Kauza Vanunu: Kvůli televiznímu rozhovoru dostal whistleblower domácí vězení a zákaz přístupu na Internet

11. 9. 2015

Více než deset let po propuštění z osmnáctiletého trestu za zveřejnění detailů izraelského jaderného programu Mordechaj Vanunu dostal domácí vězení. Následovalo po rozhovoru pro soukromou izraelskou televizi, který ale podle některých zdrojů měl schválit vojenský cenzor.

Armádní rozhlas přinesl zprávu o zatčení Vanunua, k němuž došlo ráno 5. září. Bylo to několik hodin po odvysílání rozhovoru pro soukromou televizi Channel 2. Podle úřadů rozhovor porušil podmínky, za nichž byl Vanunu v roce 2004 propuštěn. Podle informací izraelských a norských zdrojů však rozhovor, který se týkal především Vanunua osobně a jeho soukromých záležitostí, byl schválen vojenským cenzorem.

Šedesátiletý Vanunu se údajně objevil u jeruzalémského soudu, kde mu bylo nařízeno sedm dní domácího vězení a zákaz používání Internetu.

Zatčení potvrdil vysoce postavený představitel bezpečnostních složek, který sdělil agentuře DPA, že Vanunu má zakázáno zveřejnit také ty informace o izraelském jaderném programu, které už v minulosti zveřejnil.

Vanunu byl poprvé uvězněn v roce 1986 za zveřejnění detailů o jaderném programu v listu Sunday Times. Byl odsouzen k osmnácti letům vězení, z toho deset let strávil na samotce.

V roce 2010 byl uvězněn podruhé za údajné porušení podmínek propuštění, kterého se měl dopustit rozhovorem s cizincem.

V rozhovoru odvysílaném 4. září Vanunu hovořil o tom, jak byl vylákán z Londýna do Říma před svým unesením izraelskými agenty a obviněním ze zrady.

Třicet let poté sdělil v televizním rozhovoru, že nezná žádná tajemství a pouze si přeje přestěhovat se k norské manželce, Kristin Joachimsenové, kterou si vzal v nepřítomnosti letos v květnu. Vanunu konvertoval ke křesťanství a požádal o zbavení izraelského občanství.

Nejvyšší soud mu však již v roce 2011 zakázal emigrovat s tvrzením, že zůstává hrozbou pro národní bezpečnost.

Policie žádala, aby rozhovor s Vanunuem mohla ještě před odvysíláním zkontrolovat, stanice to odmítla a chce spor řešit u soudu.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2053

Diskuse

Obsah vydání | 11. 9. 2015