Lidice - "Sudety", Češi a Němci
13. 6. 2012
/
Egon T. Lánský
čas čtení
11 minut
V neděli desátého června 2012 jsme si připomněli sedmdesáté
výročí vypálení Lidic a začátku katastrofy jejích (a také ležáckých) občanů. Bylo to týden po svatodušních svátcích, kdy se každoročně na svůj sjezd scházejí
mnozí potomci tzv. sudetoněmeckých vyhnanců v SRN, aby
nenáročně připomněli své nároky vůči Československu - nyní Česku -
a vlastně všem dnešním Čechům za křivdy, které jim (a zřejmě nejen
po roce 1945) způsobili. Jiný Němec, jejich současný prezident Joachim
Gauck, mezitím s velkým citem a respektem připomněl křivdy, způsobené za války Němci Čechům; zmínit se o údajných Sudetech a jejich dřívějších obyvatelích německé národnosti jaksi pozapomněl.
Sám jsem se vrátil ke svému počítači po déletrvající akci ve
spolupráci se skupinou německých přátel, kteří v Československu
nikdy nežili, zato na opačném konci Německa, až kdesi u belgických
hranic, před téměř třiceti lety založili Čapek-Gesellschaft, tedy
Čapkovskou společnost, která od té doby pořádá diskuse, besedy, a
všemi možnými způsoby šíří pravdivé informace o vztazích obou našich
národů v moderní době. Vydali mezi jiným množství pohlednic s
protiválečnými a protinacistickými grafikami Josefa Čapka a také
vlastnoručně napsaná historická díla "Mnichov 1938 / březen 1939", či "Dějiny z nedaleka" (grafiky z ČSR od Josefa Čapka a dalších z doby 1933 - 1938).
Vytvořili a pořádají také tři putovní výstavy, o výše zmíněných
lidech a událostech - mám naději, že se mi podaří je přivést do
Česka a vystavit ve školách a pro veřejnost. Také doufám, že se
podaří uspořádat pár přednášek (případně s odbornou účastí německé
učitelky) pokud možno společně pro české a německé školy v
především pohraniční oblastti na Děčínsku, mém bývalém volebním
obvodu.
Německé přátele jsem také pozval do Českého Švýcarska, kde jsem jim
ukázal nejen krásy této části společného pohraničí, ale i některá
místa, kde se kolem a za druhé světové války dějiny mezi Čechy a
Němci skutečně dělaly. Přímo v blízkosti česko-německé hranice je
zde místo - bývalé lovecké sidlo hraběte Kinského - kam tento v
srpnu 1938 pozval britského lorda Runcimana, jehož vyslal premiér
Chamberlain, aby zjistil míru útisku českých Němců Čechy. Přizval
také Konráda Henleina, vůdce nacistické strany v Československu,
která s poukazem na onen útisk volala po připojení takzvaných Sudet
k Německé říši a zde, několik týdnů před schůzkou vládních
představitelů Francie, Británie a Itálie s Hitlerem v Mnichově,
připravili řadu návrhů pro tuto schůzku. Musím upřesnit, že Kinští
byli rozvětvený rod, jehož většina byla statečnou částí české
šlechty; nedávno zemřelý hrabě Kinský s loveckým sídlem na takzvaném
Tokáni, jenž se do smrti v Česku soudil o zabavený miliardový
majetek, patřil k menšině německy orientovaných Kinských.
Na jiném místě, přímo na česko-saské hranici, postříleli SS v dubnu
1945 jedenáct českých a polských židů a jednoho Francouze, kteří na
pochodu smrti, jak se podobné přesuny vězňů mezi koncentračními
tábory na konci války nazývaly, neměli již sílu jít dál. Jiní
účastníci pochodu v poslední válečný den přišli do Terezína a
přežili. Jen kousek od místa tragédie, doslova co by kamenem
dohodil, stávalo kdysi šest domů zvaných Zadní Doubice a obývaných
německými dělníky. Ti po válce utekli do Německa, jejich domy byly
srovnány se zemí. Blízkost těchto dvou míst symbolizuje hrůzu (ne)
lidských vztahů, jaké si jistě většina českých a německých sousedů
nepřeje. I tam jsem přátele z Čapek Gesellschaft zavedl.
