Jednoduchý návod, jak prověřit sílu důvěry v reformní snahy pana Janečka (po prezidentské kampaně prosím)
25. 11. 2021 / Bohumil Kartous
Ilustrace: Jáchym Bohumil Kartous23. 11. 2021 / Jana Feiglová
Jak společensky nebezpečné je kupování si médií nebo financování
pořadů ze strany českých oligarchů a jiných zbohatlíků, je po Janečkově těžko uvěřitelném
extempore na Českém slavíku 21 ještě zřejmější než dřív.
Předseda končící vlády Babiš vlastní média, jeden z nejbohatších Čechů, investor Zdeněk Bakala vlastní opoziční (pomalu již vlastně vládní) média, skrze televizní stanici tu společenský život ovlivňoval například miliardář Jaromír Soukup. A teď investoval prostřednictvím Českého slavíka do prostoru a hlavního vysílacího času na Nově i „nejbohatší český antivaxer“ Karel Janeček.
Matematik a
obchodník s finančními deriváty Janeček si tak koupil prime time k propagaci
volebního systému z vlastní dílničky, k odvysílání reklamního spotu na sebe
sama coby "spasitele světa ve stylu 1984" a takzvaného
"sociálního reformátora", jak se skromně nechal uvádět, k propagaci
vlastních názorů na vakcíny a imunitu a velmi pravděpodobně také k zahájení
prezidentské kampaně. Partnerka Lilia nestačila ronit slzy dojetí.
Že s
drtivou většinou lidí v téhle zemi nemá miliardář Janeček snad kromě mateřského
jazyka společného absolutně nic, opomněl ve svém plamenném projevu zmínit. Jeho
sympatizantům bohužel zřejmě nedojde, že Janeček vážně není žádný „normální
kluk odnaproti“. O Janečkovo "sociální reformátorství" tu v zemi
zřejmě velká většina lidí vůbec nestojí, rozhodně jsem žádné volání po něčem podobném
nezachytila. Prezentovat se pak jako „společenský reformátor“ je vrchol
trapnosti. Využívat slavnostního hudebního pořadu k prezentaci naprosto
nesouvisejících soukromých názorů na vakcinaci, notabene v pandemické době, kdy
virus ohrožuje českou populaci a rapidním tempem se plní nemocnice (a ano – v
nemocnicích končí i děti), propagovat takto pseudovědecké postoje v naprostém
konfliktu s názory nejprestižnějších vědeckých institucí a týmů ve světě, to
naopak indikuje velmi problematický vztah k realitě i společenským
souvislostem. (Nepochybuji, že jakási část české populace s tím nebude mít
žádný problém.)
Karel
Janeček je osoba, která by zřejmě nikdy nešla na pár týdnů pracovat mezi
zdravotníky do první linie na covidové jednotky během rozjeté epidemie, ani pomáhat
u dětí, které se plácají na JIPkách s
covid-19, a v případě nemoci by si on i jeho blízcí měli možnost zaplatit zcela
nadstandardní lékařskou péči. Skrze hlavní vysílací časy v celoplošných
televizích, skrze zviditelňování vlastní osoby a propagaci svých názorů a
postojů si bude v budoucnu možná schopen koupit i voliče. Taková společnost si
pak na demokracii obvykle jen hraje, předstírá ji. Jak vypadá společenská
atmosféra v zemi řízené zbohatlíky, kteří si koupí média a nadstandardní
mediální prostor, se můžeme přesvědčovat všude možně po světě, od USA přes
Česko až po Rusko.
Český slavík nejspíš přežije rok 2021, ale otázkou je, zda přežije rok 1984.
Diskuse