O zadávání veřejných zakázek v České republice

30. 8. 2014 / Boris Cvek

čas čtení 3 minuty

Odborník na analýzu veřejných zakázek, Jiří Skuhrovec, uveřejnil na svém blogu statistiku, podle které je Česká republika suverénně nejhorší v počtu veřejných zakázek bez otevřené soutěže (tzv. "jednací řízení bez uveřejnění", JŘBU, v ČR jde asi o 15% zakázek, tedy asi o 39 miliard korun) v EU. Srovnatelné je pouze Portugalsko (asi 12%), potom následují Maďarsko a Rumunsko (asi 7%). Nepřekvapuje, že v Dánsku nebo Finsku veřejné zakázky bez soutěže téměř neexistují, i když naši politici rádi vyvolávají dojem, že stát bez nich nemůže existovat. Ano, nemůže, pokud je to stát založený na zlodějině. Mimochodem, Slovensko má takových zakázek necelá 4%, Polsko asi 1%, stejně jako Holandsko nebo Francie. Cituji další analýzu z blogu pana Skuhrovce:

"1. řada zadavatelů visí v tzv. vendor lock-inu. Kvůli chybám v minulých zakázkách (autorská práva, nestandardní technologická řešení apod. - čtenář si správně představí problém Opencard) mohou jen obtížně měnit dodavatele. JŘBU je pro ně pohodlnější a bezrizikovější cesta. A tak VZP už patnáct let visí na Hewlett Packard, Praha na Gordicu a podobně. Netřeba zdůrazňovat, že bez soutěže se služby mají tendenci prodražovat.

2. zadavatel nemá praktickou zodpovědnost za hospodárnost svých výdajů. V praxi dokud neporušíte zákon o veřejných zakázkách, nic moc vám nehrozí. Že by teoreticky zakázka šla vypsat i jinak, a možná se o ni mohlo regulérně soutěžit - to je téma leda pro potrhlé neziskáře. Potřebujeme zákon o finanční kontrole, zákon o úřednících - které jasně vymezí odpovědnost, ale taky dají úředníkovi určitou rozhodovací samostatnost a stabilitu místa. Vymanit se dodavateli z klinče chce nejen odvahu ale taky jistotu, že vás za volbu delší a trnitější cesty nevyhodí.

3. s tím souvisí i vícepráce - Ano, ve stavebnictví se stane, že se projekt prodraží kvůli něčemu s čím původní propočty nepočítaly - spodní voda, počasí .. odborníci by jistě dokázali vyjmenovat lepší důvody. Fajn, zákon na to pamatuje a vícepráce umožňuje. V ČR se ale prodraží více než polovina staveb - a typicky z důvodů ,které jsou dodavatelům dopředu známé. Chyby v projektech - úmyslné či neúmyslné, způsobují že soutěž cenou o realizaci stavby je do značné míry fraška. Dodavatel i zadavatel často už v době hodnocení nabídek ví, že se projekt podstatně prodraží. Ceny v obálkách jsou tedy zcela nerelevantní, vítězí dodavatel s podstřelenou cenou, který si věří, že uhádá nejvíc víceprací. Že mu je zadavatel podepíše, přitom může být předmětem korupčních dohod či známostí.

4. částečně zadavatele k JŘBU tlačí i české prostředí - zákon zakazuje otevřená řízení s jedinou nabídkou (podle  našich zjištění dost nesmyslně), kvůli těžko předjímatelné a pomalé rozhodovací praxi ÚOHS se zadavatelé bojí soutěžit otevřeně - riziko stížností a průtahů je naopak v JŘBU minimální."

ČR je v zakázkách bez soutěže "nejlepší" v Evropě ZDE

0
Vytisknout
8354

Diskuse

Obsah vydání | 1. 9. 2014