Tupost vítězí nad trollingem

Zemanova hra o trůn

26. 10. 2015 / Bohumil Kartous

čas čtení 3 minuty

Trolling je přeceňovaný. Nenávistné příspěvky v českých diskusních fórech na internetu jsou mnohem více produktem tuposti a hlouposti přispěvatelů. Jakub Horák, partner společnosti TBWA Praha, která se zabývá marketingem a PR v pořadu Newsroom České televize (25. 10. 2015).

Zajímavý názor. Je otázka, jaký poměr trollů je nutný k tomu, aby dovedl dostatečný počet tupců k tomu, že sami sebe přesvědčí o tom, že se konečně nemusejí stydět veřejně sdělovat své názory. Podle všeho záleží na situaci: ve společenské atmosféře, kde stačí k vyvolání požáru škrtnout pár sirkami, stačí relativně málo paliva.Navíc když tím nejvýkonnějším trollem je prezident a pak ještě nemálo dalších politiků. Bylo by skutečně zcela zbytečným plýtváním prostředků rekrutovat armádu pěšáků tam, kde jsou v manipulaci veřejným míněním nasazovány zbraně hromadného ničení.

Je třeba velmi dobře analyzovat úmysly Miloš Zemana při jeho surfingu na vlnách nekontrolovaně bouřící všelidové nenávisti. Je pravděpodobné, že tato krajně amorální hra s lidovými vášněmi, kterou Miloš Zeman (prezident) a jeho servisní organizace (kancelář prezidenta) hrají, je spíše vytvářením možnosti než samotným cílem. Miloš Zeman bojuje o preference vzbuzováním sympatií neuvěřitelně manipulativními výroky v souvislosti s uprchlickou krizí o zavádění práva šaría, o tom, že české ženy budou muset nosit burky a že nevěrnice budou ukamenovány. Jde totiž o téma, které ho s českou společností (v jejím současném naladění) spojují a vytvářejí tak pouto i k těm, kdo ho jinak odmítají

Miloš Zeman se očividně prostituuje s těmi nejpřízemnějšími agenty stádovitosti proto, aby překonal odpor, který vzbuzuje v podstatné části české společnosti. Předpokladem je, že téma uprchlictví je natolik silné, aby dokázalo překonat témata, která Miloše Zemana od velké části české společnosti oddělují. 

Smyslem toho celého není nic jiného než snaha vytvořit si dostatečně loajální auditorium naslouchajících, kterým je pak možné prodat mnohem jednodušeji i ostatní témata. Marketing značky Appel takového stavu dosáhl: nyní může prodávat své výrobky evidentně předražené a prosperuje. Zemanova marketingová hra má stejné ambice.

Nabízí se ale ještě jedno srovnání, více psychologické. Kdo kdy zažil roli outsidera, ten ví, že nejjednodušším způsobem, jak se se lidé z této role snaží vymanit, je zavděčit se, dávat najevo ochotu nekriticky se identifikovat s cílovou skupinou. Miloš Zeman pocítil skvělou příležitost v okamžiku, kdy se ukázalo, že hysterie okolo uprchlíků zachvacuje i vzdělané a v jiných souvislostech kriticky uvažující, že zachvacuje celou společnost. Těžko lze rozřešit, nakolik je to právě potřeba se zavděčit, nebo vypočítavost. 

Každopádně, čím déle bude trvat mediální téma uprchlíků, tím déle bude moci Miloš Zeman působit na emoce. Paradoxně je tedy proti zájmu Miloše Zemana, aby uprchlíci přestali proudit do Evropy. Jen společnost, která je pravidelně bombardovaná, žije v trvalém strachu. To je tragikomické zjištění...

0
Vytisknout
11299

Diskuse

Obsah vydání | 29. 10. 2015