Nejen Andy Warhol
25. 7. 2022 / Soňa Svobodová
čas čtení
9 minut
Nejen
světově známý americký malíř, grafik, ilustrátor, filmový
tvůrce a vůdčí osobnost pop-artu, Andy Warhol, se ve svých
začátcích proslavil svými ilustracemi reklamních předmětů ale
také i portréty takových slavných osobností, jakými byli Elvis
Presley, Liza Minnelli, Judy Garland, Elizabeth Taylor či Marilyn
Monroe, jejíž známý obraz Marilyn Diptych vytvořil tento umělec
v roce 1962, technikou sítotisku na plátně a malbou akvarelovými
barvami. Další výtvarnicí, která je také mezi milovníky umění
známa nejen svými výstižnými ilustracemi pro gastronomický
časopis La Cucina Italiano ale také i znamenitými portréty Fridy
Kahlo, Michèle Mercier tedy Angeliky, Clary Bow, Audrey Hepburn,
Meryl Streep a již zmíněné Marilyn Monroe s červeným pozadím,
je Eliška Zradičková.
Paní
Zradičková, co vás přimělo zvolit z toho množství barev, jenž
existují zrovna tu, kterou jste použila na dané pozadí zmíněného
obrazu?
Možná
proto, že červená je vášeň, láska, provokace a umocňuje to,
co Marilyn vlastně byla – žena plná života.
To
jste krásně vystihla, neboť jak filmoví kritici, tak i režiséři
o ní hovořili jako o ženě, která má jedinečný sex appeal, ale
jednu malou chybičku a tou je naivnost. Myslíte, že měli pravdu?
Ano,
jistá dávka naivity tam jistě byla. Pokud ji nehrála jako svoji
nadiktovanou image.O
tom by se dalo určitě polemizovat.
Ale
o Warholově Marilyn je známo, že tento její obraz vlastní
proslulá londýnská Tate Gallery, kdo je vlastníkem vaší
Marilyn?
Zatím
tato konkrétně ještě nemá vlastníka. Čeká až někoho okouzlí
a vezme si ji domů. Ale namalovala jsem spoustu dalších Marilyn a
ty skončily v soukromých
sbírkách.
A
určitě se nebudu mýlit, když řeknu, že po celém světě..?
Ano
máte pravdu, moje obrazy vlastní sběratelé po celém světě.
Na
svém výtvarném kontě, máte již přes osm set pláten a kolem
padesáti kreseb. To
je tedy úctyhodný počet a dílo. Kdy spíte?
Já
ráda spím a snažím se vše si dobře zorganizovat, aby byl čas
na spánek, rodinu, zábavu a povinnosti.
Takže
máte svůj denní řád, který striktně dodržujete?
Striktně
určitě ne, ale to nejdůležitější a co hoří se snažím
udělat co nejdříve, potom to, s čím se dá hýbat atd. Ideální
je mít všechno hotovo a potom si dát chvilku nohy nahoru.
Ano.
To je to nejlepší, co může člověk pro sebe udělat, když má
radost z dobře odvedené práce…:-)
Většina
vašich děl jsou olejomalby. Čím si vás tato jedna z časově
nejnáročnějších mistrovských malířských technik, o níž se
říká, že se studuje i několik let, získala?
Chodila
jsem od páté třídy na Lidovou školu umění, kde jsem začala s
touto technikou a dále jsem u ní zůstala a experimentuji s ní
dodnes. Což je asi zhruba 40 let.
A experimentujete s ní znamenitě,
neboť vaše obrazy jsou jako živé...
Děkuji
mockrát.
Zkoušíte
i nějaké další výtvarné techniky?
Zkouším
občas i akryl a někdy si i zopakuji kresbu tužkou, ale vždycky se
zase vrátím zpět k olejomalbě. Ta je pro mne top a nejvíc si s
ní rozumím.
Když
tvoříte nový obraz jste jím pohlcena natolik, že nevnímáte
ruch kolem sebe – nebo musíte být zcela obklopena tichem?
Když
maluji, tak si nejraději nechám hrát nějakou příjemnou hudbu,
anebo si pustím nějaký známý film a vnímám ho jako zvukovou
kulisu, kde mi stačí, se na něj jen chvilkami podívat.
V
kterou denní, či noční hodinu nejraději malujete?
Nejraději
maluji až k večeru a v noci. Přes den vařím, uklízím, zajdu na
poštu se zásilkami. Prostě běžné věci.
Je
o vás známo, že jste vystudovala střední sklářskou školu ve
Světlé nad Sázavou se zaměřením na výrobu a zušlechťování
skla, ale ve své tvorbě jste u něj nezůstala. Proč?
Odešla
jsem z tohoto oboru ze zdravotních důvodů. Jako brusička
olovnatého křišťálu jsem si u broušení vyvolala otlaky
loketních nervů a špatnou krční páteř.
Když se nad tím pozastavíme, tak
vlastně neexistuje žádná profese, která by se na lidském zdraví
nepodepsala...
Taky
si myslím, že každý si za svůj život ,, něco vylosuje´´.
