Trojrozměrný tisk povede k nové průmyslové revoluci

8. 5. 2013

Když před více než 70 lety charakterizoval Joseph Schumpeter kapitalismus jako proces tvůrčí destrukce, nedokázal si představit zázrak, jímž je trojrozměrný tisk, míní Alistair Heath v článku publikovaném v deníku Daily Telegraph.

Tato nová technologie však bezpochyby zničí existující struktury způsobem, který by šokoval i Schumpetera, velkého ekonoma fascinovaného revolučními antikonzervativními tendencemi volného trhu.

Trojrozměrné tiskárny umožňují, aby byly konkrétní předměty navrženy na počítači a pak rychle "vytištěny" počítačem, připojeným k tiskárně. Používá se při tom speciální materiál, obyčejně PVC, ale stále častěji v podstatě cokoliv. Trojrozměrný tisk rozmlží hranice mezi digitálním a hmotným světem, povede k demokratizaci výroby a obrátí velkou část světové ekonomiky vzhůru nohama.

Nová technologie bude první skutečnou výzvou tradiční ekonomické hierarchii masové výroby zboží. K likvidaci tradiční hierarchie už došlo v sektoru služeb a v digitálním světě, se vzestupem Facebooku, Twitteru a YouTube, a se schopností autorů a hudebníků prodávat svá díla přímo veřejnosti. Nyní dojde k této decentralizaci moci také ve výrobním sektoru. Velké firmy ztratí nad občany moc.

V současnosti je rozumné vyrábět velké množství totožných předmětů na levných místech, jako je Čína, dovážet je na Západ a prodávat je ve velkých supermarketech. Tento tradiční model bude muset koexistovat s novým individuálním průmyslem, který bude vyrábět zboží přesně podle zákazníkovy individuální specifikace a bude je rozvážet z domácích výroben v dané zemi do několika hodin. Zpočátku budou tyto výrobky dražší, takže neovládnou celý trh, ale brzo převezmou velkou část trhu.

Dojde k explozi v oblasti samovýroby: bude to tak běžné jako vařit svoje vlastní jídlo či umisťovat vlastní fotografie na sociální sítě. Příliv nové konkurence povede k otřesům v mnoha průmyslových odvětvích stejně jak, jak už byly rozdrceny oligopoly ohledně copyrightu.

Digitalizace hudebního průmyslu, vznik mnohokanálové televize a stahování pořadů do počítačů podle divákovy libosti vedly k tomu, že těmto průmyslovým odvětvím už nedominuje několik velkých hitů anebo několik velkých podniků. Namísto toho se trh roztříštil na stovky malých skupin výrobků. Totéž se nyní stane všude.

Zákazníci si budou sami volit, jak mají vypadat jejich výrobky, mikrotrhům budou dominovat někdy i jediní zákazníci, kteří prostě budou chtít ten obrovský a zářivě zelený kuchyňský stůl.

Určité množství výrobních procesů se tedy vrátí z Číny do Evropy. Evropské továrny začnou znovu vydělávat, neboť levný strojový tisk předmětů vytlačí čínské výrobky a blízkost výroby bude zase důležitá. Trojrozměrný tisk bude částečnou záchranou evropských výrobních sektorů. Bude to ale velmi automatizovaný proces a nové pracovní příležitosti, které vzniknou, nebudou v továrních halách.

V budoucnosti se zřejmě budou tisknout i lidské orgány. Tisk jídel bude zřejmě nesmírně populární. Nakonec to zřejmě ohrozí i vlády. Ve světě nekonečného výběru se lidé nespokojí s omezeným, byrokratickým rozhodováním elit. Politikové budou všem muset vymyslet způsoby, jak zabránit maniakům ve zneužití této nové technologie.

Vzhledem k tomu, že už nebude nutné vyrábět velké množství výrobků, aby byl podnik rentabilní, velmi to ulehčí vstup malých nových firem na trh.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
7194

Diskuse

Obsah vydání | 10. 5. 2013