Jako open source by spolkl veškerou komerci...

Co by se dělo, kdyby byl Facebook všech?

24. 9. 2015 / Štěpán Cháb, Ivo Barteček

Facebook patří určité skupině lidí, kteří na jeho existenci vydělávají. Šmytec, dost, není třeba říkat víc. Je naprosto v pořádku, když je člověk odměněn finančně za to, že něco hodnotného udělá. Hen ten oný Zuckeberg něco hodnotného udělal a stalo se to fenoménem. Zakousněme k vodce briošek a přejme mu dlouhý a plodný život. Jak by ovšem Facebook vypadal, kdyby byl odevzdán do řízení všech lidí? Byla by to pěkná podívaná, proto se na ní pojďme také podívat.

Přidejte si prosím Britské listy mezi oblíbené na Facebooku ZDE

Přiznejme si, že Facebook se stal nudným přeposílačem zpráv. Jakožto fenomén skončil. Má odzvoněno. Doby temna a počátků Facebooku byly ve znamení inovací, které ho posouvaly dál, ke komplexním funkcím, byl blízko tomu se stát dvakrát takovým fenoménem. Ale časem inovace přestávaly přibývat, byly upozaďovány nebo se dál nevyvíjely. Teď je Facebook určen blbkám, blbkům a marketingu. Mezi nimi jsou už jen nerozhodnutí, kteří by chtěli jinam, ale doposud nevědí kam. Teoreticky za to Zuckebergovi patří velký dík, protože tím dává možnost dalšímu vývoji, který se odehraje mimo Facebook. Nicméně to znamená vývoj opět toho samého znovu.

Facebook je vyvíjen jednou úzkou skupinou lidí, nebo alespoň pod jejich příkazy. Je zkostnatělý, nedokáže adekvátně reagovat na poptávku uživatelů po určitých službách, aplikacích. Doposud žije v přesvědčení, že on určuje trendy a módu a směr sociálních sítí. Facebook zkoumá chování uživatelů, aby je mohl zneužít pro cílenou reklamu (inu proč ne, reklama je holt nevyhubitelná, tak alespoň člověk nehledí na reklamu, která mu ale vůbec nic neříká).

Když si u Facebooku zatrhnete permanentní přihlášení, Facebook s vámi surfuje po internetu a dělá si poznámky o vaší činnosti. Kdo ví, jestli si je nedělá i po odhlášení. Do chodu Facebooku nemá uživatel šanci zasáhnout. Nemůže se svým profilem nakládat podle svého. Facebook je těžební plošina, která ze systému saje informace a nakládá s nimi dle vlastního uvážení. To se ovšem nemusí shodovat s touhou uživatelů.

Kauza sociálního experimentu, který Facebook prováděl na osmi stech lidech bez jejich vědomí a hlavně bez jejich souhlasu, je jasnou zprávou o tom, že impérium pro jednou nevrací úder, ale balí si svých sedm švestek a alou do háje. Facebook má jednu verzi, jeden vzhled, jednoho Zuckeberga. Facebook zavádí inovace, ale zároveň s nimi se zbavuje starších funkcí, které se mu nehodí, nevyplatí, nejsou v rovině s agendou té které vlivné skupiny.

Facebook má uzavřený zdrojový kód. Nahlédnout do něj a podílet se na vývoji mohou pouze lidé prověření a ověření. Kdyby Facebook fungoval na bázi Open Source, tedy na bázi samovyvíjející se služby, do které by svými návrhy a umem mohl zasáhnout kdokoliv, nezhroutí se Facebook jako služba, zhroutí se Facebook pouze jakožto rohovka Velkého bratra. Smutné je, že Velký bratr je podomním obchodníkem. Ani to důstojenství tyrana nám není dovoleno si užívat.

Kam by se Facebook dostal, kdyby přestal být veden? Do permanentního vývoje. Do vývoje, který by vycházel z potřeb uživatelů, Facebook by se stal zase žádaným fenoménem, protože by nespojoval jen lidi, ale spojoval by možnosti, příležitosti, dal by směr novému podnikání i zábavě, nestal by se jen chatovací komunitou (dalo-li by se to tak říct), ale dalším světem, kde nejsou hlavními řečníky korporace, jeden majitel a vlády, ale lidé, každý, kdo by se zaregistroval a přihlásil a byl.

Facebook by se stal kombinací dosud fungujících systémů na internetu, spolkl by Google, spolkl by Youtube, spolkl by e-shopy a weby, spolkl by vše, kam by dosáhl, ale to vše bez nutnosti to ovládat. Hlavními inženýry Facebooku by přeci byli lidé, všichni lidé, Facebook by tudíž pracoval pro jejich potřeby, nikoliv pro potřeby představenstva, které jde vstříc uživatelům jen potud, pokud se mu to hodí do krámu. S novým „Facebookem“ by nedocházelo k deformaci trhu, protože korporace by neměly tu moc určovat trend, smýkat uživateli po podlaze podle vlastního marketingu. Ale Facebook takový nikdy nebude, protože je vlastněn jedním člověkem.

Možná, že už nastává doba, kdy spolu budou lidé spolupracovat, kdy budou určovat směr vývoje. Kdy ho nebudou jen slepě sledovat a přijímat. Doklady o nové době, novém pojetí, máme na každém kroku. Linux je fenomenální, Wikipedie pomáhá každému a vždy, Khanova škola naučí cokoliv, ve světě World of Warcraft se rekrutují manažeři, svět se staví na nohy a začíná přehlížet mamutí společnosti, začíná se zaměřovat na obyčejné, malé lidi, protože v nich cítí potenciál.

Obyčejný malý člověk totiž není zatažen do zákulisních her o moc, o peníze, malý obyčejný člověk je… hravý a zvídavý. Spolupráce, kooperace, to je směr budoucnosti. A právě takový kolos, jako je Facebook, ač je určen převážně ke komunikaci mezi lidmi, začíná překážet a vadit nám všem. Protože jeho cílem je ovládání mas a zisk, nikoliv vytvoření ideálních podmínek pro spolupráci.


0
Vytisknout
2191

Diskuse

Obsah vydání | 25. 9. 2015