Německým výrobcům baterií a elektromobilů hrozí z Bruselu potíže

26. 8. 2024

čas čtení 5 minut

Německým výrobcům baterií a elektromobilů hrozí z Bruselu potíže. Plánované pravidlo EU staví Německo jako místo podnikání do značné nevýhody, říkají asociace. V nejhorším případě už Německo nebude smět vyrábět baterie a nikdo nebude kupovat jeho elektromobily.

EU chce učinit baterie šetrnějšími ke klimatu: elektromobily při provozu šetří ve srovnání se spalovacími motory mnoho CO2. Při výrobě však produkují výrazně více skleníkových plynů, zejména při výrobě baterií. Baterie šetřící zdroje a nízké emise CO2 proto enormně zlepšují ekologickou bilanci elektromobilů. Také výhoda na trhu. Brusel to chce zajistit novým nařízením o bateriích.

 

Výrobci si také myslí, že je to v zásadě dobrý nápad. Ďábel je v detailech.

Pravidla EU prohlašují všechny německé baterie za špinavé, i když nejsou

Brusel ignoruje skutečnou elektřinu použitou při výrobě baterie a vypočítává, jak je baterie znečištěná, na základě národního mixu elektřiny.

Pokud ignorujete zdroj elektrické energie, můžete jej napájet pomocí baterie, ale baterie nebude fungovat správně, takže nedojde k žádné kombinaci elektrické energie.

Německo vyrábí téměř třetinu své elektřiny z plynu a uhlí, a proto vypouští výrazně více CO2 na kilowatthodinu než například Švédsko – hodně větrné, vodní a jaderné energie – nebo Francie – téměř tři čtvrtiny jaderné energie: s 380 gramů CO2 na kilowatthodinu, více než pětkrát více než ve Francii (65 gramů CO2 na kilowatthodinu) a téměř desetkrát více než ve Švédsku (41 gramů). Nové pravidlo označuje německé baterie plošně jako extrémně špinavé.

I když nejsou: Německý výrobce baterií, který vyrábí veškerou elektřinu z klimaticky šetrné větrné turbíny, je podle nového pravidla považován za špinavější než francouzská společnost, která provozuje uhelnou elektrárnu. Kombinace zemí přepíše skutečné hodnoty.

Německý výrobce baterie, který vyrábí veškerou elektřinu z klimaticky šetrně provozované větrné turbíny, je podle nových pravidel za špinavější než francouzský, používá uhelnou elektrárnou. K dispozici jsou kombinace následujících.

Jako by výrobci piva museli na svých lahvích uvádět průměrný obsah alkoholu všech piv vyrobených v zemi, místo obsahu alkoholu v lahvi.

Nebezpečí 1: Výroba baterií v Německu se již nevyplatí

Nové nařízení by mohlo učinit Německo pro umístění produkce baterií neekonomickým

Výrobce baterií Northvolt například záměrně staví svou draze dotovanou továrnu v Heide (okres Dithmarschen) u Severního moře, kde těží z vysokého podílu zelené elektřiny. Pokud ho EU přijme jako člena německého energetického mixu, vybuduje Northvolt v Heide baterie s nízkým obsahem CO2, které jsou stále považovány za výrazně méně kvalitní než ve švédské domovině. To ohrožuje lokalitu a miliardové investice federální vlády.

Nyní je tu novinka, ale můžete vidět i konkurenci z Francie a Švýcarska. Baterie je dodávána s CO2, VW, BMW a Mercedes, které jsou instalovány v jiné řadě, s vysokonapěťovými a vysoce výkonnými bateriemi.

Protože výrobci mají malý vliv na celostátní energetický mix, mají svázané ruce.

Nebezpečí 2: Německo již nesmí baterie vyrábět vůbec

Věci by se mohly ještě zhoršit, protože EU chce stanovit horní limit pro emise CO2 při výrobě baterií. Ta určuje jeho limitní hodnotu měřením aktuálních emisí v továrnách. Baterie, které tento limit překračují, se již od roku 2028 v EU nebudou moci prodávat.

Asociace plány EU kritizují

Německý svaz automobilového průmyslu útočí proti projektu EU. Výrobci by ztratili jakoukoli motivaci ke snižování emisí CO2 ze své výroby, stěžovala si prezidentka Hildegard Müllerová ve zprávě. To ohrožuje transformaci odvětví směrem k větší udržitelnosti.

Müllerovávyzývá ke zvážení místního energetického mixu společnosti a elektřiny, kterou výrobci jako Northvolt konkrétně nakupují od udržitelných poskytovatelů, jako jsou větrné farmy. Zákon s tím původně počítal. Výpočet EU v novém návrhu pouze změnil svůj přístup.

Michael Krausa, výzkumná a lobbistická asociace pro průmysl baterií, říká listu Handelsblatt, že EU se s novým výpočtem vzdaluje realitě. Zajišťuje, že „takové úsilí se v budoucnu již nevyplatí a investice do de facto továren na baterie s obzvláště nízkým podílem CO2, jako jsou projekty Grünheide nebo Heide, odpadnou“.

Rozhodnutí ještě letos

EU návrh zatím neschválila. V současnosti zpracovává námitky politiků, spolků a firem. EU došlo 127 námitek. Rozhodnutí má být přijato ještě letos.



Zdroj:
https://www.focus.de/finanzen/news/milliardeninvestitionen-umsonst-neue-eu-regel-benachteiligt-deutsche-e-autos-und-batterien-enorm_id_260253155.html

Shrnutí přípravil Milan Lelek

0
Vytisknout
2323

Diskuse

Obsah vydání | 28. 8. 2024