Levicovým liberálům i radikálům
30. 10. 2017 / Radek Mikula
čas čtení
9 minut
Chci
se obrátit na ty z vás, kdo spolu se mnou vnímají letošní sněmovní
volby jako důležité znamení dalšího politického a společenského úpadku a
také jako příznak hluboké kulturní krize. Sám to vše také prožívám jako
osobní prohru svých politických představ.
Jde o
neúspěch, který by nás měl, cítíte-li ho podobně jako já, přivést k
zásadnímu přehodnocení způsobů, kterými jsme se snažili až doteď veřejně
pracovat.
Je
patrné, že na rozdíl od devadesátých let se dnes pohybujeme v atmosféře,
která nijak nepřeje mimoparlamentní politice, a vůbec to nevypadá, že
se na tom v dohledné době něco změní.
To jak
společnost reflektuje politické procesy dnes téměř výhradně určuje
parlamentní politika a její procedury. Můžeme nad tím další roky zavírat
oči, nezměníme na tom ale nic. Zájem o politiku je u veřejnosti nízký a
nejspíš se bude dál snižovat, takže v jejím zorném poli bude stále
méně prostoru pro občanské aktivity, které nemají návaznost na fungování
mocenských institucí, kde se rozhoduje o všem, co dopadá na hlavy
prostých lidí..
Svoboda, které se dnes těšíme, a
o kterou se ovšem také oprávněně bojíme, by se neprosadila bez lidového
mandátu v parlamentních volbách a bez obsazení mocenských pozic
demokratickými
silami. A nic na tom nemění skutečnost, že demokratické strany v
posledních letech víceméně zablokovaly stále nedokončenou demokratizaci a
zároveň různými způsoby omezují občanská práva.
Zásadní
nebezpečí ovšem představují autoritářské subjekty, které právě nyní
dosáhly většinového zastoupení v Poslanecké sněmovně. Zatím nejde o
ústavní většinu, k níž jim ale mnoho nechybí, a tak je snadno
představitelné, že ji získají už po příštích volbách. Důsledky je lehké
si představit. Jedním z nich by mohlo být, že si radikální levičáci a
anarchisté začnou vážit právního státu...
Chce-li
někdo dnes opakovat frázi o volbách, které by byly dávno zakázány,
kdyby mohly něco změnit, pak je načase vedle parlamentního kreténismu
hovořit i o kretenismu antiparlamentním. Ze stejného důvodu nemůžeme
zůstat lhostejní ani k nadcházejícím prezidentským volbám. Všeobecně
zvolený autoritář na Hradě hrozí být důležitým katalyzátorem
konzervativního obratu k systému tvrdé ruky.
* * *
Česká
levice z historických důvodů nepřekvapivě spojovaná s diktátorskými
metodami vlády se už v polovině devadesátých let morálně rehabilitovala,
když sociální demokracie počtem volebních mandátů přečíslila
nereformovanou, z velké části stále stalinistickou KSČM. To zvýšilo
šance na realizaci sociálnější politiky, než byla ta, která se prosadila
s vítězstvím pravice roku 1992. Tuto převahu demokratická levice nyní
po více než dvaceti letech ztratila.
ČSSD
je strana, ke které bychom měli cítit podstatnou ideovou blízkost,
pokud se stále ztotožňujeme s ideály sametového Listopadu. Ty vyjadřuje
tato strana výrazněji než všechny ostatní, a to propojením myšlenek
svobody a demokracie s obhajobou sociálního státu, jehož odstranění
nikdo před dvaceti osmi lety nepožadoval. Pro ty, kdo by mě chtěli
chytat za slovo a poukazovat na praktickou politiku této strany,
podotýkám, že mám na mysli její ideální podobu, které neoliberální
realita a neuspokojivé personální obsazení aktuálně moc nepřejí.
ČSSD
od své obnovy skutečně není a nejspíš ani nemá ambici být praporečníkem
lidového hnutí, které by bylo sociální a demokratické. Vlastně
představuje jakousi aplikaci Sociální jistoty, kterou mají občané
degradovaní na pouhé voliče použít při hlasování a pak se bez jakékoli
další veřejné aktivity těšit z toho, jak dobře budou v jejich zájmu
straničtí představitelé vládnout. Kromě samotného aktu volby o jejich
politickou angažovanost ČSSD v žádném případě nestojí. Strategie Vol a mlč byla
doteď efektivně stvrzována legislativní kampaní, která nám ukázala, jak
si tato strana představuje realizaci předvolebního hesla Fungující stát z
roku 2013. Řeči o tom, jak se strana otevře příznivcům a spolupráci s
odbory nebo se sociálními hnutími se paradoxně zhmotnily v novele
stavebního zákona, který občanům brání v podílu na rozhodování o
výstavbě v jejich okolí, v novele zákona o shromažďování, která poprvé
od roku 1990 umožňuje policii rozpouštět demonstrace. Snad aby občan
viděl, jakou váhu má nejen jeho občanská angažovanost, ale i samotná
lidská důstojnost, podařilo se sociální demokracii novelou zákona o
zdravotních službách podstatně omezit lékařské tajemství. Tam, kde by
posilování institucionální pravomoci šlo ve prospěch občanů a ne proti
nim, sociální demokracie naopak neuspěla - mám na mysli rozšíření práv
ombudsmana.
