Vrbětická aféra aneb Proč je nutné usilovat o deeskalaci vztahů mezi Západem a Ruskem
22. 4. 2021
/
Daniel Veselý
čas čtení
11 minut
Ačkoli o akci
ruské rozvědky ve Vrběticích už byly popsány stohy papíru, v médiích absentují
nejen širší geopolitické souvislostí, ale i poctivý rozbor událostí, jež už dříve formovaly vzájemné vztahy mezi Českou republikou – potažmo
západním společenstvím – a kremelským režimem. Ze sdělovacích prostředků se
dozvídáme, jak je Moskva iracionálně agresivní a expanzivní, zatímco benigní
Západ se svými politickými a vojenskými strukturami je až andělsky nevinný. To je ale velice zavádějící hodnocení, jež nám
znemožňuje pochopit reálný stav stávajících problémů a jejich možné řešení.
Zatímco není
pochyb, že se Putinův režim v řadě ohledů chová bezohledně a gangstersky,
nemůžeme jedním dechem hovořit o bezúhonném a korektním jednání západních zemí
v čele se Spojenými státy vůči Ruské federaci. Dostali bychom se tak do
pasti, z níž by nebylo úniku. Dosavadní postup charakterizovaný sankcemi
uvalenými na RF kvůli anexi Krymu, které jsou postupně zintenzivňovány, se zdá
být nefunkční, pakliže agenti vojenské rozvědky GRU pobíhají po Evropě a
provádějí různé subverzní aktivity, jež jsou i v některých případech pro
RF zcela kontraproduktivní.
Je proto
žádoucí dosáhnout deeskalace – a to s vědomím, že v ovzduší hysterické a
válečné atmosféry může být v nejzazším případě alternativou nukleární konflikt,
a to třeba v důsledku selhání varovných systémů nebo lidského faktoru či
v důsledku ukvapených rozhodnutí. Případ Vrbětice se paradoxně může stát
prvním krokem, jak oné deeskalace docílit, neboť nám poskytuje vzácnou
příležitost k pochopení spletitých vztahů mezi Západem a Ruskem.
Především je
ale nutné dát Kremlu jasně najevo, že podobné podvratné aktivity na našem území
nemíníme tolerovat a že vyhoštění ruských diplomatů/špionů i vyloučení Rosatomu
z tendru na dostavbu Dukovan není posledním krokem české vlády – i když jsme tak raději měli učinit až po zveřejnění všech relevantních důkazů. Ale rozhodně bychom neměli postupovat způsobem, že malá ČR bude Rusku dávat ultimátum, což vypadá směšně. Na druhou
stranu je zapotřebí, aby Západ včetně ČR sebekriticky pohlédl do vlastního
zrcadla a zamyslel se nad tím, jakých chyb se vůči kremelskému režimu
v průběhu uplynulých dekád dopustil. Pakliže donekonečna líčíme pouze
zločiny Kremlu, vykreslujeme jeho lídra jako iracionálního zabijáka a novou
inkarnaci Hitlera, a zároveň sebe sama považujeme za nevinnou oběť, jsme na
cestě do slepé uličky. Ostatně jedinou pákou, již na Moskvu coby západní společenství
máme, je umně kalibrovaná politika.
Kořeny dnešní
krize lze hledat v rozšiřování NATO směrem k ruským hranicím, tedy v expanzi
hostilního paktu, který měl v dobách studené války odrazit případný útok
SSSR na západní Evropu. V únoru
1990 tehdejší sovětský lídr Michail Gorbačov souhlasil se sjednocením Německa a
na oplátku si vymínil, že NATO se ani o píď nepohne směrem na východ, což mu
slíbil tehdejší americký ministr zahraničí James Baker. Gorbačov získal
bezpečnostní záruky o tom, že pakt nebude expandovat také od dalších západních
představitelů, jak ilustrují
odtajněné americké dokumenty. Jenže tato dohoda byla pouze verbální a NATO
svému slibu nedostálo.
Na tuto neblahou skutečnost už v první polovině 90.
let s nelibostí upozorňovala
prozápadní ruská vláda.
