Další etapa úpadku Británie: Nyní tisková cenzura

20. 6. 2022

čas čtení 5 minut
Aktualizace: Během pondělka vyšlo najevo, že úřad premiéra v Downing Street si stěžoval listu The Times a deníku Daily Mail na tento článek, a oboje noviny tedy ten článek zlikvidovaly. Neuvěřitelné.

"Všechny záznamy byly zničeny nebo zfalzifikovány, všechny knihy byly přepsány, všechny obrazy byly přemalovány, všechny sochy a budovy na ulicích byly přejmenovány, všechna data byla změněna. A ten proces pokračuje každým dalším dnem a každou další minutou." George Orwell, 1984
Zřejmě nejčtenější článek z deniku Times letos. Přestože byl stažen. Sociální sítě jsou k něčemu




Nejnovější manželka Borise Johnsona a podivný případ zmizelého článku v deníku Times

Článek informoval, že když byl Boris Johnson britským ministrem zahraničí (v té  funkci nic nedělal), pokusil se z protekce nechat jmenovat svou tehdejší milenku Carrie Symondsovou šéfkou štábu na ministerstvu vnitra s ročním platem 100 000 liber (= 250 000 Kč měsíčně).

To, že má Johnson novou milenku, bylo zjištěno, když ho přistihli při sexu s ní v jeho kanceláři v Dolní sbněmovně - v době, kdy Johnsonova manželka byla nemocná s rakovinou.

Na první pohled se zdálo, že jde o politickou senzaci víkendu.

V sobotu deník Times přinesl zprávu o tvrzení, že se Boris Johnson v době, kdy byl ministrem zahraničí, snažil jmenovat svou tehdejší milenku šéfkou svého štábu.

Ale téměř ihned poté, co se článek dostal do tiskárny, byl bez vysvětlení či objasnění stažen.


Článek, který napsal veterán britské politické žurnalistiky Simon Walters, bývalý novinář z listů  Daily Mail a Mail on Sunday, se objevil na páté straně prvních výtisků sobotního vydání deníku Times, ale v pozdějších vydáních byl stažen.

Text přinesl další podrobnosti ohledně  tvrzení v životopisu Carrie Johnsonové od finančního dárce Konzervativní straně  lorda Ashcrofta, že se ji Johnson v roce 2018, když byl ministrem zahraničí, snažil protekčně  jmenovat do vládní funkce s platem  100 000 liber ročně.

V článku se uvádí, že tento nápad ztroskotal, když se jeho nejbližší poradci dozvěděli o záměru zaměstnat tiskovou mluvčí toryů, tehdy známou jako Carrie Symondsová, s níž se později oženil. Johnson byl tehdy ještě ženatý s Marinou Wheelerovou, advokátkou.

Zdroj obeznámený se situací sdělil deníku Guardian, že šlo o pravdivé, podložené informace.

Mluvčí Carrie Johnsonové byl však kategorický. "Tato tvrzení jsou naprosto nepravdivá," lhal.

Downing Street odmítla na tuto zprávu reagovat, ale zdroj z premiérského úřadu rovněž lhal, že ten článek byl prý "nepravdivý".

"Je to špinavý, zdiskreditovaný příběh, který většina renomovaných médií odmítla, protože není pravdivý. Fakta mluví sama za sebe."

Novinář Walters řekl deníku Guardian: "Za tím článkem  si stojím. Během dvou dnů jsem navštívil všechny relevantní osoby. Nikdo mi to nepopřel na záznam a úřad premiéra  to nepopřel ani mimo záznam."

Novináři v Timesech byli rozhodnutím stáhnout sobotní článek  zmateni, přičemž několik zdrojů naznačovalo, že došlo k zásahu na vysoké úrovni, aby byl článek odstraněn.

Šéfredaktor listu John Witherow je údajně v pracovní neschopnosti. Jeho zástupce Tony Gallagher noviny redigoval v pátek, přičemž podle několika zdrojů právě on rozhodl o vyřazení tohoto článku z pozdějších vydání.

Mluvčí Timesů  odmítl komentovat, proč byl článek, který se objevil na viditelném místě v potenciálně statisících tištěných novin, byl z pozdějších vydání bez jakéhokoli vysvětlení odstraněn.

Walters nedávno opustil vedoucí pozici v deníku Daily Mail, kde poprvé odhalil skandál kolem rekonstrukce bytu Carrie Johnsonové v Downing Street.

MailOnline v sobotu brzy ráno článek o navrhované protekční vládní funkci pro Carrie Johnsonovou přepsal, ale pak ten článek také bez vysvětlení a redakční poznámky smazal.

Odstranění článku může být příkladem efektu Streisandové - kdy pokusy o odstranění informací z internetu způsobí, že se o ně veřejnost začne mnohem více zajímat.

Twitter v té věci celou sobotu i neděli zuřil. Šířilo se mnoho kopií potlačeného článku.

Alastair Campbell, bývalý ředitel komunikace úřadu britského premiéra  za vlády Tonyho Blaira, v neděli na Twitteru napsal, že zmizení článku se jeví jako "další důkaz toho, že velká část našich médií je v podstatě prodlouženou rukou tiskové kanceláře tohoto  lháře a podvodníka". Uvedl také, že majitel Timesů Rupert Murdoch "napáchal na žurnalistice obrovské množství škod".

Zdroj v angličtině ZDE

-1
Vytisknout
1896

Diskuse

Obsah vydání | 23. 6. 2022