ANALÝZA
Velký rozbor ČT: Namyšlený Moravec, pravicové zpravodajství a trocha naděje
6. 5. 2013
/
Jiří Hroník, Štěpán Kotrba
čas čtení
21 minut
První květnový den oslavila Česká televize jako nástupkyně Československé televize šedesáté výročí svého prvního vysílání. Nad veřejnoprávním médiem se z různých úhlů pohledu pro ParlamentníListy.cz zamýšlí novinář, politický a mediální analytik a vysokoškolský pedagog Štěpán Kotrba. Ptal se Jiří Hroník.
Myslíte si, že má veřejnoprávní televize co oslavovat a čím se podle Vás může nejvíce chlubit?Šedesátka je mezník i v životě člověka - už máte právo radit mladším... A Dvořák jel nedávno i do Ruska... Ale dost legrace.
Ano. Česká televize může být pyšná. Je čelnou institucí české národní kultury, je Národním divadlem 21. století. Je největším mediálním zaměstnavatelem v Česku, lídrem technologického pokroku nejen v televizním vysílání, ale dnes i v digitální televizní multimedialitě. Buduje pátý program pro děti s vlastní výrobou zábavných i naučných pořadů, uvažuje o šestém. Spouští tři programy v HD, spustila iVysílání, hybridní interaktivní vysílání HbbTV, intenzivně se připravuje i teletext budoucnosti. Aplikace pro mobilní telekomunikační zařízení snesou srovnání s celým světem. Napomáhá přežití nezávislého českého filmu, investuje do koprodukcí, investuje do dokumentární a animované tvorby. To se vám zdá málo???
Má ale i na co navazovat a co dohánět. V množství produkce a někdy i v kvalitě.
Před více než dvaceti lety spojovaly filmy a seriály Československé televize národ. A většina z nich byly vynikající kusy, které dodnes přilákají půl milionu diváků. Problém je, že dnes je z ideologických důvodů odmítá vysílat Česká televize, takže roli „jiné" paměti národa plní TV Barrandov nebo CS film.
Před dvaceti lety se točily stovky dílů vynikajících Večerníčků, filmů pro děti, televizních inscenací. Autoři jako Marie Kubátová jsou dodnes nedocenění, přestože Krkonošské pohádky jsou trhačem rekordů oblíbenosti už několikáté generace dětí. Zemřel autor Jiří Hubač, klasik české televizní inscenace. Škoda, že už se inscenace netočí. Natočila se dlouhá řada seriálů jako Taková normální rodinka, Pan Tau, Arabela, Slovácko sa nesúdí, Byl jednou jeden dům, Tři chlapi v chalupě, F. L. Věk, Eliška a její rod, Cirkus Humberto, Bez ženské a bez tabáku, ale i Chalupáři či řada seriálů Dietlových, Malý pitaval z velkého města...
Točily se televizní adaptace řady divadelních inscenací. Třeba Gogolova Ženitba převzatá z repertoáru Národního divadla, Ubohý pan Kufalt s Luďkem Munzarem v hlavní roli, komorní drama Romeo a Julie na konci listopadu, Smrt krásných srnců, Kočičí hra, desítky dětských pohádek... To vše jsou díla, která dodnes snesou ta nejpřísnější měřítka scénáristická, herecká i režisérská. To bylo řemeslo, které stálo u profesionální kolébky vpravdě národních umělců.
30. 08. 2012 Štěpán Kotrba: Takoví jsme byli... ZDE
Dnes působí tak trochu osaměle režisér Jiří Strach -- trilogiemi Ďáblova lest a Ztracená brána. Nadějný byl i Maharal Martina Bezoušky a Pavla Jandourka, ale zůstalo bohužel jen u pěti dílů... Přitom tajemství historie Prahy vydá na daleko větší projekt. Desítky krajských divadelních herců ale nikdo nezná, protože se netočí nic komorního, s nízkým rozpočtem ani ty televizní inscenace divadelních her.
V jaké kondici -- tvůrčí, programové, personální, finanční či jiné -- podle Vás Česká televize v současnosti je?
