Pár poznámek k průběhu vyšetřování katastrofy letu MH17

Dementi, které neexistuje

23. 3. 2015 / Karel Dolejší

Společnost IHS Jane´s ZDE podobně jako nizozemská RTL ve zprávě ZDE, o níž informovaly Britské listy, v týž den publikovala vlastní vyjádření ke stavu vyšetřování katastrofy letu MH17. Stejně jako nizozemská televize a ukrajinská média se odvolává na nizozemskou prokuraturu. Ta komunikovala informace o stavu vyšetřování novinářům během exkurze na letecké základně Gilze-Rijen, kde jsou shromážděny všechny dostupné trosky letounu a kde probíhá vyšetřování.

Zpráva Jane´s doslova uvádí: "Vyšetřovatelé Kanceláře národního prokurátora (OM) Nizozemska dokončili první fázi práce na rozhodném určení příčiny vzdušné exploze a pádu letu Malajsijských aerolinií 17 (MH17). Předběžná informace uniklá do nizozemských médií uzavírá, že za sestřelení je zodpovědná ruská jednotka."

Součástí mezinárodního týmu vyšetřovatelů katastrofy je v Nizozemsku právě kancelář prokurátora. Ta nyní přejde k druhé fázi vyšetřování s cílem určit pachatele a postavit jej před soud.

Jinou roli v kauze má v nizozemském kontextu úřad s názvem Onderzoeksraad Voor Veiligheid ("Vyšetřovací rada pro bezpečnost", OVV) vzniklý v roce 2005, který se zabývá vyšetřováním katastrof v dopravě. Kauzu příčiny pádu letu MH17 úřad sám nešetří, samostatně šetří pouze volbu trasy sestřeleného letounu a do vyšetřování příčiny pádu letadla vedeného prokuraturou nezasahuje. Toto vyšetřování formálně kontroluje, ale nemůže prokuratuře předepisovat, kterou vyšetřovací verzi má nebo nemá šetřit.

Uvádí-li tedy informace nizozemské prokuratury, jak je cituje Jane´s, že "veškeré důkazy, které JIT (mezinárodní vyšetřovací tým) prozkoumal, jež zahrnují více než milion dokumentů, fotografií a videí" vedou k aktuálnímu závěru, že "MH17 byl sestřelen systémem země-vzduch (SAM) Buk M1-2 odpáleným z baterie vlastněné Ruskem, jež byla nejpravděpodobněji obsluhována ruskou osádkou", jedná se o závěry oficiálního vyšetřování, které teoreticky může Onderzoeksraad Voor Veiligheid kritizovat - nemá však pravomoc nařídit prokuratuře, aby prostě šetřila jinou verzi, než na kterou ukazují důkazy. Jak implicitně vyplývá z použité formulace (a explicitně to potvrzuje prokuratura), zmíněný závěr nebyl učiněn pouze na základě zajištění střepin raketové hlavice. Další důkazy mají být podle informací prokuratury teprve publikovány.

Nizozemský generální prokurátor Fred Westerbeke, nikoliv Onderzoeksraad Voor Veiligheid, povede druhou fázi vyšetřování s cílem určit pachatele. Toto vyšetřování má za úkol nyní zjistit, kdo obsluhoval radar, jenž předal systému Buk informace o vzdušném cíli, kdo velel osádce systému Buk a kdo vydal příkaz k palbě. Toto vyšetřování by mělo skončit v srpnu.

Nezávisle na tomto vyšetřování provádí Onderzoeksraad Voor Veiligheid šetření volby trasy letu. Dosud nebylo zveřejněno žádné předpokládané datum uzavření tohoto vyšetřování.

Když se Onderzoeksraad Voor Veiligheid 19. března dvěma odstavci vyjádřil ke zprávě RTL ZDE, uvedl:

"Při vyšetřování nehody letu MH17 si Nizozemská vyšetřovací rada pro bezpečnost přeje být schopna potvrdit finální závěr z více zdrojů. To je složitý a časově náročný proces. V jeho rámci je spojení s letounem Malajsijských aerolinií třeba prokázat pro každý zdroj, částečně protože letoun se zřítil v oblasti občanského konfliktu.

Vyšetřování příčiny nehody probíhá a zaměřuje se na mnohé jiné zdroje než jen střepiny. Další materiál k vyšetření je vítán, ale je důležité, aby bylo nevývratně potvrzeno, že existuje vztah mezi jakýmkoliv materiálem a letounem, který spadl. Nizozemská vyšetřovací rada pro bezpečnost přijme jakýkoliv takový materiál a zahrne jej do vyšetřování."

Několik čtenářů vycházejících v závěrech o uvedeném vyjádření OVV z ruských médií napsalo redakci, že zpráva RTL, o níž jsme informovali, byl prý "hoax", který byl údajně "bezpečnostní radou dementován". To ovšem neodpovídá skutečnosti. RTL, IHS Jane´s i ukrajinská média, která o záležitosti informovala nejdříve (a Britské listy ukrajinské zprávy nepublikovaly, dokud se neobjevily i v dalším zdroji) jednoduše vycházejí z informací úřadu nizozemského generálního prokurátora, který na rozdíl od OVV vyšetřování příčiny pádu letounu, nejen volby jeho trasy, také skutečně provádí.

Závěr první fáze vyšetřování příčiny pádu MH17 tedy platí. OVV k němu může vznést výhrady a případně požadovat zohlednění dalších důkazů, nemůže však v žádném případě "dementovat" práci vyšetřovatelů prokuratury a prohlásit ji za "hoax".

0
Vytisknout
5643

Diskuse

Obsah vydání | 25. 3. 2015