To
vše ukazuje, že ČSSD je stranou dvou tváří - pokrokové a konzervativní,
či spíš reakční. Je to dáno jejím rozdělením na dva proudy, přičemž
zástupci toho prvního, který je ze své podstaty liberální, se sami často
nedokáží vymezit proti upevňování byrokratické státní moci nebo se na
něm dokonce sami podílejí. Lidé se pak logicky bojí jak
sociálněekonomických změn, ale i osekávání občanských svobod. Sliby
rychlého zavedení eura tady vážně moc nepomůžou...
Přesto
v dnešní společenské realitě politici jako Lubomír Zaorálek nebo
Bohuslav Sobotka představují nebo alespoň dosud představovali jisté
liberální a demokratické minimum, které z nich činí naše budoucí
spojence. Alternativu k nim tvoří zemanovské křídlo, čili shluk
oranžových klonů Babiše či Okamury.
* * *
Mnozí
z vás přemýšlejí, diskutují i publikují o stavu české sociální
demokracie. To ukazuje, že jsme s touto stranou určitým způsobem
propojeni. Jsme však mnohem více spojeni s jejím ideovým základem, než s
její reálnou podobou. Bedlivě ji pozorujeme, vášnivě kritizujeme a to z
pohodlné pozice vnitřně neangažovaných nestraníků.
Možná
se ale právě dostáváme do fáze, kdy budeme pouhými svědky rychlého
rozkladu demokratické levice, který může být navíc průvodním znakem
konce liberální demokracie i právního státu. Můžeme pak psát
sebemoudřejší analýzy, organizovat demonstrace, ba i přistoupit k přímým
akcím, ale i tak se tím vším jen odsoudíme do pasivní pozice vůči
prostoru, kde se hraje o to zásadní - o přežití humanistické síly
prosazující svobodnou a sociálně spravedlivou společnost.
Pole
tohoto zápasu se nenachází v našem společenství politicky vyspělých
aktivistů, ale v bahništi sociálně demokratické strany, které je nám v
mnohém právě tak cizí, jako jsou nám blízká naše vlastní sociální hnutí.
* * *
Что делать?
Jaké
máme možnosti teď a tady? Necelý měsíc před volbami vyšla na serveru
Anarchistické federace zpráva o úspěchu DIY karnevalu, který proběhl
koncem září ve středu Prahy. Ten prý byl svou atmosférou osvobozujícím zážitkem města, (...) kde si zapálíte jointa a zvysoka kašlete na fízla vedle, (...). Rád na tuhle
akci chodím, letos jsem zapomněl. Kdybych tam byl, asi bych se ptal,
jak tím přispívám ke společenské změně. Odpovědí by mohlo být jen
pochopení, že je nutné hledat jiné cesty, než prožívání chvilkové iluze
odlišné společenské reality. Před rokem 1989 veřejné protesty
předznamenávaly konec diktatury. Jakou ale máme zkušenost s radikálně
levicovou mimoparlamentní aktivitou od počátku devadesátých let až
dodnes?
Tou zkušeností by mělo být, že je nutné politicky působit s dopadem na většinu politické veřejnosti, a tou zkušeností by mělo být, že
to neumíme, že se nám to nijak nedaří. Ta úvaha musí pokračovat k
pochopení politické strany jako vehiklu pro účinné prosazování
politických cílů. A dále k tomu, že je nás příliš málo a jsme příliš
neorganizovaní, abychom dokázali vytvořit vlastní stranu.
Koncem
šedesátých let se i v tak degenerované politické síle, jakou byla KSČ,
otevřel prostor k prosazování ideí demokratického socialismu, jehož
československý model následně získal světový ohlas. Podobně se levicoví
labouristé zcela nedávno ve své straně dočkali zvratu, který jim umožnil
pracovat na obnovení naděje v jiný svět.
Pokud
se chceme dočkat něčeho takového i u nás, musí tu přežít demokratická
levicová strana. To znamená zachránit ČSSD před tlakem zvnějšku i
zevnitř, který hrozí, že ztratí místo v parlamentu, případně že přijde o
svůj beztak nalomený sociálně demokratických charakter.
Je čas - a možná nastal už před lety - riskovat svou emocionální rovnováhu, duševní zdraví i čistotu našich duší.
Je čas vstoupit do České strany sociálně demokratické.
13180
Diskuse