O vztahy mezi Čechy a bývalými českými Němci a jejich potomky se
většina Čechů prakticky nezajímá, mezi ostatními pomalu roste
skupinka těch, kteří stále více akceptují militantní, politicky
orientované požadavky v Sudetoněmeckém Landsmanšaftu organizované
skupiny takzvaných sudetských vyhnanců. Mezi Čechy nejčastěji k těmto
otázkám veřejně vystupuje několik politiků a politických komentátorů, přičemž
někteří znějí a píší jakoby o problematice věděli všechno a tudíž právem poučovali
neznalé české občany, kteří snad trpí jakýmsi, po komunistické totalitě
zděděným, fanatismem. Někteří z nich se zúčastnili svatodušního sletu sudetoněmeckého landsmanšaftu a dost jednostranně o jeho průběhu v českých médiích referovali. Zvlášť pokud osobně vystoupili, byli organizátory z landsmanšaftu samozřejmě nadšeně vítáni, jako znamení, že se česká veřejnost
pomalu kloní k pochopení a přijetí požadavku "vyhnanců". Někteří
byli i tak či onak vyznamenáni. Osobně mě poněkud překvapil postoj
bývalého levicového disidenta, nyní komentátora jednoho z velkých
českých deníků, jehož styl se vyznačuje poučováním, jakoby vše znal,
u všeho byl a věděl o všem lépe než čtenáři. Nemíním jmenovat, on i
jeho čtenáři nepochybně poznají, koho mám na mysli.
Sám zdaleka všechno neznám, konec konců se mne jako žida ze
Slovenska "sudetská" problematika a spor českých Němců s Čechy
osobně vlastně ani netýká. Jako bývalého senátora za Děčínsko a
Čechoslováka ale přece, tím spíše, že jsem, ve věku ani ne jedenácti
let, po válce vyšel na svobodu z terezínského lágru, na nacisty
vytvořené hranici mezi Protektorátem a Velkoněmeckou říší.. Proto
také usiluji o dobré vztahy mezi českými a německými sousedy, proto
věřím, že je třeba pravdivě informovat a vzdělávat hlavně mladé lidi
o společné minulosti, o níž by se měla opírat společná současnost i
budoucnost v Evropě.
Měl bych zde ale vysvětlit, proč se vědomě vyhýbám termínu Sudety a
jeho odvozeninám: Poučil jsem se totiž u řady českých i německých
historiků, že žádné "Sudety" ve skutečnosti nikdy neexistovaly. Jde
o termín vytvořený kdysi na přelomu 18. a 19. století některými
německými nacionalisty žijícími v českém pohraničí ve snaze
zdůvodnit jejich tvrzení, že jde o původně Němci obývaný kraj. Ti
zde údajně přijali přistěhovavší se barbarské Čechy, dali jim
možnost usadit se a jakž-takž se zcivilizovat. V moravské části
Slezska a na Moravě, například v Brně, Jihlavě, Olomouci a jejich
okolí, žádné "Sudety už vůbec nebyly, ač tam žilo mnoho lidi německé
národnosti.
Mohl bych své tvrzení opřít o řadu pramenů, pojmenuji alespoň dva:
Dr. Eva Hahn z Prahy pracovala dlouhá leta jako historička ve
vědeckém ústavu sídlícím přímo v sudetoněmeckém domě v Mnichově.
Dnes spolu s manželem profesorem Hahnem pracuje na univerzitě v
severním Německu. Oba se věnují česko-německé problematice o
níž napsali řadu knih, nejedna je k dispozici i v češtině například
v Městské knihovně v Praze, odkud si je lze po celém Česku vypůjčit.
