Česká levice mezi liberalismem a fašismem
4. 3. 2017
/
Roman Kanda
čas čtení
4 minuty
Rád bych –
souhlasně – reagoval na poznámku
Jana Čulíka, v níž autor kritizuje Josefa Středulu,
předsedu Českomoravské konfederace odborových svazů, že poskytl
rozhovor Parlamentním listům. Podle mého názoru jde o
kritiku zcela oprávněnou a je dobře, že zazněla. Zmíněný
server poskytl Středulovi prostor, který odborářský předák
hodlal využít.
Jenže ve
skutečnosti to byly Parlamentní listy, které využily
Josefa Středulu. Středula tím totiž objektivně legitimizoval
server nevalné profesionální (či spíš „profesionální“)
úrovně i pověsti, jehož financování je spojeno s kontroverzní
postavou českého podnikání Ivem Valentou, finančním
podporovatelem
nacionálně konzervativní ODS. Středula legitimizoval
mimořádně odpudivou praxi Parlamentních listů, jíž je
vypouštění neověřených
informací a hoaxů, vytváření ovzduší nenávisti a agrese,
tedy všeho toho, co spadá do agendy fašismu. Nazývejme konečně
věci pravými jmény.
Kdysi se snad Parlamentní listy daly
považovat za politický bulvár, ovšem jejich ideologický posun za
hranice toho, co se v liberální demokracie považuje za
legitimní (ba legální), je tak zjevný, že jakákoli případná
snaha brát je seriózně jako alternativní médium (nikoli v duchu
trumpovského významového posunu), vede pouze k tomu, že se
sami stáváme tolerantními vůči netoleranci, již systematicky
reprodukují.
Zdá se, že část
politické a intelektuální levice to nepochopila. Z oprávněné
a teoreticky nosné kritiky kapitalismu vytvořila cosi jako
dogmatický fetiš, který zapomíná na to hlavní: jaká je reálná
alternativa? Jsem přesvědčen, že kapitalistický systém, pokud
nebude regulován zákony a účinnou sociální politikou, o jejichž
platformě a obrysech by se měly vést diskuse (a tady vidím
naprosté selhání liberálních elit, politiků i ekonomů, které
snad ještě věří v samopohyb systému a přehlížejí jeho
sebedestruktivní tendence, kdykoli je systém ponechán sám sobě),
nás vede k barbarství. V tomto smyslu jsem přesvědčen
o historické platnosti dilematu Rosy Luxemburgové (jehož autorem
je ovšem Engels): „Socialismus, nebo barbarství.“
Problém je v tom, že část levice racionální kritičnost
zaměnila za iracionální nenávist ke kapitalismu a k té
třídě, jež se v marxistické či marxismem inspirované
teorii označuje jako buržoazie. A ani si nevšimla, že tím
nadbíhá fašizaci, která svou nenávist k liberalismu nejenže
neskrývá, ale ještě ji spektakulárně stupňuje. Avšak zatímco
fašizující kontraelity (Donald Trump a spol.) s kapitalismem
vždy nakonec vyjdou zadobře, neboť z něj koneckonců vzešly,
část levice bude zesměšněna rolí politického idiota a poté
smetena. Podle mého názoru jde o projev zoufalství části levice,
která žádnou radikální alternativu prostě nemá a opájí se
groteskními fantasmagoriemi
o novém leninismu 21. století.
Levice, zvláště
ta radikální, k níž jsem měl do včerejška velmi blízko,
se zkrátka bude muset rozhodnout: zda půjde s liberály, nebo
s fašisty. Sám se k liberalismu nehlásím, považuji
jeho rezignaci na sociální rovnost za závažný problém, který
podmínky pro fašizaci zakládá. Respektuji však, že liberalismus
má svůj emancipační potenciál a jedním z úkolů levice je
tento potenciál liberalismu připomínat (zhusta i samotným
liberálům), a ne se ohlížet po hnědých košilích. Protože
fašismus je od počátku totálním popřením emancipace; není jen
hrozbou barbarství, ale přímým skokem do jeho bažin.
Asi nelze skončit
jinak než u historických paralel, jež mají výhodu takřka
didaktické názornosti: třicátá léta minulého století jsou
exemplárním varováním, že autentická levice to tváří v tvář
brutalitě fašismu historicky projela a ve střední Evropě
zvítězila její stalinistická deviace, jíž může emancipační
potenciál přisuzovat pouze zdiskreditovaný „Starphilosoph“
Slavoj Žižek, potenciální volič Donalda Trumpa.
19019
Diskuse