Zemřel Miloš Forman, "srdečný bonviván bez finančních prostředků pro luxusní život"

14. 4. 2018


New York Times: Zemřel Miloš Forman, filmový tvůrce, který byl výzvou Hollywoodu a dvakrát režiroval film, který získal Oskara za nejlepší snímek. Bylo mu 86:


Citujeme z nekrologu v New York Times, který hodnotí Formana spíše z hlediska finančních úspěchů a neúspěchů jeho filmů, oceňuje však jeho originalitu. Formana list charakterizuje jako "srdečného bovivána bez finančních prostředků pro luxusní život":


Z Formanova nekrologu v New York Times: 

Miloš Forman se stal obětí chaosu nacistické okupace nedlouho po svém narození v Čáslavi dne 18. února 1932. Jak jeho matka, Anna Švábová, tak muž, považovaný za jeho otce, učitel jménem Rudolf Forman, byli každý zvlášť zatčeni Němci a usmrceni v táborech smrti.

Dlouhá léta sděloval Forman novinářům, že si myslí, že je napůl žid, i když oba jeho rodiče navštěvovali protestantskou církev. Byl to až spisovatel Jan Novák, který ukončil toto tajemství. 

Po premiéře jeho prvního filmu Černý Petr r. 1964 kontaktovala Miloše Formana žena, která byla s jeho matkou v Osvětimi, zjistil Jan Novák a nakonec to napsal. Žena vysvětlila, že Forman byl ve skutečnosti synem jednoho židovského architekta, s nímž měla Formanova maminka poměr. Nakonec Miloš Forman svého biologického otce našel, žil v Peru.

Formanův první americký film Taking Off, 1971, byl finančně natolik neúspěšný, že za něj Forman dlužil Universal Pictures 500 dolarů. (Pozn. red. Film však byl oceněn v Cannes a je to opravdu vynikající dílo.)

Během sedmdesátých let Miloš Forman - srdečný bonviván bez prostředků pro luxusní život - podle vlastního svědectví prožíval depresi. Po většinu té doby žil v newyorském Chelsea Hotelu (pozn. red. ve filmu Chytilová versus Forman hovoří Forman o tom, že mu hotel přes rok neúčtoval žádný poplatek za pobyt!), během dne spal a komunikoval s přáteli emigranty.

Ve svých memoárech Forman svědčí o tom, že producenti Kukaččího hnízda se s ním spojili, "protože jsem jim vyhovoval finančně". Šlo o perfektní spolupráci mezi filmařem a materiálem, v tomto případě kultovní knihou od Kena Keseyho.

Forman měl ve zvyku vydolovat hvězdné výkony od méně známých herců - a to přesně udělal s Louise Fletcherovou, která dostala Oskara za svůj portrét diktátorské sestry Fletcherové.

Filmy Hair a Ragtime měly menší dopad, avšak Forman se tak udržel na seznamu režisérů, jimž producenti byli ochotni důvěřovat ohledně intelektuálně složitějších projektů. V roce 1978 se Forman stal spolu s Františkem Danielem spoluředitelem filmového programu na umělecké škole Columbia University.

Forman zaznamenal pro Zaentze obrovský úspěch s filmem Amadeus. Film získal osm Oscarů a Forman podle svého svědectví z toho měl hořkosladký, nakonec správný, pocit, že tím jeho kariéra vyvrcholila.

Film Valmont, podle románu Pierre Ambroise François Choderlos de Laclose z 18. století, byl r. 1989 zastíněn filmem Nebezpečné známosti od Stephena Frearse z předchozího roku, který použil tentýž materiál.

Forman pak natočil řadu filmů, z nichž každý byl pro Hollywood provokací. Film Lid versus Larry Flynt zkoumal hranice tolerance pro antihrdinu, byl to sympatizující portrét pornografa Larryho Flynta. Film z roku 1996 byl finančně propadák, prodaly se vstupenky jen asi za 20 milionů dolarů.

V roce 1999 nebyl  film Muž na měsíci, složitý portrét komika Andyho Kaufmana a jeho alter ega Tony Cliftona, o moc úspěšnější.

Další Formanův film Goyovi duchové byl složitým zkoumáním perzekuce ve Španělsku v době náboženského pronásledování a napoleonských válek. Film z roku 2007 získal jen absolutně minimální diváckou obec.

Podrobnosti v angličtině ZDE


 

0
Vytisknout
9070

Diskuse

Obsah vydání | 19. 4. 2018