Vyplatí se čerpat v zahraničí?

18. 9. 2012 / Martin Rybka

čas čtení 4 minuty

Se vzrůstající cenou pohonných hmot na mě neustále všechny mediální kanály chrlí informace o tom, ve kterém okolním státě je výhodnější tankovat.

V Rakousku je cena o korunu, na Slovensku o korunu padesát a v Polsku dokonce o tři koruny levnější než u nás. Tak všichni hurá tam. Lidi ušetří a trošku se jim odlehčí v současné hospodářské krizi, kdy ceny stoupají a platy (alespoň u nás, tzv. normálních lidí) klesají.

Zdálo by se to jako velmi výhodné, kamiony natankují levněji, budou mít nižší náklady a tím klesne, resp. se nebude zvyšovat tolik cena dopravy, která se pochopitelně promítá do cen téměř všeho.

Potud se to zdá správné, rozumné a ekonomické řešení. Má to však jeden háček, který jsem ještě nikde neslyšel. Takže i když jsem nepsavec, dovoluji si svým neumětelským stylem nabídnout jiný pohled na svět.

Cena benzínu se skládá ze základní ceny komodity (ta obsahuje výrobní náklady a marže prodejců), spotřební daně a DPH (ta se stanoví ve výši 20% z dvou předchozích položek).

Tady je výpočet při ceně 40 Kč za litr benzínu:

Základní cena=20,50

Spotřební daň=12,84

DPH =6,66

Z uvedeného výpočtu vyplývá, že z každého litru benzínu stát dostane na daních 12,84+6,66=19,50 Kč. U nafty je výpočet obdobný, avšak spotřební daň u nafty o něco nižší.

Při ceně 40 Kč za litr nafty:

Základní cena=22,39

Spotřební daň=10,95

DPH =6,66

Z nafty tedy stát dostane při stejné ceně 10,95+66,6=17,61 Kč.

Pominu diskuse o tom, jestli je sazba spotřební daně vysoká, nebo nízká. Či má smysl tuto daň snižovat a tím soupeřit s ostatními státy o to, ve které zemi budou mezinárodní dopravci tankovat. Tento boj již probíhá, a proto je spotřební daň ve většině evropských zemí (obzvláště u nafty) výrazně nižší, než ve státech jiných.

Mnohem důležitější, než tato diskuse, je otázka proč stát vybírá daně. Nejsem makroekonom, ale přesto si dovolím předpokládat, že proto, aby mohl fungovat a existovat. A existuje proto, podle obecných pravidel, aby uspokojoval potřeby svých občanů.

Pokud si zajedete do Polska pro "levný benzín" za 37 Kč/l, pak rozdíl v ceně 50 l nádrže činí 150,- Kč. Řekněme, že projedete 50,-Kč. Ta stovka se leckomu vyplatí a řekne si, teď jsem jim to nandal.

To je každopádně pravda, nandal to tomu zlému státu, který chce ty daně. Kdyby totiž natankoval u nás, bude ho to stát o stovku víc, ale stát dostane na daních 975,-Kč.

Pokud natankuje v zahraničí, těchto 975,-Kč bude ve státní kase chybět. To je už pěkná částka k dalšímu přerozdělení v rámci státního rozpočtu.

Například dva důchodci ve městě, díky dojíždění do supermarketů mohou měsíčně nádrž benzínu projet, pokud by za ni zaplatili daně u nás, mohl by se každému z nich zvýšit důchod téměř o 500,-Kč. Ale nezvýší, protože natankovali, a tím pádem i zaplatili daně, v jiné zemi. Ovšem ušetřili stovku!

U kamionové dopravy, kde se tankují tisíce litrů do nádrží, se to pochopitelně projeví ještě citelněji. Ty peníze pak ve státním rozpočtu chybí.

Na základě těchto skutečností, i když vím, že je to utopie, chci vyzvat k tzv. ekonomickému vlastenectví. Všichni nemůžeme utéct do jiných zemí "za lepším". Někdo tady zůstaneme žít. A proto, aby se dalo po něčem jezdit, důchodci dostávali penze, v ulicích se svítilo a všechny ostatní veřejné služby fungovaly, musíme platit daně doma.

0
Vytisknout
8187

Diskuse

Obsah vydání | 18. 9. 2012