Monitor Jana Paula : Antonín Navrátil – Kvaše a monotypy z posledních let
10. 6. 2019
/
Jan Paul
čas čtení
4 minuty
Není mnoho současných umělců, po nichž je pojmenovaná galerie,
Antonínu Navrátilovi (8.8.1948 – 6.4.2014) se to povedlo až po smrti, a
to díky jeho rodině a Novému sdružení pražských malířů, jehož byl
členem. Výstavní síň nesoucí jeho jméno, nyní vystavuje tvorbu svého
zakladatele z posledních tří let. JUDr. Antonín Navrátil byl advokát, a
soukromě studoval pouze u Jana Zrzavého. Neznám mnoho umělců
autodidaktů, kteří neprošli žádnou oficiální výtvarnou školou, a přesto
byli schopni vytvořit formálně semknuté, osobité a obsahově celistvé
dílo.
Je vzácné, když se tzv. neprofesionálnímu umělci podaří nevkročit do
bludného kruhu kýčovitosti, v němž se mísí nadšení amatéra s urputnou
snahou o profesionalitu. Řekl bych, že to je díky daru, nadání, které
Navrátil rozvinul v plné šíři svého výtvarného projevu. Ale ani talent
není všechno, k tvorbě je ještě potřeba vytrvalost, pokora, a
intelektuální schopnost nahlížet výtvarnou činnost kontextuálně
vztaženou k životu a k jeho prožívání. Není pro člověka snadné dělit
vymezený čas na civilní zaměstnání a tvorbu, a tak jen míra vynaloženého
úsilí může kompenzovat tento handicap.
Antonín Navrátil právník a umělec, ten druhý těžil inspiraci
z prvého, a prvý poskytoval druhému nezávislost. Spojujícím článkem byla
vášeň k malířství. Zprvu expresivně výraznému tvarovou i barevnou
formou v ironizující nadsázce s důrazem na figuru, později zklidněnému
stylizací krajinných motivů, a v závěru zcela ztišenému lyrickou
umírněností a úsporností výstavby obrazu. Navrátilova malířská tvorba,
důsledně poučena moderním uměním, postupně dospěla od dramatické
exaltovanosti k vnitřnímu klidu. Na počátku výjevy existenciálních
okolností člověka, na konci pocity ztotožnění.
Kritický pohled a distanc se přetavil do empatických pocitů klidu a
rovnováhy. Často groteskní a ironické náměty z profesního světa, jako
soudci, či momenty ze soudních síní a jednání, ale i náměty civilní
z běžného života, byly postupně nahrazovány motivy polí, cest a stromů,
aby nakonec vyústily v radostný pocit života, vyjádřeného v soustředěném
malířském pozorování přírody. Jestliže starší obrazy soudců, barmanek a
sexuálně odhalených partnerů v rozvodovém řízení naznačují lidské
povahy a vlastnosti, pak monotypy a kvaše z posledních let života
vyzařují duchovní koncentraci a intimitu prožitku autora.
Tvorba Antonína Navrátila je ukázkou tvůrčí cesty od vnějšího
k vnitřnímu, od obecného k subjektivnímu, což je patrné například
v obrazech téměř preislerovského kolorismu Volavka a Rybník, oba z roku
2013. V klidu vodní hladiny a osamoceného ptáka jakoby autor vyslovil
svůj autentický životní pocit sounáležitosti a pokory. Ve smutné a
nostalgické atmosféře těchto obrazů lze cítit ticho, které není jen
meditativní kvalitou, ale i metaforou počátku a konce všech věcí.
Navrátilova tvorba vypovídá i o lásce k výtvarnému umění, o hledání
nesamoúčelné krásy estetického výrazu, o nutnosti vtisknout se do světa,
který je ve své podstatě pomíjivý. Nicotnost ovšem pro něho není
explicitní, je upomenutím se k něčemu, co nás může přesahovat. Ve svých
malířských dílech se snažil zachytit prchavost všeho, co zahlédl okem, a
v paměti uložil jako prožité. Ať to byl člověk, nebo krajina, vše mělo
pro něho svůj význam a důležitost. Povedlo se mu obhájit umění v jeho
smyslu, a stihnul po sobě zanechat dílo, které je svébytné, stopu, která
je zřetelná.
Výstava je ve Výstavní síni Antonína Navrátila, Husinecká 8, Praha 3 – Žižkov
k vidění do 20. 6. 2019; Otevřeno: úterý, středa a čtvrtek, 15 - 18.00 hodin
7538
Diskuse