V roce 1993 prezident Boris Jelcin svému americkému protějšku Billu
Clintonovi zaslal dopis, v němž tlumočil nesouhlas s přijetím
východoevropských zemí – jako je Česká republika a Polsko – do Severoatlantické
aliance. Jelcin tehdy konstatoval, že rozšíření NATO bez začlenění Ruska oslabí
bezpečnost evropského kontinentu. Zastánci severoatlantických struktur jistě namítnou, že
obyvatelstvo těchto států mělo v minulosti hořké zkušenosti se Sovětským
svazem, nicméně tehdy se Rusko těšilo dobrým vztahům se Spojenými státy, takže
tyto obavy pouze pramenily z nedávné historie. Jelcinův Kreml výtky na
adresu rozšiřování Severoatlantické aliance vznášel i v následujících
letech.
Vyvstala
tedy otázka, jaké hrozby se politika expanze týkala a jakým způsobem zvyšovala
bezpečnost evropského a amerického kontinentu, jak stojí v analýze
na webu americké organizace Arms Control
Association kritizující agendu Clintonovy vlády. Kdyby NATO bylo
demokratizující silou, poznamenávají analytici, Rusko by pravděpodobně mělo být
mezi prvními zeměmi, jimž by byl vstup do paktu nabídnut. Autoři studie varují,
že největším nebezpečím pro Evropu by bylo, kdyby rozšiřování aliance Rusko odehnalo
od Západu, od demokratizace – a kdyby jej vehnalo do konfrontační politiky. Dnes
tato slova zní přímo prorocky. Pokud západní civilizační okruh bezpodmínečně
artikuloval své bezpečnostní zájmy, neexistuje důvod, proč by měl totéž upírat
Ruské federaci.
Představitelé
Severoatlantického paktu však těchto námitek nedbali a expandovali dále na východ.
Kreml důrazně varoval před začleněním pobaltských zemí (Estonska,
Lotyšska a Litvy) do NATO, k čemuž došlo v roce 2004. Ruská vláda rovněž
kritizovala vývoj systémů protiraketové obrany, jež měly být umístěny
v Rumunsku, České republice a Polsku. Moskva se podle
korespondenta BBC News Laurence Petera chtěla na vybudování protiraketové
obrany podílet, nicméně k této spolupráci nakonec nedošlo. V reakci
na tento projekt RF v Kaliningradské oblasti v roce 2013 rozmístila
rakety typu Iskander. Nicméně český mediální diskurz systematicky peskoval
kontroverzní ruské aktivity či ofenzivní akce, jako kdyby snad existovaly
v nějakém vakuu.
Zatímco s přijetím
bývalých sovětských republik do NATO musela Moskva spolknout hořkou pilulku,
zvažovaný vstup Gruzie a především Ukrajiny do aliance již pro ni byl absolutně
nepřijatelný. Stačí jen letmý pohled na mapu: žádná země na světě nechce mít u
svých hranic vojska hostilní vojenské organizace. Ve společné deklaraci u příležitosti summitu NATO v Bukurešti
v dubnu 2008 stojí psáno: „NATO vítá euroatlantické aspirace Ukrajiny a Gruzie
na členství v Severoatlantické alianci. Dnes jsme se dohodli na tom, že se
tyto země stanou členy NATO.“ Vladimir Putin v reakci na bukurešťskou deklaraci prohlásil,
že přijetí Ukrajiny a Gruzie do NATO by představovalo „přímou hrozbu pro Rusko“.
Představme si, kdyby nepřátelský vojenský pakt vedený Moskvou nebo Pekingem
expandoval v Latinské a Centrální Americe a nakonec by zvažoval i
začlenění Mexika… Třebaže k přijetí těchto zemí do aliance nedošlo, toto
prohlášení mělo neblahé konsekvence. Gruzínský kabinet, patrně povzbuzený
možností stát se členem nejmocnějšího vojenského paktu na světě, po oboustranných rozmíškách vyprovokoval
předem prohranou válku s Ruskem, jak dokládá zpráva vypracovaná pod
hlavičkou EU.
Avšak k
zásadnímu zhoršení ve vztazích mezi Ruskem a Západem došlo v roce 2014, kdy se na
Ukrajině dostala k moci proamerická vláda. Kreml, ale i někteří západní
akademikové, jako je John
Mearsheimer, Stephen
Cohen nebo Eric
Zuesse, klasifikují změnu
režimu v Kyjevě jako puč, a nikoliv jako výsledek demokratické revoluce.
Ať tak či onak, tato událost přiměla Moskvu k anexi Krymu, zatímco na východě
země se rozhořel konflikt mezi proruskými separatisty a ukrajinskou vládou.