Televize má dnes profesionála ve funkci programového ředitele. To je terno, jaké veřejná služba zažije málokdy. Od Jiřího Pittermanna poprvé. Fridrich svou kompetenci dokázal, sotva nastoupil do funkce, přeprogramováním už naprosto intelektuálsky nechutného ČT 2, a to v rychlosti, jakou nikdo neočekával. Na tento program se dnes můžu jako náročný divák, milující klasickou světovou kinematografii, dívat i já. Možná je to ale tím, že jsme studovali oba ve stejné době. Já chodil hltat v mládí dějiny světového filmu na vynikající projekce FAMU komentované Janem Bernardem, pozdějším děkanem fakulty.
ČT 2 dnes díky inteligentnímu programmingu splňuje kritéria „arte“ programu desetkrát víc než unyle moralistická podoba, jaká přežívala z „havlovských" let. Systém tvůrčích dramaturgicko-produkčních skupin dokázal zajistit potřebnou pestrost pohledů na výrobu i vysílání. Ale na obrazovce uvidíme výsledky se zpožděním. To je rozdíl například od rozhlasu, kde jsou výsledky hned. Vynikající je sekce nových médií, vedená Pavlínou Kvapilovou. Malý tým vynikajících vysoce výkonných profesionálů, experimentující se sociálními sítěmi a internetem. V nich je osud ČT do budoucna. A tu vidím dobře.
05. 04. 2011 Štěpán Kotrba: 2021: Příštích deset let médií - PREZENTACE "Duhová kulička 2011" ZDE
Aktuální publicistika, až na výjimky, nedokáže akcentovat sociální témata a nepůsobí jako advokát „obyčejných" lidí, ale jako advokát elit. A to je chyba. Výjimkou jsou pořady zavedené Pavlínou Kvapilovou -- Planeta Země, Hyde park [jak jsem byl upozorněn po vydání rozhovoru v PL, ideové náměty na Hyde park, Studio 6, celodenní studio ČT24 a speciály VM byly také dílem Fridricha, Kvapilová je pak realizovala a Hydepark na popud Fridricha a Petrova moderovala - pozn. aut.]. Stále vynikající a moudrý je Prokopův pořad Krásný ztráty. Výborný je Motlův pořad Stopy, fakta, tajemství. Ale to je málo. Nekritickou propagandou byl pořad Obhájce, propagandou byl i „ekologický" pořad Nedej se, ABCD ekologie aneb Životabudič. Přímo trestuhodnou propagandou je pořad Historie.cz, moderovaný falešným profesorem Kučerou. Zmizela tvůrčí skupina pro národnostní, etnické a jiné menšiny. To je popření principů veřejné služby.
17. 01. 2011 Štěpán Kotrba: Planeta Země - další ukázka nové podoby České televize ZDE
Televize jako instituce je na rozdíl od svých komerčních kolegyň v dobré kondici. Krize se jí nedotkla, naopak -- pomohla jí. Stala se majákem jistot pro tvůrce. Konkurenční televize omezují zpravodajství i vlastní jen trochu složitější výrobu. Šetří na miliardové dluhy a dividendy svých majitelů. Nejpodstatnější je, že nový generální ředitel Dvořák naštěstí stále ještě nedokázal utratit všechny peníze, ušetřené svým předchůdcem Janečkem. Stále zbývá na účtech ČT strategická rezerva 2,5 miliardy. Zajímal by mne -- a právem dle zákona -- plat členů vrcholového managementu, neboť se proslýchá, že třeba finanční ředitel bere násobně víc než generální. A pochybuji, že tomu jeho výkon odpovídá. Arogance ale ano.
26. 01. 2009 Štěpán Kotrba: ICT: Krize, krize, krize kam se podíváš ZDE
Dostává podle Vás koncesionář adekvátní protihodnotu za to, že měsíc co měsíc České televizi odevzdává poplatek 135 Kč?
Nejen to, dostává daleko víc. Uvědomme si, že prakticky všechny technologie se platí v „evropských", respektive „světových" cenách, poplatek ale odpovídá kupní síle českých občanů. Bez inflačního navýšení už od roku 2005. Stát si ukrojí půl miliardy DPH, pošta 200 milionů za výběr poplatků. Západní televize srovnatelné velikosti dostávají od koncesionářů řádově víc. 66 euro za rok dostává ČT. Dánská televize 303 euro ročně. I takové Slovinsko 132 euro ročně, Švédsko 232 euro. BBC dostává 174 euro. V Turecku se povinně platí 2 procenta elektrického účtu a poplatek z každého nového elektrického spotřebiče. Občan blízké Vídně platí 276 euro ročně. Je také rozdíl, tvoří-li televize obsah pro 3 miliony platících domácností jako ČT, nebo pro 40 milionů domácností jako BBC. Nechtějme mít takovou televizi, jakou mají v sousedním Slovensku. Tamní pravicová vláda dokonala dílo, které započal už Mečiar -- všichni se snažili o hladovou televizi, na kterou se nedá dívat. A na tu vychrtlinu se už opravdu nedá dívat.
