Evropští muslimové musejí pro boj s extrémismem dělat víc než jen demonstrovat

19. 6. 2017

čas čtení 5 minut
Stovky muslimů se na demonstraci v Kolíně nad Rýnem vyslovily proti terorismu. Je to dobrý krok, píše Shamil Shams, ale muslimové žijící na Západě musejí udělat o dost více, aby se zbavili "obrazu extrémisty".


Navzdory faktu že účast na demonstraci muslimů proti terorismu nebyla tak velká, jak se očekávalo, jde o pozitivní známku, že lidé náležející k islámské víře vyšli do ulic a demonstrovali, že jsou stejně tak proti vzestupu extrémismu jako další evropští občané. Nakonec jde o téma, které se týká všech Evropanů - a muslimové jsou součástí multietnického evropského étosu.

Největší islámské sdružení v Německu, Turecko-islámská unie, sobotní demonstraci bojkotovala a tvrdila, že akce signalizuje, jakoby bylo jen na muslimech vyrovnat se s mezinárodním terorismem.

Argument je zavádějící a chybný. Je z největší části na muslimské komunitě, aby marginalizovala radikální elementy ve svých řadách, reformovala místa svých bohoslužeb a prosazovala umírněnou verzi islámu. Ale chce to víc než pár demonstrací a prohlášení islámských organizací na západě, pokud se snažíte konfrontovat islamismus a islamisty.

Nedávné teroristické útoky v Británii a řada smrtících útoků, k nimž se v posledních letech přihlásily islamistické skupiny a jedinci v Německu, poukazují na alarmující úroveň radikalizace mezi muslimskými komunitami v Evropě. Navzdory tomu muslimští učenci a tvůrci veřejného mínění obviňují ze vzestupu islamistického extrémismu zahraniční politiku západních vlád, jejich intervence na Blízkém východě a v dalších většinově muslimských regionech. Tímto způsobem se snaží zbavit jakékoliv odpovědnosti za zvěrstva, která Evropu a celý svět děsí.

Evropští muslimové budou vždy v konfliktu s evropskými normami a hodnotami, pokud budou dál svalovat vinu na druhé a nepodívají se do zrcadla. Turecko-islámská unie odmítla účast na demonstraci v Kolíně nad Rýnem a poskytla tak další důkaz, že mnozí muslimové jednoduše nemají zájem o sebepoznání.

Evropští muslimové musejí podniknout řadu opatření, aby přesvědčili svět, že skutečně odmítají extrémismus ve všech jeho podobách. Především musejí připustit, že rozhodně existuje potřeba přesvědčit zbytek světa, že nemají nic společného s islamistickými útoky.

Je pravda, že většina muslimů jsou mírumilovní lidé, ale teroristé kteří zmasakrovali lidi v Británii, Německu, Francii a Belgii náleží k muslimským skupinám. Nestačí říci, že militantní organizace jako "islámský stát", al-Kájda a Talibán nemají nic společného s islámem, nebo že muslimy nezastupují. Muslimové musejí vysvětlit, proč je tyto fundamentalistické skupiny nereprezentují a v čem se jejich názory liší. Jaká je alternativa a kde je k vidění?

I když mnoho muslimů obviňuje média za jejich "negativní" zobrazování, zůstává faktem, že zabíjení nemuslimů v Sýrii, brutální vraždy ateistických blogerů v Bangladéši a děsivé lynčování těch, kdo údajně brali Boží jméno nadarmo v Pákistánu, rozzuřeným davem nejsou "pozitivními" příklady. V současném propojeném světě nemohou muslimské státy tyto incidenty skrývat. Naneštěstí je "negativní obraz" spíše vnitřní než vnější záležitostí.

V době kdy jsou někdy obrazy důležitější než skutečnost je imperativem předstoupit a předložit verzi islámu, která bude slučitelná s moderními hodnotami.

Boj za osvícenství v islámu probíhá po staletí, ale nyní se stal ještě důležitějším než kdy jindy. Pro muslimské společnosti je zásadní se otevřít, podpořit moderní vědu a pěstovat tolerantní kulturu pro své umělce, spisovatele a myslitele.

Kolínská demonstrace si zaslouží ocenění, ale zásadně důležité je, aby muslimové žijící na Západě svými činy dokázali, že nejsou proti právům homosexuálů, že věří v genderovou rovnost a že tolerují bývalé muslimy, kteří jsou kritičtí k islámským svatým textům. Neočekávejte od druhých, že vás nebudou kritizvat, pokud nevěříte v základní lidská práva jako svoboda slova.

Toho všeho by nebylo možné dosáhnout, pokud muslimové budou dál věřit, že jsou "obětmi". Narativ oběti vytvořil "jinakost" a je na překážku řádné integraci do západních společností. Vyústil v ghettoizaci muslimských komunit na Západě. Muslimové také nesmějí označovat každou sekulární státní politiku za islamofobní, protože to vyvolává dojem, že se odmítají řídit západními zákony.

V neposlední řadě jsou muslimové stejně tak obětmi západních intervencí a válek jako lidé v jiných částech světa. USA za 2. světové války bombardovaly Japonsko, ale dnes je tato země spojencem Západu a přední ekonomickou mocností.

Evropští muslimové mají právo nesouhlasit s vnitřní a zahraniční politikou západních vlád, ale měli by to dělat způsobem, který neživí narativ politického islámu, který se živí diskursem o nepříteli. Západ jako celek není jejich nepřítelem - a musejí to přijmout. Nakonec platí, že nikde v muslimském světě nemohou lidé praktikovat jejich náboženství tak svobodně jako na Západě.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
6768

Diskuse

Obsah vydání | 19. 6. 2017