osm kilometrů.
Haighová nazývá cyklistiku „osvoboditelem“ - tím, který pomáhá ostatním vládním rezortům dosáhnout jejich cílů, včetně školství a zdravotnictví. „Má vedlejší účinky všude jinde: lidé jsou díky ní zdravější, snižuje se zátěž zdravotnictví, protože lidé žijí zdravěji a déle,“ řekla.
Jízda na kole a chůze jsou nákladově efektivní prostředky pro cestování na krátké vzdálenosti a pro lidi důležitý způsob pravidelného pohybu. Výzkumy ukazují, že většina lidí by ráda jezdila na kole častěji: nedostatek bezpečných tras a strach ze sdílení silnic s motorovou dopravou však staví jízdu na kole mimo dosah většiny lidí, zejména žen. Muži v Anglii jezdí na kole třikrát častěji než ženy.
Diskuse