Putinův režim se tehdy obával, že v sevastopolském přístavu, kde mělo Rusko
pronajatou námořní základnu, zakotví
americká válečná plavidla. Západní pozorovatelé sice psali o Putinově paranoi,
jenže jak ilustrují zmíněné okolnosti, i zveličelý strach může mít reálné kontury.
Hojně medializovaná a odsuzovaná anexe Krymu, jež je porušením Budapešťského
memoranda garantujícího celistvost Ukrajiny, je v tuto chvíli fait accompli, obdobně jako izraelská
anexe východního Jeruzaléma a Golanských výšin, proti čemuž na rozdíl od
krymského záboru nikdo neprotestuje.
Na druhou
stranu chtít po Rusku, aby dodržovalo mezinárodní dohody a konvence, je ze
strany západního společenství poněkud licoměrné, uvážíme-li, že USA
bombardovaly ruského spojence v Srbsku, aniž by k tomu měly mandát RB
OSN, nebo když provedly ilegální invazi do Iráku, již západní analytikové označili za „největší mezinárodní zločin“. Intervenci
NATO v Libyi v roce 2011 – kdy aliance porušila
rezoluci RB OSN a kdy došlo k rozbití státního útvaru a následnému chaosu
– Putinův režim chápal jako „akt
zrady“. RF se
v reakci na zničení Libye začala intenzivněji angažovat na Blízkém východě,
kde se chtěla stát protiváhou americkým silám.
Všimněme si
rovněž, že subverzivní a zločinné aktivity RF v západních zemích byly
zahájeny až po vypuknutí ukrajinské krize. K sabotáži ve vrbětickém muničním
skladu došlo na podzim roku 2014, kdy Česká republika doplatila na konflikt mezi
Kremlem a jeho nepřáteli na Ukrajině či v Sýrii. O rok později se ruská
rozvědka pokusila otrávit bulharského obchodníka se zbraněmi, jehož zásilku ve
Vrběticích vyhodila do vzduchu. V říjnu 2016 se agenti GRU neúspěšně
pokusili mobilizovat protizápadní nespokojence v Černé Hoře a o dva roky
později došlo k proslulému otrávení dvojitého agenta Skripala a jeho dcery
ve Velké Británii.
Jádrem
současné konfrontace mezi Západem v čele s USA a Ruskem je konflikt
na Ukrajině. Jenže ani v tomto sporu nelze hovořit pouze o agresivních a expanzivních
krocích Kremlem podporovaných separatistů či samotného Kremlu. Ostře sledovaným
manévrům ruské armády u ukrajinských hranic podle norského analytika Glenna Diesena
předcházela mobilizace ukrajinských vojsk poblíž Donbasu, jež povzbudila
verbální podpora ze strany Bidenovy vlády. Diesen v katarské televizi Al
Džazíra zdůraznil, že u zrodu stávající krize stojí právě rozšiřování NATO
směrem k ruským hranicím, přičemž případný vstup Ukrajiny do NATO pro
Rusko představuje smrtelné ohrožení. Řešením této komplikované situace by podle
Diesena – ale i dalších autoritativních hlasů, jako je Henry
Kissinger či John
Mearsheimer – mohlo být dosažení neutrálního statusu Ukrajiny,
jež by tvořila most mezi Západem a Ruskem. Mearsheimer dále navrhuje, aby byl
vytvořen ekonomický záchranný balíček pro Ukrajinu v režii Ruska,
Mezinárodního měnového fondu (IMF) a EU a aby byla garantována práva menšin, a
to především jazyková práva. Další možností je decentralizace moci v zemi a
vytvoření autonomie na Donbase, což je ale velice ožehavé téma.
Alternativou vůči
„mostu mezi Západem a Ruskem“ je v současnosti na jedné straně úsilí ukrajinské vlády o vstup
do NATO či možná snaha o získání jaderných zbraní a na straně druhé
ruské rozdmýchávání konfliktu na východě země. Alternativou jsou tedy
nebezpečné hrátky s atomovým ohněm, protože Kreml se s nepřátelským vojenským paktem u svých hranic nikdy nesmíří. Nicméně Ukrajina je zároveň klíčem
k narovnání pošramocených vztahů mezi Západem a Ruskem.
.
12521
Diskuse