Britská vláda "bude muset provozovat nákladní lodě pro dopravu zásob z Evropy"

24. 10. 2018


Úterní zasedání britské vlády šokovaně vyslechlo nouzový plán britského ministerstva dopravy, podle něhož bude muset britský stát buď zakoupit, anebo si pronajmout trajekty pro nákladní automobilovou dopravu, jinak se do Británie nedostanou klíčové dodávky zboží, potravin a léků z Evropské unie v případě, že Británie odejde z EU bez dohody, informuje reportér britské komerční televize Robert Peston.

Podle analýzy, kterou nechal vypracovat britský ministr dopravy Chris Grayling, by vedlo případné rozhodnutí Francie zavést celní prohlídky k poklesu objemu zboží přicházejícího do Británie přes Dover a tunelem pod kanálem La Manche o 85 procent.


V takovém případě by Británie musela začít vozit životně důležité náklady zboží do jiných přístavů, do Londýna, do Tilbury a do Liverpoolu.

Navrhovaný projekt zakoupení či pronajmutí státních trajektů má název GOOL, Government Owned or Operated Logistics, Logistika vlastněná či provozovaná vládou.

"Takovéhle věci dělají vlády v době války," poznamenal jeden ministr. "Je to tak vážné."

Avšak nejlepším precedentem pro tento plán bylo v roce 1948 založení Státní dopravní korporace, kterou vytvořila labouristická vláda Clementa Atleeho z toho, co se původně jmenovalo Britské silniční služby.

V případě projektu GOOL se zkoumají tři možnosti: koupě trajektů, pronájem trajektů, přestavba válečných lodí.

Přestavba válečných lodí se považuje za nejméně realistickou možnost.

"Byla to bomba na schůzi, kde se jinak jednalo o spoustě nudných věcí," řekl jeden přítomný ministr. "Snad to povede kolegy k vystřízlivění a k vědomí, proč by odchod Británie z EU bez odhody byl tak škodlivý."

Zdroj v angličtině ZDE
 
0
Vytisknout
3599

Diskuse

Obsah vydání | 29. 10. 2018