Čína přiškrtí dodávky dílů do baterií pro západní elektromobily

6. 1. 2025

čas čtení 2 minuty
Čína se chystá omezit vývoz klíčových dílů baterií pro elektromobily, protože Peking se připravuje na obchodní válku s USA za Donalda Trumpa, píše Tim Wallace.

Technologie používané ke zpracování lithia a galia – kritických minerálů používaných v elektronice a bateriích – mají podle nových návrhů podléhat přísnějším vývozním pravidlům.

Nejnovější opatření týkající se bateriových materiálů je součástí úsilí o "posílení řízení dovozu a vývozu technologií", uvedla čínská oficiální tisková agentura Xinhua.

Návrhy zdůrazňují jednu ze zbraní v arzenálu Pekingu, který se připravuje na potenciální obchodní válku s USA.

Trump řekl, že je připraven uvalit cla na čínský dovoz hned v prvních dnech svého prezidentského úřadu, do nějž nastoupí 20. ledna. Taková akce pravděpodobně vyvolá odvetu ze strany Pekingu.

Analytici UBS v poznámce pro klienty uvedli: "Vzhledem k tomu, že Donald Trump dnes zopakoval plány na uvalení nových obchodních cel na Čínu a další, není překvapivé, že Peking hledá větší páky a způsoby, jak vyvinout svůj protitlak."

Čína dominuje průmyslu těžby a zpracování strategicky důležitých materiálů používaných v moderních technologiích, a zejména baterií pro elektroniku.

Země již omezila nebo zakázala vývoz bateriových materiálů včetně germania a grafitu do USA, přičemž poslední krok má za cíl zablokovat přístup k odborným znalostem v oblasti zpracování kritických chemikálií.

USA a Evropa jsou silně závislé na zranitelných dodavatelských řetězcích v oblasti bateriových technologií a surovin. Analytici společnosti McKinsey varovali, že rostoucí poptávka po elektromobilech vyvolává "strach z nedostatku a volatility cen".

Poradenská společnost ve zprávě uvedla: "Přestože celková poptávka po bateriích a surovinách rychle roste, nabídka je – a zůstane – z velké části soustředěna v několika přirozeně obdařených zemích, včetně Indonésie pro nikl; Argentiny, Bolívie a Chile pro lithium; a Demokratické republiky Kongo pro kobalt."

"Rafinace obvykle probíhá jinde, často v Číně (u kobaltu a lithia), Indonésii (nikl) a Brazílii (niob)."

Společnosti včetně Tesly, společnosti vyrábějící elektromobily vedené klíčovým Trumpovým podporovatelem Elonem Muskem, se snaží snížit závislost na dodávkách z Číny. Evropští výrobci se snaží vytvořit silný bateriový průmysl tváří v tvář tvrdé konkurenci z Dálného východu.

Trump slíbil, že uvalí dodatečné hraniční daně ve výši 60 % na dovoz z Číny, stejně jako cla ve výši 10 až 20 % na produkty z jiných částí světa.

Kanada a Mexiko byly varovány před daněmi ve výši 25 %, pokud nezabezpečí své hranice s USA proti drogám a migrantům.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
1927

Diskuse

Obsah vydání | 7. 1. 2025