
Kanál Dunaj-Odra-Labe bude naprostá katastrofa
23. 11. 2020
Stanovisko Českého ramsarského výboru k zahájení přípravy výstavby kanálu Dunaj – Odra – Labe na Odře v úseku od Ostravy-Svinova po státní hranici
Vláda ČR usnesením ze dne 5. 10. 2020 uložila ministru dopravy zahájit přípravu výstavby plavebního kanálu na Odře v úseku Ostrava-Svinov – Koźle v Polsku. Český Ramsarský výbor, jako poradní orgán MŽP ve věci ochrany mokřadů podle Úmluvy o mokřadech, tzv. Ramsarské úmluvy, zásadně nesouhlasí s tímto usnesením z níže uvedených důvodů:
1. Záměr splavnění řeky Odry od Ostravy po stání hranici ve všech možných variantách považuje ČRV za škodlivý životnímu prostředí a ve svém důsledku odporující cílům stanoveným v Ramsarské úmluvě.
2. Záměr přímo ohrožuje předměty ochrany Evropsky významné lokality a
zároveň zvláště chráněného území Přírodní památka Hraniční meandry
Odry a předměty ochrany Ptačí oblasti Heřmanský stav – Odra – Poolší.
3. Na základě veřejného slyšení v Senátu je ČRV přesvědčen, že vláda
jednala na základě neúplných a částečně zmanipulovaných údajů o
ekonomické a ekologické výhodnosti projektu.
RNDr. Mojmír Vlašín
předseda Českého ramsarského výboru
V Brně 16. 11. 2020
Kontakty:
předseda ČRV:
RNDr. Mojmír Vlašín
tajemnice ČRV:
Mgr. Libuše Vlasáková, ministerský rada
Vysvětlení:
ad 1) Varianty, které navrhují kanalizovat tok Odry pro parametry
plavebního kanálu třídy Vb, zcela zničí tok řeky Odry. Varianty, které
navrhují paralelní kanál, nejsou splavněním Odry, ale vytvořením zcela
nového vodního díla, které ovšem bude mít výrazně negativní vliv na
původní tok.
ad 2) Z hlediska vlivu na životní prostřední a na vodní režim údolí
nivy Odry má uvažovaná stavba katastrofální následky na úroveň hladiny
podzemních vod v nivě, danou soustavou zdrží s hladinou nad současným
terénem, zejména v ostravské aglomeraci. Významně negativně ovlivní
režim všech vodních toků v povodí, vypouštění čištěných komunálních
odpadních vod i protipovodňovou ochranu. Zároveň dojde převedením řeky
na systém zdrží s relativně stojatou vodou ke zvýšení výparu z hladiny
a k nárůstu ztrát vody v tomto ekosystému. Ochrana mokřadních
ekosystémů se v navrhovaném úseku záměru alternativně řeší zvláštním
kanálem obcházejícím současné celky zvláště chráněných území. Avšak v
soustavě nádrží se stojatou vodou, do kterých bude s vysokou
pravděpodobností nutno vodu zpětně přečerpávat, se v krajině, která
dlouhodobě trpí vysokým nadbytkem živin pocházejících z odpadních vod
či hnojených polí, naplno projeví problémy, které známe z rybníků a
údolních nádrží, tzn. eutrofie až hypertrofie spojená např. s
kyslíkovými deficity, rozvojem sinic apod. Dlouhodobé změny vodního
režimu tak povedou k ohrožení mokřadních ekosystémů, zejména v
případě, že výstavba kanálu DOL bude v budoucnu pokračovat k Moravské
bráně.
ad 3) Zatímco ekonomické vyhlídky návratnosti dopravní stavby tohoto
typu a lokalizace jsou v horizontu příštích 30 let přinejmenším
sporné, poškození životního prostředí, krajiny a vodního režimu je
závažné. Toto vyplývá z projednání v Senátu (dostupné na
https://www.senat.cz/xqw/webdav/pssenat/original/92199/77292). Opíráme
se též o Prohlášení odborných společností a akademických pracovišť k
zahájení přípravy plavebního koridoru Dunaj-Odra-Labe, zveřejněném dne
8. října 2020. Jedná se o záměr, který by měl významný negativní dopad
na hydrologický režim krajiny a zásadně by poškodil životní prostředí
(dostupné na
http://www.cspe.cz/prohlaseni-odbornych-spolecnosti-akademickych-pracovist-k-zahajeni-pripravy-plavebniho-koridoru-duna).
--
Diskuse