Praha plná soch
12. 9. 2023
/
Soňa Svobodová
čas čtení
8 minut
Zavítáte-li
v těchto dnech do hlavního města České republiky Prahy, stanete
se návštěvníky právě probíhajícího Mezinárodního
sochařského festivalu Sculpture line, jehož se účastní celkem 6
států, 24 měst a 44 umělců, kteří na něm vystavují svá díla
v celkovém počtu 81 instalací, z nichž v tomto magickém městě
ve středu Evropy můžete zhlédnout 36 instalací od 26 umělců z
nich, jejichž autory jsou uznávaní čeští výtvarníci, z nichž
vybírám Kurta Gebauera, Lukáše Raise, Jaroslava Chramostu, Jakuba
Flejšara, Lukáše
Rittsteina, Michala Trpáka, Jaroslava Rónu, Martina Sedláka,
Štěpána Šefra, Pavla Opočenského, Michala Gabriela, Antonína
Kašpara, Jiřího Beránka, Alberta Kuklíka, Václava Fialu, Anetu
Filipovou, Ivu Mrázkovou a Alexandru Koláčkovou, jejíž tři
instalace nazvané Sofa, Sedící postava, Loď přitahují nejen
svou barevností, z níž vyzařuje radost, hravost a pozitivní
energie, ale také i svou velikostí oči všech procházejících
kolem nich.
Paní
Koláčková, jak se vlastně zrodila tato vaše tři díla, která
zde prezentujete?
Já s festivalem Sculpture line
spolupracuji od jeho začátků v roce 2015, takže každý rok je
vystaveno něco z mého ateliéru. Mně tato platforma dává
obrovskou příležitost vystavovat své objekty na zajímavých
místech ve veřejném prostoru. Společně s organizátory se
snažíme, aby mezi plastikou a vybraným místem probíhal nějaký
smysluplný dialog, takže proto třeba výběr hravého sezení před
budovou seriózní instituce nebo intimnější plastika sedící
postavy, která zároveň slouží jako sezení pro dva v zákoutí
nádvoří historické budovy Novoměstské radnice.
Specializujete
se na velkoformátové plastiky z keramiky a betonu do veřejného
prostoru, co vás přimělo zabývat se právě tímto druhem
sochařiny?
Tímto druhem tvorby se zabývám již
přes 30 let. Po vysoké škole pedagogické, kde jsem studovala
výtvarnou výchovu mi bylo jasné, že chci víc pracovat rukama a
sama ve svém ateliéru než ve škole.
V chodovském parku mohou
procházející návštěvníci usednout na další kousek z vaší
autorské dílny na téma „Křesla pro město“. Co vás přimělo
pojmout toto „křeslo“ jako loď?
Víte, já ten symbol lodi, chápu
jako metaforu naší doby, jako plavidlo, na kterém se plavíme
všichni společně. A podle svého osobního nastavení tu plavbu
chápeme buď jako radost a vzájemnou přátelskou komunikaci nebo
jako strach a boj. Já dýchám pro to první, a proto je tahle
„lodička“ tak velká a barevná.
Plno
vašich dalších děl, můžeme spatřit v řadě českých parků,
zahrad ale také i na veřejných prostranstvích, jako například
vaší obří hračku Ryba na kolečkách, jenž si získala tak
velký úspěch u všech věkových generací, že má dokonce i své
webové stránky s názvem Obrryba. Pokud vím, tak to se ještě
nikdy žádnému výtvarníkovi nepodařilo, aby jeho dílo mělo své
webovky. Co na to říkáte?
Příběh
Obrryby je specifický.
To
s těmi webovkami vyplynulo ze záměru
vytvořit
z této plastiky jakéhosi maskota, nebo jeden ze symbolů obce Lipno
nad Vltavou,
která
se stala na jihu Čech centrem rodinné turistiky. Takže Obrryba má
svůj příběh, svoje webovky, svého plyšáka a další suvenýry
v místním informačním centru.
Velkou
výhodou je, že na vaše díla se může sahat, dokonce se může
zájemce na ně i posadit, a tak si je užít, což mi evokuje
otázku, že je to vlastně vaším hlavním tvůrčím záměrem. Je
to tak?
Máte pravdu, mě opravdu hodně baví
komunikovat s ostatními lidmi tímto způsobem, dává mi to radost
i smysl mé práci.
Své
výtvarné tvorbě, jak jste již zmínila se věnujete přes 30 let.
Máte spočítáno kolik děl jste za tu dobu vyrobila?