22. 11. 2010 Štěpán Kotrba: Moc a autorita médií veřejné služby ZDE
22. 11. 2010 Štěpán Kotrba: Smysl veřejné služby
ZDE
27. 12. 2010 Štěpán Kotrba: Slovenská RTS aneb když špína vládne
ZDE
Co soudíte o zpravodajství České televize, především o Událostech a Událostech, komentářích a zpravodajské ČT 24 jako celku?
ČT 24 se snaží. Ale... Zpravodajství je ve špatné kondici. Povrchní, proamerické a proizraelské, protiruské, v domácí politice politicky nevyvážené, zahleděné na étos prezidenta Havla, protilevicové a primitivně antikomunistické, místy nechutně manipulativní a falešně či prodejně „investigativní". Arogantní v komunikaci s veřejností. Vrcholem pýchy je dnes namyšlený Václav Moravec, hrající si na moderátora, mediátora a mentora centrální politiky. Na větu „A o čem se po dnešních Otázkách bude mluvit?" už jsem alergický. Určuje snad jeden moderátor politický diskurs? A jestliže ano, je to ještě veřejná služba?
Nebo Jakub Železný, studeně arogantní a jednoznačně pravicový. Stejně pravicová a arogantní Daniela Drtinová, která se domnívá, že intelektuální bystrost emancipované ženy ve středních letech se pozná v tom, že hystericky skáče hostům, zejména opozičním politikům, do řeči. Přitom dle chování a otázek redaktora bych neměl znát jeho politickou orientaci.
Přesto ve zpravodajství pracuje řada poctivých a pro svou práci zapálených profesionálů -- dnes už vynikající Daniel Takáč a Vladimír Keblúšek, u kterých i v nejvypjatějších okamžicích nevím, koho volili. Jsou vždy faktograficky připraveni, věcní, vždy korektní. Štěpánka Martanová, Marcela Augustová. To jsou dělníci, kteří vysoce kvalitně odedřou většinu té „drobné masarykovské práce". V těch vidím budoucnost. Na žurnalistiku veřejné služby se kladou daleko větší nároky než na komerční bulvár, jakým je dnes Nova i Prima. Zpravodajství ČT nemá odkud brát nové tváře. Musí si je vychovat. A musí být normou kvality - objektivity, nepředpojatosti, rychlosti, hluboké znalosti témat. Poctivosti.
Problém je, že nejsou lidi a současný ředitel zpravodajství působil v už zkrachovalé Z1, jako programový ředitel televize Metropol a předtím ve zpravodajství TV Nova. Některé zlozvyky jsou zažrané pod kůži až příliš a nevidím důvod, proč neschopné manažery recyklovat. Jako zpravodaj ČT v Rusku Šámal také nestál za nic.
23. 12. 2012 Štěpán Kotrba: Zpravodajství ČT se bulvarizuje. Všímají si už i jiní. ZDE
22. 06. 2012 Štěpán Kotrba: Události komentáře ČT objevily Ameriku - uhelné tunely - devět let poté, co tak mohly učinit
ZDE
17. 02. 2010 Štěpán Kotrba: Česká televize neví, proč Rusko vyhostilo jejího reportéra
ZDE
Jak hodnotíte práci ředitelů Československé a České televize po roce 1989 a koho z nich považujete v této funkci za úspěšného?
Kantůrek byl idealista nevědoucí o televizní praxi nic. Ale televizi v jeho době fakticky řídili řemeslní profesionálové, kteří dostali „nové zadání". On tam byl pouze jako „dozorce" nastalého politického převratu. Ivo Mathé byl dokonalý profesionál do své doby, plné Havla a úkolů nové demokracie před sebou. Nikdo se ale nemá snažit vstupovat do téže řeky vícekrát. Je to pak fraška. Puchalský byl namyšlený hlupák. Hodač autista, Balvín cynik, skvěle pak dělající komerční Óčko.
