Satira o popírání klimatu "Don't Look Up" je nyní celosvětově nejoblíbenějším filmem na Netflixu
28. 12. 2021
čas čtení
3 minuty
Nový celovečerní
film "Don't Look Up/K zemi hleď!" - černá komedie satirizující
samolibost a lživost elit
tváří v tvář
existenciální hrozbě - je nyní podle údajů společnosti FlixPatrol
nejoblíbenějším
filmem na Netflixu po celém
světě.
"Jsem moc rád, když
vidím, že film o klimatu zasáhl tak obrovské
globální publikum na největší světové
platformě," napsal v pondělí na Twitteru novinář David Sirota, který se podílel na scénáři.
Film "K zemi hleď!", který je alegorií na klimatickou krizi
způsobenou lidmi a další
civilizační nebezpečí, sleduje dva astronomy, kteří se snaží upozornit
politické vůdce a zbytek světa na masivní kometu řítící se k Zemi, píše na webu commondreams.org Jake
Johnson
Vědci, které ve filmu hrají Jennifer Lawrence a Leonardo
DiCaprio, brzy zjistí, že tváří
v tvář hrozící
zkáze se jen málokdo dokáže obtěžovat,
aby se o ni zajímal, natož aby jednal.
"Tohle je ta nejhorší
zpráva v dějinách
lidstva a oni se na nás vykašlali," říká po setkání v Bílém
domě Dr. Randall
Mindy, jehož ztvárnil Leonardo DiCaprio.
Zatímco
političtí představitelé ve filmu váhají,
Peter Isherwell - technologický guru ze Silicon Valley, kterého hraje Mark Rylance - zjistí, že
apokalyptická kometa
obsahuje drahé kovy v
hodnotě více než
30 bilionů dolarů, které jsou
potřebné k výrobě elektronického
zboží. Federální vláda,
povzbuzená tímto zjištěním, začne spolupracovat s
Isherwellem na plánu rozbít kometu na kusy a vytěžit její
obsah.
"To vše
by mohlo být přitažené za vlasy - jako komediální
výstřelek - nebýt toho, že
Isherwell je zjevně
senzacechtivým příkladem
skutečných technologických miliardářů,
jako jsou Elon Musk a Jeff Bezos, kteří
jsou přesvědčeni, že záchrana lidského
druhu před vyhynutím by mohla
být mimořádně lukrativní," napsal ve své recenzi odborný asistent
environmentálních studií na Bates College Tyler Austin Harper.
Režisér filmu Adam McKay v nedávném rozhovoru pro Space.com uvedl, že zápletka filmu je "převlekem klimatické krize na úrovni Clarka Kenta".
"Nesnažíme
se ji tak moc maskovat," řekl. "Ve zprávách se o klimatické krizi nezmiňují, a pak rovnou přejdou k
reklamě na auto poháněné benzínem
nebo na ropnou společnost. Je to střet zájmů,
je to kariérismus. A
zvednout ruku na poradě a říct:
'Proč nemáme obrovský
titulek, který by říkal:
'Panebože, všichni zemřeme!", to chce
hodně odvahy."
Ale jak napsal Jon Schwarz ve své recenzi ne webu The Intercept: "Dobrá zpráva - pokud nějaká vůbec je - je, že až se na konci rozsvítí
světla, uvědomíte
si, že ve skutečnosti
jsme v tomto příběhu teprve půl hodiny."
"Stále
se můžeme zachránit, pokud budeme chtít," dodal. "A součástí toho bude muset být mnohem více lidské
tvořivosti, jako je tato, a to kvůli pochopení děsivého cíle, ke kterému
směřujeme."
Celý článek v angličtině ZDE
14416
Diskuse