V ničem ČR nezaostává tak hluboce, jako ve vzdělávání
23. 3. 2015
/
Bohumil Kartous
čas čtení
4 minuty
Nejde zde o výsledky PISA nebo podobných měření, na která
poukazují povrchní média (včetně těch západních). Ostatně Singapur, vůbec
nejúspěšnější stát, uvažuje, že se z této dost zpochybňované a drahé „legrace“
napříště odhlásí. I když je Finsko v těchto soutěžích pravidelně mezi
nejlepšími, neměli bychom se snažit „dohnat a předehnat“, to nemá smysl.
Způsob, jakým finská společnost funguje, usnadňuje jakékoliv sociální procesy,
vzdělávání nevyjímaje. Ta česká toho prostě není schopna a ještě desítky let
nebude. Nejhorší je, že současný kurz vzdělávání směřuje přesně opačným směrem
než ten finský. Měřeno tímto prizmatem, vzdělávání je skutečně nejzaostalejším
odvětvím lidské činnosti, srovnáme-li ČR a Finsko či další skandinávské země.
Finský přístup, jak dokumentuje článek v deníku The
Independent, je založen na prostém poznání, že chcete-li změnit vzdělávací
systém, musíte tak učinit ve třídě a v prvé řadě u učitelů. Reforma, která
započala v 70. letech, byla soustředěna výhradně na učitele. Stát tehdy
velmi zpřísnil podmínky pro vstup na pedagogické fakulty, koncentroval studium
učitelství na nejlepších univerzitách, přísně kontroloval obsah vzdělávání.
Když vychoval generaci učitelů podle stanovené vize, restrikce zcela uvolnil.
Dnes nemají ve Finsku ani plošná testování, ani školní inspekci. Učitelům se
plně důvěřuje a oni jsou si své odpovědnosti velmi dobře vědomi.
Současná reforma je z hlediska principu úplně stejná.
Finsko se rozhodlo, že zcela zvrátí dosavadní, světově rozšířený model
vzdělávání v rámci předmětů a plošně přechází na vzdělávání po skutečných,
živých a aktuálních tématech, na něž jednotlivé znalosti a dovednosti navazuje.
Nikoliv simulace na příkladech. Práce bude probíhat tak, jak běžná lidská
činnost probíhá, tedy ve skupině. Ne v podobě zcela artificiální, která
předpokládá vytržení dítěte z reálného světa a podrobení diktátu
„autority“ školy, která zadává, vyžaduje a hodnotí. Jak prosté. A opět je celá
reforma zaměřena na učitele, učitel je médium, nosič reformy. Znovu, jak
prosté.
Je znepokojující uvědomit si, co se děje v českém
vzdělávání. Za posledních dvacet let zde proběhlo několik tzv. reforem, jedna
skutečně velká, přechod z osnov na vzdělávací programy. Všem těmto pokusům
ale bylo vlastní, že zcela selhaly v prvopočátku, v přípravě učitelů
a v jejich motivaci skutečnou změnu provést. Místo toho se reformy (kterým
se tak ve skutečnosti nedá říkat) soustředily na formální kroky a tak nějak se
doufalo, že se to tak nějak udělá samo. Směšné. Žel, nastavený kurz pokračuje.
Současný ministr opět zavádí formální opatření, která jsou vzdálena obsahu
vzdělávání, třídám, učitelům. Nic z toho, co dělá, se nezaměřuje na
skutečně zlepšení vzdělávání uvnitř škol, jako se tomu děje ve Finsku. Kde je
ten finský poradce, kterého s takovou hrdostí představoval po svém
jmenování do funkce? On přece musel vědět, co se ve Finsku už dva roky
připravuje, vždyť pan Chládek v úřadu tak dlouho ani není?
Jestli někde chceme dokumentovat tzv. český Kocourkov, pak
je vzdělávání horkým kandidátem. Naši kocourkovští mocně drží velkou i malou
ručičku na radničních hodinách, protože se jim líbí svět, v němž jsou
zvyklí žít. Vpředu pan starosta, za ním v jednom šiku páni radní. A taky
škola se přišla na rozkaz pana starosty zapojit. Vždyť to přece kocourkovští
dělají pro ně...
14304
Diskuse