Nemám, ale zase bych se vrátila k té
knížce, co vyšla v loňském roce a je výběrem z mé tvorby za
zhruba 20 let. V ní je na konci soupis všech podstatných realizací
ve veřejném i privátním prostoru.
Ano. Vydalo ji nakladatelství Kant
(http://www.kant-books.cz/cs/publikace/vytvarne-umeni/?page=1&sort=1&sort_type=down)
pod názvem Alexandra Koláčková
a je plná nejen zajímavého čtení, ale také i fotografií s
vašimi excelentními sochami a již pouhý pohled na ně, rozzáří
člověku celý den radostí, hravostí a také popustí i uzdu jeho
fantazii, a což teprve dětem...
Často
také při jejich vzniku spolupracujete se svým manželem Jiřím
Koláčkem, ale máte i bratra Michala, který je úspěšným
fotografem a sklářem. Je mezi vašimi pracemi nějaká, na níž
jste se podíleli všichni společně?
S manželem jsme pracovali společně
na všech zakázkách až do roku 2015, kdy se naše cesty rozešly.
Bratrova tvorba je velmi specifická a od té mé výrazně odlišná
nejen v provedení ale i v konceptu, takže myslím, že k tomu ani
nikdy nedojde.
Vaše
díla jsou několikatunová, takže jejich tvorba/výroba musí být
po všech stránkách velmi náročná, že?
To ano. Naštěstí mám v ateliéru
dva dlouholeté kolegy, kteří jsou nenahraditelní nejen svou
řemeslnou šikovností a fyzickou silou, ale i přemýšlivým a
tvořivým
přístupem ke každé nové práci,
takže je radost s nimi spolupracovat. Spolupracujeme i s dalšími
profesemi, vždy podle potřeby každé jednotlivé realizace.
O
keramice je známo, že se sušením a vypalováním smršťuje, jak
tedy řešíte zachování původní velikosti daného díla?
To nevím, jestli se dá vysvětlit
několika slovy, aniž bych vám nepopsala alespoň zhruba celý
technologický postup. Moje plastiky jsou zjednodušeně řečeno
železobetonové skořepiny s vrchní nalepenou vrstvou glazované
keramiky. Takže vytvoříme vnitřní formu z tvrzeného
polystyrenu, zpevníme ji železnou armaturou, která se spojí s
vrstvou betonu.
Na takto upravené vnitřní tělo
plastiky naneseme hlínu. Ručním modelováním této vrstvy dám
plastice finální podobu. K tomu patří i přemýšlení nad tím,
jak plastiku rozřezat na jednotlivé kachle a to hned z několika
důvodů:
Jednak kresba spár tvoří
neodmyslitelný specifický výtvarný výraz mých plastik.
Za druhé se spárami oddělují
barevné plochy, protože glazury se velmi špatně míchají a
složitě nanášejí a nedá se s nimi malovat jako třeba na
plátně.
A
třetím důvodem podstatným důvodem je to, na co se ptáte.
Smrštění hlíny z mokrého stavu přes vysušení a dva výpaly je
zhruba 11 %. Takže už dopředu musím přemýšlet nad spárami a
doplnit po výpalu a nalepení hotových kachlí v prvním kole
doplnit místa, kde díky smrštění vznikly mezery doplnit znova
hlínou a vytvořit další nové kachle, kterými plastiku doplníme.
Občas se stane, že některou kachli vyhodím úplně a udělám tu
část znova.
Nosíte
v hlavě nějaký nápad, který byste ráda zrealizovala, ale dosud
se vám ho nepodařilo prosadit?
Opravdu nejraději dělám věci,
které může využívat široká veřejnost. Veřejná prostranství
si žádají většinou velké formáty, aby vynikly. Ty mě baví
nejvíc.
Tyto velké projekty s sebou nesou
značnou finanční náročnost, takže vůbec celý ten proces kolem
jejich vzniku je mnohdy zdlouhavý nebo nejistý. Proto jsem se
pracovně spojila právě s Agenturou Artlines, která má ambici
prosazovat výtvarné umění, nejen jako přechodné instalace ale
natrvalo do veřejného prostoru. Dalším naším společným cílem
je představit moji tvorbu více i v zahraničí.
Děkuji za rozhovor.
A pokud jste to do Prahy ještě
nestihli, nezoufejte, neboť Sculpture line probíhá až do 31.
prosince letošního roku nejen v našem hlavním městě, ale i v
řadě dalších českých měst.
5605
Diskuse