Jak čelit ruské vlivové kampani v sociálních médiích?

19. 11. 2018

čas čtení 2 minuty
V lednu 2017 americká zpravodajská komunita zveřejnila zprávu s detaily ohledně ruské vlivové kampaně nařízené prezidentem Vladimirem Putinem s cílem narušit americké prezidentské volby, píší Elizabeth Bodineová-Baronová, Todd C. Helmus, Andrew Radin a Elina Treygerová. Součástí širšího komplexního přístupu bylo šíření dezinformací automatickými boty a placenými trolly. Ruská strategie spočívala v tom prosazovat současně několik navzájem neslučitelných narativů, prohloubit existující rozdělení americké společnosti a degradovat důvěru v západní instituce a demokratický proces.


I když není přesně známo, jaký dopad měla kampaň na prezidentské volby či na názory jednotlivců, je zjevné, že ruské snahy dosáhly na mnoho Američanů skrze různé platformy sociálních médií, včetně Twitteru a Facebooku. Ruský "dezinformační řetězec" řídící tyto kampaně vychází od ruského vedení, pokračuje k orgánům a prostředníkům a přes amplifikátory jako sociální média zasahuje americké mediální spotřebitele.

Tato zpráva kategorizuje a analyzuje různé přístupy a politické možnosti reakce na hrozbu.

Model komplexního dynamického procesu mapující ruský dezinformační řetězec slouží kategorizaci a analýze potenciálních přístupů k této hrozbě.

Experti se shodují, že současné přístupy k ruské vlivové kampani v sociálních médiích jsou fragmentované a neúplné.

Řešení jsou nezávisle navrhována a někdy i zaváděna různými aktéry, ale málokdy jsou si tito lidé vědomi toho, co dělají ostatní, nemluvě o možnostech spolupráce.

Úsilí o posílení spolupráce a sdílení informací jsou v počátcích a chybějí jim nezbytné zdroje a podpora úřadů. Chybí celková strategie.

Experti se také shodují, že ačkoliv neexistuje jediné řešení, je třeba silnější spolupráce mezi vládou a soukromým sektorem. Bez spolupráce a koordinace zůstanou snahy rozdrobené a neadekvátní a USA zůstanou zranitelné vlivovými kampaněmi.

Autoři doporučují formulovat jasné a vynutitelné normy přijatelného chování pro státní a mediální entity na sociálních médiích.

Je třeba koordinovat akce exekutivní a legislativní moci.

Měl by vzniknout formální mechanismus sdílení informací, který zahrne klíčové hráče z vlády a soukromých společností podnikajících ve sféře sociálních médií.

Měla by se zvýšit transparentnost sociálních médií a algoritmy detekující a odstraňující dezinformace a škodlivé jednání.

Je třeba podporovat a platit akademickou sféru, aby vyvinula lepší nástroje identifikace a atribuce dezinformací na sociálních médiích.

Prioritu by měla dostat obranná opatření před tresty, aby došlo k ovlivnění rozhodování Moskvy.

Nepřetržitě je třeba hodnotit náklady a vliv navrhovaných řešení vzhledem k efektivitě ruských aktivit.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
8639

Diskuse

Obsah vydání | 22. 11. 2018