Přesně tak...
Známé
jsou i vaše kolekce Lidi, Fantazie a Andělé. Jen tak mimochodem
všechny jsou krásné, ale musím přiznat, že se mi velmi moc
líbí váš vysoký štíhlý anděl s modrým pozadím. Byla to
právě ona touha po těchto andělských aspektech, mezi něž patří
čistota, oduševnělost, skromnost, rozvaha, trpělivost a síla
ticha, která vás přivedla k jejich zobrazování?
Andělé
jako takoví, přišli tak nějak sami. Asi to je tou dobou. Měla
jsem potřebu si jich pár pro sebe namalovat a potom poptávka po
nich byla tak velká, že jich byla celá armáda. Andělé, které
maluji jsou specifičtí v tom, že jsou bez rukou, jen s křídly a
tvář není vykreslena. Používám hodně reliéfy a kovové
aspekty, zlato, stříbro a měď, ale jsou i jen olejomalby.
Když
je tvoříte, čerpáte pouze ze svých námětů nebo se stane, že
dotyčný vám svého anděla popíše?
Konkrétně
anděla, dle představ někoho jiného jsem nemalovala, ale někdy se
stane, že chtějí podobného anděla, kterého jsem už namalovala,
ale třeba v jiných barvách nebo v jiných rozměrech.
Svou
první výstavu jste uspořádala ve svých osmnácti letech, ale než
jste se k tomu odhodlala musela jste si dodávat odvahu. Znamená to,
že jste byla na pochybách, zda ji uspořádat či nikoliv?
Moje
první výstava byla společná s dalšími lidmi, a to na
poděbradské kolonádě. A tím, že nás bylo více jsem tu odvahu
měla a potom už jsem neměla strach se do něčeho podobného
pouštět, zjistila jsem, že není se čeho bát, prostě si jen
plnit sny. Dnes už mám za sebou kolem 40ti výstav a další určitě
budou.
Já
jen dodám, že by to byla velká škoda, kdyby nebyly...Proto vás v
dohledné době čeká další výstava na podzimní akci Open Art
Fest, která proběhne na holešovickém Výstavišti. Jak se těšíte?
Vloni
jsem byla poprvé na Open Art Festu a nevím, jestli to bylo
postcovidovou dobou, ale účast všech umělců byla veliká a
rozmanitá. Bylo to pro mě moc a moc inspirativní a potkala jsem
tam spoustu nových lidí, a tudíž se na ně všechny zase těším.
Máte
o té spoustě číselnou představu?
V
Holešovicích bylo 230 výtvarníků různých žánrů. Malíři,
sochaři či fotografové obsadili plochu 5,5 tisíce metrů
čtverečních.
Vaše
abstraktní a fantazijní obrazy jsou z velké části ovlivněny
vaší momentální náladou
a rozpoložením, takže se dá říci, že jejich prostřednictvím
se vyjadřujete k vnímání okolního světa z ryze ženského
pohledu. Je to tak?
Ano
je to tak. Myslím si že, malíři muži a malířky ženy mají
rozdílné vyjadřování v malbě.
Kromě
toho malujete i akty. Čím to, že ženské tělo je na rozdíl od
toho mužského pro výtvarníky tak přitažlivé?
Myslím,
že pánbůh věděl, co dělá, když stvořil ženu. U ženy je
větší prostor pro fantazii, tím se nechci dotknout mužů. Taky
muže maluji, ale je jich méně.
Vládnete
více profesemi od malířky, výtvarnice, ilustrátorky, dekoratérky
až po lektorku výtvarných kursů v Artinstitutu v pražské
Jindřišské ulici. Jaké to je vyučovat nastupující umělce?
Bohužel
už Artinstitut neexistuje, ale v době, kdy byl a já jsem tam
docházela, jsem byla unešená z lidí, kteří byli šikovní,
nadšení, a hlavně opravdu chtěli se naučit malovat. Teď
dávám soukromé hodiny malování a je to stejně vzrušující.
Hlavně ta různorodost lidí, kteří ke mně docházejí.
V
jednom ze svých rozhovorů jste se zmínila, že byste chtěla
zkusit umělecké tetování. Podařilo se?
To se mi bohužel nepodařilo. Snad
někdy…
Na
vašich obrazech se často objevuje portrét mexické malířky Fridy
Kahlo, takže mne to svádí k otázce. Je právě Frida Kahlo vaší
tvůrčí múzou?
Miluji
Fridu a obdivuji její žensky nelehký, umělecký a zkoušený
život. Taky
obdivuji Tamaru Lempickou a u ní nádherný artdecový styl. Ta je
pro mě velkým vzorem.
Já
se vám nedivím, neboť její obrazy jsou nádherné, zvláště
její nejslavnější, kterým je Autoportrét – Tamara v zeleném
Bugatti z roku 1929. Také přemýšlíte nad svým autoportrétem?
Už
jsem si dva namalovala. Jeden je starší a nic moc a druhý mi visí
v ložnici….takový poloakt. Děkuji
za rozhovor.
8297
Diskuse