Jak by fungoval Zemanův kanál Dunaj-Odra-Labe?

Sucho ochromilo klíčové německé vodní cesty

24. 10. 2018

Doky v hlavním přístavu v Kolíně nad Rýnem jsou přeplněny stovkami kontejnerů, které čekají na cestu na sever jednou z nejfrekventovanějších evropských vodních dopravních tepen. Měsíce trvající sucho a horké počasí však rekordně snížily hladinu Rýna a přinutily provozovatele lodní dopravy přerušit provoz a chránit plavidla před uvíznutím na mělčině.

"Neměli jsme v Kolíně od minulého týdne žádnou novou loď - stojí v Duisburgu" 80 km severněji, říká Oliver Grossmann, ředitel přepravní společnosti CTS. Podle něj by za normálních podmínek v Kolíně každý den zastavovala "tři nebo čtyři" jeho velká plavidla.

Podle Grossmanna železnice dokáže jen zčásti nahradit výpadek lodní dopravy, protože chybí infrastruktura i personál. Proto se mu přepravní kontejnery v docích hromadí.

U vjezdu do přístavu Duisburg v malé věži sídlí měřící stanice. Na střeše má dva LED panely zobrazující údaj 1,55 m.

"To je nejnižší úroveň, která tu kdy byla naměřena," říká Jan Boehme, hydrolog Úřadu pro vodní hospodářství a lodní dopravu.

Vysoké teploty a nízké srážky zanechaly německé vodní cesty ve stavu, který nebyl zdokumentován od doby, kdy se v roce 1881 začalo s vedením záznamů. Předchozí rekord v Kolíně činil 81 cm v roce 2003. Avšak minulý pátek hladina spadla na pouhých 77 cm. V říjnu obyčejně hladina dosahuje 3-4 m.

Po celé délce toku vypadá situace podobně neutěšeně.

Rýn není jedinou vodní cestou ovlivněnou suchem, protože i hladina Labe je nebezpečně nízko.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
2637

Diskuse

Obsah vydání | 30. 10. 2018