Friedrich Torberg zemřelý koncem sedmdesátých let minulého století
byl Rakušan, žid a vlastně i Čech. V Praze na německém gymnáziu
maturoval, hrál dokonce vodní pólo za Československo. Oba jazyky
dokonale ovládal, oba národy měl rád, byl spisovatelem a novinářem v
Praze i ve Vídni a miloval jak císařské Rakousko, tak z něj vzniklé
masarykovské Československo. Ve svých knihách, obzvlášť v povídkách
"Die Tante Jolesch" ("Tetička Joleschová") a "Die Erben der Tante
Jolesch" ("Dědici tetičky Joleschové") popisuje mimo jiné, že (nejen)
v Praze žily tři druhy německy mluvících občanů. Navzájem se
především dva z nich prakticky neuznávaly a nestýkaly a zatímco ti
"sudetští" žili hlavně na Malé straně, židovští žili na druhé straně
Vltavy, korzovali na Příkopech a chodili do jiných kaváren než
"sudetští" Němci. Třetí skupinou byli ti, jimž toto rozdělování bylo
lhostejné.
Takzvaní sudetští Němci se rádi chlubili svou kulturou. Mezi svými
německými autory ale prakticky neuváděli německy píšící české židy,
mezi hudebníky, jimiž se chlubí, sotva najdete Gustava Mahlera (ač
podobně jako pomyslná tetička Joleschová pocházel od Jihlavy), ale
podobně jako ona byl žid. Letos landsmanšaft změnil taktiku.
Jednoho více než devadesátiletého německy mluvícího žida pozval na
sjezd, kde ho vyznamenal svou největší, takzvanou Karlovou cenou
(podle císaře Karla velkého, německého).
Byli ovšem i jiní "sudetští" Němci. Sudetoněmecká sociální
demokracie byla až do roku 1937 loajální, ba dokonce vládní
politickou stranou a již před Mnichovskou dohodou se její členové
stali oblíbeným terčem henleinovských nacistů. Mnozí z nich utekli
do exilu a nejeden se po válce vrátil, třeba proto, že zde zůstala
jeho dávná milá. Mnohým se pak stalo, že spolu s ní a nikoli
výjimečně v kanadské, či britské uniformě a s kufrem pak pochodovali
do "vyhnanství". Seznámil jsem se s touto skupinou v exilu. Tam
vytvořili takzvané Seliger Gemeinde (Seligerovo společenství),
pojmenované po jednom bývalém vůdci jejich strany.
Na podzim roku 1968, při jisté veřejné příležitosti ve Švédsku, ke
mně přistoupil starší pán se slzami na tváři, představil se a
povídá: "Moc rád bych s vámi, pane Lánský, mluvil, ale vy se mnou
asi mluvit nebudete. Já jsem sudetský Němec". Samozřejmě jsem s ním
mluvil a nejednou jsem pak na akcích Seliger Gemeinde vystupoval.
Stali jsme se dobými přáteli a byli jsme jimi až do Karlovy smrti.
Jeho rodina mě jaksi symbolicky adoptovala. Karl Kern byl z Krupky u
Teplic, kde založil soc. dem. mládežnickou organizaci a v exilu se
po válce nevrátil do Německa, kde se, jako někteří jiní z jeho
kolegů. mohl dostat vysoko v politice SRN. Ve Švédsku napsal několik
knih básní a mimo jiné dvoudílný životopis Wenzela Jaksche,
exilového vůdce německých sociálních demokratů, jehož obdivoval.
Ovšem Wenzel Jaksch se v londýnském válečném exilu nepohodl s
Edvardem Benešem a tato neshoda snad byla jednou z příčin
poválečného vysídlení Němců z Československa. Nehodlám příčiny
posuzovat, myslím ale, že oba politici měli v mimořádných válečných
okolnostech vyvinout více trpělivosti v jednání. Také mimo jiné na
základě této roztržky se po válce Seliger Gemeinde stalo členem
Sudetoněmeckého lqndsmanšftu, v němž v té době rozhodoval nejeden
bývalý nacista.
Sám jsem byl dosud jediným členem české vlády, jenž přijal pozvání
vystoupit na sjezdu "sudetských" Němců. Přijel jsem na sjezd Seliger
Gemeinde, kde jsem svým přátelům poděkoval za loajalitu k
Československu a k demokracii, přes onu roztržku mezi Jakschem a
Benešem, za niž jsme oboustranně příliš a zbytečně zaplatili.
17685
Diskuse