Od Janečka jsem si zpočátku, po televizní krizi, nedovedl představit nic pořádného. Byl jsem k němu kousavě skeptický jako ke všem, kteří ve velíně OTN vyspávali ve spacácích. Na rozdíl od většiny jsem znal skryté pozadí té rebelie. Nakonec mne ale Janeček překvapil. Stal se nejlepším ředitelem, jakého televize po roce 1990 měla. Koncepčně myslícím, strategicky rozhodujícím. Otevřený novým výzvám technologií i koncepčním soubojům s bytostným mediálním kapitalistou Vladimírem Železným i jeho nástupcem Dvořákem.
09. 02. 2007 Štěpán Kotrba: Čert nepatří do pekla, ale do televize ZDE
29. 01. 2007 Štěpán Kotrba: Čert by mohl zajistit médiím veřejné služby, aby přežila budoucnost
ZDE
04. 04. 2004 Štěpán Kotrba: Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost
ZDE
Musím ale přiznat při jeho hodnocení konflikt zájmů, neboť jsem s ním spolupracoval na koncepci digitalizace a multiplexu veřejné služby už jako člen Rady ČRo, později jako externí poradce. Nakonec bylo ale dobře, že odešel, protože jeho nemoc pohltila veškeré jeho myšlení a vzala mu sílu i chuť se rvát. A to bylo špatně. Dělal i chyby, ale dokázal je velkoryse napravovat. Nejhorší jeho rozhodnutí bylo jmenování tupého Lamberta programovým ředitelem. To bylo nutné napravit i proti jeho vůli. Byl ješitný, bezohledný egocentrik. Ale to k samcům alfa patří.
Dvořák byl pro mne zpočátku nadějí, protože pro mne osobně byl v letech 2003-2006 silným a vrcholně inteligentním protivníkem při prosazování zájmů komerčních televizí v Parlamentu, i když svůj boj se zájmy veřejné služby prohrál. Porazit ho ve strategické válce o televizní digitalizaci byla čest. Při volbě pak byl favoritem -- i mým. Věděl jsem, že se chce za svůj vyhazov z Novy pomstít. A Dvořák, mstící se neschopnému a hloupému Andruškovi, byl tou nejlepší volbou pro ČT a cestou, jak nechat Novu dospět do bankrotu. Podporoval jsem ho. Po jeho zvolení jsem s ním chtěl spolupracovat. Nestál o to. Neviděl v tom pro sebe přínos. Nevymlouval jsem mu to. Ale zostražitěl jsem.
Jeho myšlení je stále korporátní. Nechápe, že instituce veřejné služby nemůže své zájmy prosazovat pomocí agresivních politických lobbistů a arogantních mocenských reakcí vůči Radě ČT či RRTV. Zástupci veřejnosti v radě Dvořák v podstatě pohrdá. Jeho snaha před několika týdny přesvědčit politiky koalice o rozpuštění RRTV byla trestuhodným politickým diletantismem, který se mu ještě vymstí a může mu i zlomit vaz. Právem. Bylo to něco nestoudného, doteď nemyslitelného.
10. 04. 2013 Štěpán Kotrba: ČESKÁ TELEVIZE: kdo si to dovoluje nás kontrolovat? ZDE
Dvořák stále nechápe, že musí být otevřený při informování veřejnosti. Ta si svoji televizi platí. Veřejnost jsou „akcionáři". A veřejnost jsme my všichni. Generální ředitel musí umět přiznat chybu v odpovědi na oprávněnou stížnost. Místo toho je arogantní až nenávistný, osobní. Vykrucuje se a je ochoten i znásilnit realitu, jen aby nemusel přiznat vlastní chyby. Arogantní je i k některým kritickým členům rady, kteří mu nezobou z ruky. To je důkazem jeho osobní vnitřní nejistoty a politické slabosti.
06. 03. 2013 Štěpán Kotrba: K čertu s Dvořákem i s reklamou ZDE
30. 11. 2012 Štěpán Kotrba: Manipulace v pořadu Hyde Park odhalena být může a proto být odhalena musí
ZDE
20. 11. 2012 Štěpán Kotrba: ČT: Dvořák lže Radě, Kvapilová couvá a Rada ČT stále neví, k čemu vlastně je
ZDE
27. 09. 2012 Štěpán Kotrba: Předvolební průzkumy ČT: zavře někdo nakonec generálního ředitele Dvořáka?
