Manželské etudy po 35 letech - Marcela a Jiří

27. 10. 2017 / Sam Graeme Beaton


Příběh Marcely Haverlandové je jedním z nejvýraznějších životních historií ve všech dokumentárních filmech Heleny Třeštíkové v cyklech Manželské etudy. Poté, co v roce 2006 byl uveden do kin doplňující celovečerní film Marcela, vlna podpory pro tuto protagonistku - která byla první z manželských dvojic cyklu, která se rozvedla, a utrpěla v pokračování Po dvaceti letech tragédii úmrtí své dcery - vedla k vzniku finanční sbírky v její prospěch. To umožnilo Marcele a jejímu synovi Tomášovi, aby se po odchodu z Českého Brodu přestěhovali zpět do Prahy, protože teď si mohli dovolit pronajmout v hlavním městě vhodný byt. Bylo naznačeno, že toto by mohl být po mnoha letech boje s chudobou a nevyslovitelné tragédie bod obratu a zároveň svědectví o velkomyslnosti české veřejnosti.



Jak se Marcele a Tomášovi od té doby vedly, to je námětem dalšího pokračování v cyklu Manželských etud. Tak jako u předchozího dílu Po 20 letech, jméno tohoto dokumentárního filmu je stejné jako předtím, i když je zavádějící - Jiří Haverland, Marcelin bývalý manžel, znovu odmítl veškeré žádosti o filmování a ve filmech se neobjevil od ukončení prvního filmu v roce 1986. Namísto toho se objevuje dospělý Tomáš, s kterým jsme se poprvé setkali jako s malým dítětem v druhé části cyklu, jako Marcelin doprovod a jako silný nový narativ v tomto projektu. Je zejména zajímavé, jak je schopen utvořit si vlastní život navzdory obtížným okolnostem, v nichž vyrostl. Jeho život byl ovlivněn smrtí jeho sestry Ivany, následujícímu duševnímu kolapsu jeho matky a chudobou, v níž rodina žila po mnoho let. Je to právě příklad cyklu Marcela a Jiří, který poskytuje důkazy pro režisérčinu argumentaci o naplnění v předchozích pokračováních, kde je jasné, že změna režimu po roce 1989 neměla podstatnější dopad na zlepšení jejich života ani finančně, ani sociálně.

Cyklická podstata naplnění je stále ještě ve hře o více než tři desetiletí později, která uplynula od svatby v roce 1981. Poté, co se přestěhovali do Prahy, Marcelu dál pronásleduje smrt její dcery a stráví většinu filmu Po 35 letech mezi psychiatrickými nemocnicemi. Otázky finanční stability nejsou nikdy od obou protagonistů daleko, při pokračování pětatřiceti let pozorování je schopnost nalézt práci ochromována celou řadou různých faktorů, které jsou během filmu zjevné. Tragédie jako mrtvice a nehoda v tramvaji zanechávají jasné fyzické i duševní stopy na matce i na synovi, avšak to vede k nejzajímavějšímu zjištění v tomto dokumentárním filmu - Tomáš je přesvědčen, že jeho rehabilitace je, jako kdyby "se podruhé narodil". Právě Tomášův esprit je nejvýznamnějším tématem filmu Marcela a Jiří. Tvůrčí přístup Třeštíkové ho povýšil na hlavní ohnisko zájmu skoro po celý tento film. Jeho touha vrátit se do školy, být nezávislý a nebýt definován pouze svou minulostí vytváří zajímavý kontrast s problémy jeho matky, a dokazuje, že v časosběrných projektech při jejich pokračování vznikají nové narativy. Ve svém předchozím článku o filmech Po 35 letech jsem se zmínil o minimální roli dětí Zuzany a Vladimíra a o zklamání, že jsme nebyli schopni sledovat jejich vývoj během času. Film Marcela a Jiří je hlavním důkazem toho, proč si to myslím - když vidíme podobnosti a rozdíly mezi původními protagonisty a jejich děti, zejména při jejich vlastním úsilí o dosažení naplnění, je to zajímavé a přidává to na dlouhodobé aktuálnosti tohoto projektu.

Celkově řečeno jsem shledal film Marcela a Jiří po 35 letech silnějším než byl film Zuzana a Vladimír, jak co se týče emocí, tak hloubky. Neznamená to ovšem v žádném případě, že film Zuzana a Vladimír je špatný dokumentární film, avšak občas má divák dojem, že Vladimír si od Třeštíkové udržuje odstup a nevpustí ji do  soukromého života, který ji fascinuje. Když  Vladimír začíná jednat otevřeněji, je to skutečně efektivní, avšak to, že se objevil Tomášův hlas i jeho vztah k Marcele, jsou myšlenkově stimulativní a silné. Jeho prohlášení na pátečním promítání, že doufá, že bude s projektem Manželské etudy pokračovat, znamená, že ho snad diváci budou moci sledovat i v dalších letech.

0
Vytisknout
8371

Diskuse

Obsah vydání | 3. 11. 2017