
Boeing věděl o technickém problému v letadle 737 MAX už před rokem a nikomu to nesdělil
7. 5. 2019
čas čtení
2 minuty
John Simpson, nestor britských novinářů: Může firma Boeing přežit poté, co přiznala, že věděla všechno o technickém selhání letadla 737 Max rok před katastrofou a nikomu o tom neřekla? A měla by přežít?
Can Boeing survive after admitting it knew all about the technical failing on its 737 Max for a year before the disaster but didn’t tell anyone? And should it survive?
— John Simpson (@JohnSimpsonNews) May 7, 2019
Firma Boeing v neděli přiznala, že věděla, že jedno bezpečnostní opatření v letadle 737 MAX nefunguje tak, jak má. Při dvou katastrofách letadla 737 MAX zahynulo 346 lidí.
Russell Lewis, reportér amerického veřejnoprávního rozhlasu NPR: Toto letadlo má dvě čidla, každé na jedné straně svého nosu. Jejich účelem je informovat posádku letadla, jak letadlo letí ve vztahu k proudění vzduchu přes křídla. Pokud by se úhel stoupání stal příliš velký, křídlo letadla přestane letět a vstoupí do aerodynamického pádu.
Avšak toto nové letadlo 737 MAX mělo nový kontrolní systém, který se jmenuje MCAS. Ten přiměl nos letadla, aby se obrátil směrem dolů, za určitých podmínek. A k tomu došlo při obou katastrofách letadla 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí. A co je dnes nového: V roce 2017, pár měsíců před uvedením těchto letadel do provozu, se firma Boeing dozvěděla, že toto čidlo bude fungovat pouze, pokud si letecké společnosti zakoupí zvláštní bezpečnostní poplachový systém.
Boeing je nyní předmětem celé řady kongresových vyšetřování, stížností od whistleblowerů a žalob, které podali členové rodin pozůstalých. Takže si Boeing dává pozor a nevíme, proč mu trvalo rok, než o tom letecké společnosti informoval.
Ale teď jsme se také dověděli, že Boeing informoval americký Federální úřad pro letectví až loni v listopadu, tedy po první letecké katastrofě. Federální úřad pro letectví o tom rozhodl, že je to nízké riziklo a že se to napraví v budoucnosti softwarových upgradem.
Reakcí leteckých společností dnes je ovšem hněv.
Podrobnosti v angličtině ZDE
9380
Diskuse