ZDE
06. 09. 2012 Štěpán Kotrba: Odborníci už si také všimli manipulace předvolebními průzkumy v rozhlase a televizi
ZDE
29. 08. 2012 Štěpán Kotrba: Zruší Bobošíková volby? Dík hlouposti Dvořáka a Šámala může
ZDE
28. 08. 2012 Štěpán Kotrba: Česká televize není správní orgán veřejné moci, podle Kodexu se musí její zaměstnanci chovat vždy - i na facebooku
ZDE
V jiných otázkách je ale vynikající, strategicky myslící. Má cit pro volbu podřízených. Vynikající volbou byl Koliha do čela stanice pro děti. Zachránil situaci před hrozícím konfliktem, vzniklým z diletantské prezentace záměru Dvořákem. Alespoň načas. Fridrich jako ředitel zpravodajství za Janečka nestál za nic, jako programový ředitel je vynikající. Pavlína Kvapilová též. Vít Kolář je inteligentní. V ČT zůstal vynikající profesionál televizní digitalizace Hanuš. Zůstal i ředitel techniky Rudolf Pop. Novu Dvořák ochudil i o vynikajícího Ivo Ferkla, který Popa loni vystřídal. Oba tvrdili, že televize se musí přizpůsobit trendu nových médií, jinak skončí jako brontosaurus... A oba tu vizi dokázali v ČT realizovat. Třeba někdy i bez Dvořáka. Andruškovi zbyl plevel, dluhy a oči pro pláč.
12. 07. 2012 Štěpán Kotrba: ČT3: A co děti, budou si mít kde hrát? ZDE
Daniela Němcová i Michaela Fričová jsou ale blondýny. Se vším, co k tomu patří. Jejich předchůdce, tiskový mluvčí Ladislav Šticha byl vrcholný profesionál, jakých znám málo. Věděl, co, kdy a komu říkat má. A také co, kdy a komu říkat nemá. Komunikace ČT se po jeho odchodu neostýchá veřejnosti třebas i lhát - jako například o průzkumech předvolebních preferencí před volbami do Senátu v roce 2012.
20. 12. 2012 Štěpán Kotrba: Vánoční dáreček Dvořákovi: RRTV si vyšlápla na předvolební průzkumy ZDE
Stejně tak je mi líto, že odešel z postu provozního ředitele Vladimír Karmazín. Byl to tichý a skromný manažer, ale o to účinněji zamezující různým nešvarům. Zkušenost dlouholetého kriminalisty se v řízení tak velké instituce zhodnotí měrou vrchovatou. A Roman Bradáč byl dle mého daleko inteligentnějším ředitelem zpravodajství, než jeho nástupce Šámal.
Nynější management řídí ČT už více než rok a půl. Stihl už Českou televizi nějak významně ovlivnit, a pokud ano, tak čím?
Zahájila se práce na ČT Art a ČT D. Jde to ale pomalu a rozpačitě. Zpozdila se stavba brněnského studia, otázkou zůstává jeho cena, naplnění výrobou a doba dokončení. Odešlo nebo bylo nuceně odejito několik vynikajících lidí. Dvořák ovšem zklidnil vyhladovělé tvůrčí svazy, kterým Janeček drsně přiškrtil kohoutek ve snaze je zkrotit. Dvořáka to příměří ale stálo hromadu peněz. Alespoň že spustil vyslání v HD, startuje hybridní vysílání. Odmítá ale labelling. Nechápu proč.
14. 06. 2010 Štěpán Kotrba: Gultúrní fronta už zase lobbuje u ministra ZDE
Největším nepřítelem ředitele Dvořáka je Dvořák sám. Nehodlá chápat, co vše formuje veřejný zájem, kdo je veřejnost, která ho platí a že se doba i politická situace změnila od dob, kdy za premiérem Topolánkem či jeho lidmi chodil jako domů. Už není na Nově. Nechápe, co je to střízlivá neutralita či vyváženost. Měl by pochopit princip a étos instituce veřejné služby, vyjít mu co nejdříve vstříc nebo si najít jinou výzvu - v komerčním sektoru. Tam se ho na obsah vysílání či dodržování kodexu nebude nikdo ptát a bude stačit, když bude plnit peněženky akcionářů.
zdroj Parlamentní listy, 3.5.2013: Velký rozbor ČT: Namyšlený Moravec, pravicové zpravodajství a trocha naděje ZDE
18301
Diskuse