Neoliberální ideologie dominovala posledních 30 let takřka veškerému dění (nejen) v
českých zemích, přičemž tato doktrína, jejímž cílem je
zjednodušeně řečeno komodifikace veřejných statků, se nemohla vyhnout ani
institutu vědy. Publikace editorů Marka Hrubce, Martina Kopeckého a
šesti dalších autorů s názvem Nová vědecká éra? Od byrokratické komerce
ke kreativitě ve veřejném zájmu na konkrétních příkladech mapuje spoušť,
kterou neoliberalismus zanechal na humanitních vědách, jejichž
kreativní potenciál víceméně s úspěchem ochromil. Nová vědecká éra
zároveň předkládá nástin alternativ, jimiž by se humanitní vědy měly
ubírat v budoucnu, aby se staly rezervoárem potřebným k progresivní
proměně společnosti.
Do knihy přispěli výzkumníci z České republiky, Slovenska a Německa,
kromě již zmíněných editorů a spoluautorů také známé osobnosti, jakými
jsou například Stanislav Štech, Emil Višňovský nebo Anke Grotlüschenová.
Publikace analyzuje čtyři tematické okruhy: deformaci akademického
prostředí, problematiku grantů, vzdělávání a prostor pro alternativy,
jejichž cílem je ustavení nové vědecké éry. Jestliže byl neoliberální
útok na veřejné statky veden z vícero front a jestliže se geograficky
neomezoval jen na některé státy či jeden kontinent, stává se kýžená
proměna vědy úkolem transnacionálním.
Rozmach volnotržní
ortodoxie se v akademické sféře projevil zejména důrazem na zisk a
ekonomickou efektivnost, využíváním externích zaměstnanců, transferem
rozhodovacích pravomocí od akademických pracovníků do rukou manažerů a
podnikatelů a užší provázaností univerzit se soukromým sektorem. Řádění
neviditelné ruky trhu se ve větší míře podepsalo právě na humanitních
oborech i proto, že jejich posláním je kritická
reflexe klíčových společenských problémů a jejich dopadů na veřejnost.
Nová vědecká éra věrně ilustruje, kterak se neoliberální ideologie
pokusila podmanit si vědecké bádání a přeměnit výzkumníka na vědeckého
podnikatele, jenž si prostředky na obživu musí získávat prostřednictvím
grantů, což vede nejen ke zglachjšaltování, ale i k závislosti na
projektovém financování a k výraznému omezení vědecké činnosti.
Obstarávání grantů je všeobecně vnímáno jako nutné zlo, nad nímž se
málokdo pozastaví, nicméně v akademické sféře je tento způsob získávání
financí na vědecký provoz podrobován neutuchající kritice. Vzniká tak
nezdravé konkurenční prostředí, kdy velká část badatelů věnuje desítky
pracovních dní vysilující přípravě grantových projektů, z nichž je více
než polovina odsouzena k neúspěchu. Byrokratické časové limity nadto
opomíjejí inovativní a kreativní charakter vědeckého bádání, které je
tak ochromováno strohými administrativními požadavky. Grantové panely de
facto cenzurují progresivní postoje humanitních vědců a fungují jako
strážci vědeckého a společenského statu quo, jež by byrokraticky
nezatížený výzkum mohl ohrozit požadavky po odlišném uspořádání v těchto
sférách.
Další překážkou nezávislého bádání je přeceňované
hodnocení vědeckých výstupů, jakož i veřejných institucí, podle
striktních kritérií časopiseckých databází vlastněných nezřídka
soukromými firmami. Kvalitu výzkumu nahradila kvantita: lze snad tímto
technokratickým způsobem měřit hloubku zkoumané látky? Ostatně, co o
kvalitě vědeckého výzkumu vypovídá počet publikací a citací, jež jsou
diktovány privátním sektorem zaměřeným výhradně na zisk? Navíc z bádání
dotovaného z veřejných prostředků predátorsky tyjí velkázahraniční nakladatelství, jež si přivlastňují nemalý zisk produkcí akademických textů a publikací.
Autonomie
akademického prostředí byla taktéž okleštěna manažerským stylem řízení samotných
univerzit, a to zejména v anglosaském světě, kde je preferován důraz na
výkon a spolupráci s podnikatelskou sférou. Zastánci neoliberální
ortodoxie preferují činnost soukromého sektoru, jelikož je podle jejich
mínění mnohem pružnější a výkonnější než sektor státní. A právě
nesourodý svazek veřejné a privátní sféry vytváří nejrůznější tlaky na
akademickou autonomii, jež tak snáze podléhá vnější kontrole. Koneckonců
i studenti humanitních oborů mnohdy svou studijní dráhu spojují se
stáží v soukromém sektoru, aby se tak po promoci bez reptání a kladení
nepříjemných otázek začlenili do „výrobního procesu“.
Pakliže
neoliberalismus změnil charakter společnosti a státu, akademická obec by
si mohla vlastní tvář zachovat pouze v případě, kdyby přešla do
disentu. A to není vzhledem k deklarovanému poslání sociálních a
humanitních věd vůbec žádoucí.
Ačkoli všechny uvedené
skutečnosti v posledních desetiletích hrubě deformovaly podobu
humanitního vědeckého bádání, které je v ostrém rozporu s převládajícími
neoliberálními dogmaty, na druhou stranu zavdaly podněty k artikulaci
alternativ nutných k jejich překonání. Prvním nesmělým krokem je
přijetí nových výzkumných kritérií a schválení zákona, který má
marginalizovat neoliberální pojetí vědy. Cílem je dosažení adekvátního
veřejného financování vědy bez zhoubné závislosti na grantech; možnost
veřejně publikovat bez závislosti na soukromých nakladatelstvích či
hodnocení vědy nehledě na indexy různých firem.
Nová vědecká éra
definuje humanitního a společenského vědce jako sociálního kritika,
jehož posláním je transnacionální rozvíjení kritických sociálních věd ve
veřejném zájmu. Neoliberalismus klade obrovský důraz na jednotlivce a
jeho schopnosti uplatnit se ve světě formovaném zákony volného trhu – a
nikoliv na pevné komunitní vazby jako základní pojiva spravedlivé
společnosti. Jinak řečeno, veřejnost by v důsledku intenzivnější
sociální kritiky měla podstatně prohloubit participaci na chodu
společnosti a podílet se na odstraňování jejích nešvarů a neduhů.
Kritická věda realizovaná ve veřejném zájmu přímo vyžaduje narušení
zkostnatělých společenských struktur, a to ve prospěch společnosti jako
organického celku.
Rozhovor s prof.
Stanislavem Štechem, bývalým prorektorem Univerzity Karlovy, o jeho analýze v
právě vydané knize: Marek Hrubec a Emil Višňovský, eds. Towards
a New Research Era: Global Comparison of Research Distortions, která byla...
Diskuse