(Nejen) automobilový průmysl čeká další rána

29. 10. 2021 / Radek Mokrý

čas čtení 1 minuta


V autech se používají slitiny hliníku a hořčíku, na hořčík má monopol Čína.

Bezprostředním problémem je, že čínské továrny jsou nyní částečně uzavřeny kvůli celostátnímu nedostatku energie. Po krizi polovodičů další snížení příjmů lidí i podniků, píše Radek Mokrý. Zdroj  ZDE
 
Více než 95 procent evropského hořčíku pochází z Číny, ale země kvůli celostátnímu nedostatku energie snižuje produkci. Čína je zdaleka největším světovým producentem, což znamená, že pro menší producenty, jako je Rusko a Izrael, by bylo těžké zasáhnout. V každém autě je 150 až 200 kilogramů hliníku a hliníko-hořčíkových slitin.
-

 

A brzy přijde krize měděná, už teď je dražší o 25 %. Obchodníci s průmyslovými komoditami teď nejenže mají žně, ale vypouštějí inflační vlny jednu za druhou. Co to sakra je? Uvádění těch hald dříve vytištěných peněz do ekonomik? Goldman Sachs a Black Rock a spol. už před deseti lety skoupili skoupili tolik obchodníků s komoditami, včetně skladovacích kapacit, kolik mohli.

Ani dlouholetí odborníci na trhy toto nikdy nezažili, píše Handelsblatt. Obchodníci s komoditami během několika týdnů skoupili téměř veškerou měď, kterou má burza London Commodities Exchange (LME) na svých skladech. Zásoby klesly z 240 000 tun na konci srpna na zhruba 14 000 tun na začátku tohoto týdne. To je nejnižší úroveň od roku 1974. Velké množství si podle agentury Bloomberg zajistil zejména švýcarský obchodník s komoditami Trafigura. ZDE

V tomhle prostředí nemůže politik slíbit obyvatelstvu vůbec nic, jen vlny nestability. Kolik takových vln asi ještě lidem vydrží zdravý rozum nevolit tolik extrémistů?

1
Vytisknout
7634

Diskuse

Obsah vydání | 4. 11. 2021