2,6 miliardy rublů týdně. Rusko zvýší výdaje na státní propagandu na nový historický rekord
9. 10. 2024
V návrhu rozpočtu na rok 2025 vláda zařadila navýšení finančních prostředků pro státní televizní kanály, mediální a propagandistické projekty na internetu na nový historický rekord ve výši 137,2 miliardy rublů, vyplývá z důvodové zprávy k zákonu o rozpočtu zveřejněné v databázi Státní dumy.
Ve srovnání s letošním rokem se výdaje v rámci položky "hromadné sdělovací prostředky" zvýší o 15,9 miliardy rublů, tedy o 13 %, a jejich celkový objem přesáhne roční rozpočty středně velkých ruských regionů (například 135 miliard rublů v Kaliningradské oblasti, 110 miliard rublů v Permské oblasti, 75 miliard rublů v Tambovské oblasti).
Státní propaganda bude stát rozpočet v průměru 11,4 miliardy rublů měsíčně, tedy 2,6 miliardy rublů týdně, a hlavními příjemci finančních prostředků zůstanou státní televizní kanály.
Provoz ANO TV-Novosti, řídící struktury Russia Today, bude v roce 2025 stát daňové poplatníky 31,1 miliardy rublů, což je o 9 % více než v roce 2024.
Pěrvyj kanal, který od začátku války přišel téměř o čtvrtinu publika, dostane cílenou dotaci ve výši 6 miliard rublů, aby "zaplnil televizní éter". Dalších 18,6 miliardy rublů je vyčleněno pro Pěrvyj kanal, NTV, VGTRK, ruskou veřejnoprávní televizi a kanál Karusel na zaplacení vysílání ve vnitrozemí (v osadách s populací méně než 100 tisíc lidí). Ve srovnání s letošním rokem se tyto náklady zvýší o 1 miliardu rublů.
O 17 %, na 10,9 miliardy rublů, vláda zvýší financování Mezinárodní informační agentury Rossija Segodňa pod vedením Dmitrije Kiseljova. Výdaje agentury TASS vyskočí o 26 % na 4,8 miliardy rublů.
Kromě toho budou rozpočtovými penězi napojeny agentura Regnum a Komsomolskaja pravda, které letos neobdržely státní dotace: První je poskytována dotace ve výši 152 milionů rublů, druhé 438,7 milionu.
Organizace státního propagandistického systému v okupovaných oblastech Ukrajiny bude v rozpočtu stát 7 miliard rublů. Samostatnou položkou - za 8,4 miliardy rublů - byly do státní pokladny zahrnuty náklady na mediální projekty prezidentské administrativy. Mluvíme o organizaci "informační a vysvětlující podpory" pro iniciativy Vladimira Putina "na internetu", podle důvodové zprávy k návrhu zákona o rozpočtu.
Celkem od začátku války (2022-2024) vláda utratila za státní média více než 350 miliard rublů. (83,5 miliardy korun - pozn. BL.) Navzdory štědrému financování však státní televizní kanály, kde jsou diváci v hodinových talk show přesvědčováni o úspěchu ekonomiky, obhajují obnovení stalinských represí a úder na Evropu jadernými zbraněmi, rychle ztrácejí publikum. Podle společnosti Mediascope v létě 2024 sledovalo televizní kanály "velké trojky" o 12 % méně diváků než v prvním roce války. Celková sledovanost stanic Rossija 1, Pěrvyj kanal a NTV klesla na 30,1 %, i když v roce 2022 přesáhla 34 %.
Největší ztráty utrpěl Pěrvyj kanal, jehož počet diváků se za rok propadl o 22 % a ve srovnání s létem 2022 téměř o třetinu. Podíl publika Prvního kanálu mezi všemi diváky se snížil na 6,8 %. "Rusko 1" ztratilo za rok každého sedmého diváka (-15 %), ačkoli zůstalo nejpopulárnější ze všech televizních kanálů v zemi: V létě jej sledovalo 14,6 % televizního publika, i když před rokem to bylo 17 %. Kanálu NTV, vlastněnému Gazprom Media Holding, se podařilo zvětšit své publikum: Jeho podíl na průměrném denním publiku se zvýšil ze 7,9 % na 8,7 %.
Zdroj v ruštině: ZDE
Diskuse