Pravda o Facebooku: Jak získat 2 miliardy přátel a zlikvidovat civilizaci

30. 10. 2017

čas čtení 9 minut


Prvotní formou podnikání Facebooku je dohližitelství na to, co děláte. Facebook je ve skutečnosti největší špionážní agentura v historii lidstva.  Ví daleko, daleko více o vás než ta nejagresivnější vláda. Je ohromující, že lidé si neuvědomují, co Facebook dělá.

Facebook vás sleduje a zneužívá toho, co o vás a o vašem chování ví, k tomu, že vám prodává reklamu. Také zneužívá těchto informací k zkreslování zpravodajství, které vám posílá.


Facebook už měl obrovské množství informací o lidech a jejich sociálních sítích a o tom, co mají a co nemají rádi. Když si uvědomil, jak důležitá je monetizace, doplnil tyto osobní informace o uživatelích offlinovými informacemi zakoupenými od velkých firem, získaných od podniků, které provozují vaše úvěrové karty, a od prodejců nejrůznějšího druhu.

Lidé si myslí, že to, co vidí na Facebooku, určují jejich přátelé a jejich zájmy. Jenže to, určují komerční zájmy Facebooku. Vaše oči jsou zaměřovány na ta místa, která jsou pro Facebook nejlukrativnější.

Uvažuji o tom, co se stane, až tohle lidem dojde. Může to vyvolat veřejnou a legislativní reakci.


Facebook má nyní 2 miliardy aktivních uživatelů měsíčně. 66 procent těchto uživatelů používá Facebook každý den. Facebook také vlastní WhatsApp, Messenger a Instagram. Ty mají 1,2 miliardu, 1,2 miliardu a 700 milionů uživatelů, píše v týdeníku Sunday Times ve své rozsáhlé analýze spisovatel John Lanchester.



Internetové společnosti fungují v sektoru, jemuž zákazníci a regulační instituce dobře nerozumějí. Jde o sektor novátorství, nevědomosti a neregulovanosti. Google a YouTube se alespoň snaží trochu odstraňovat zlo ze svých stránek  - teroristické a extremistické či ukradené materiály. Facebook ne, tomu je to jedno.

Zuckerberg vystudoval nejen počítačovou vědu, ale i psychologii. Ví velmi dobře, jak funguje lidský mozek a zejména, jak důležitou roli hraje sociální dynamika popularity a statusu. Původně byl Facebook jen pro elitu z Harvardu. Pak byl rozšířen i na další americké a britské elitní univerzity.

Všeobecnou popularitu získal Facebook prostřednictvím půl miliardové investice nechvalně známého miliardáře ze Silicon Valley Petera Thiela. Thiel se zajímal o práci francouzského filozofa René Girarda a jeho myšlenku "mimetické touhy".

Lidé se rodí s potřebou mít potravu a byt. Jakmile je získají, díváme se kolem sebe, co dělají další lidé a co chtějí, a kopírujeme je. Napodobování je kořenem veškerého lidského chování. Sociální sítě proázaly, že jsou velmi důležité, protože fungují na základě naší přirozenosti. Chceme, abychom byli viděni tak, jak chceme být viděni, a to nám umožnil Facebook.

Tento názor na lidskou přirozenost je velmi temný. Facebook je firma, jejíž základní premisa je mizantropická. Právě proto má Facebook, více než jakákoliv velká počítačová firma, ve svém jádru linii zlovolnosti.

Nejvýrazněji byl v poslední době Facebook kritizován za to, že způsobil zvolení Donalda Trumpa, tím že Facebook vytváří bubliny lidí, kteří spolu souhlasí. Způsobuje fragmentaci společnosti a stává se nástrojem pro falešné informace, fake news. Z otevřené agory celé společnosti jsme ustoupili do izolovaných ideologických bunkrů.

V otevřené společnosti lze o fake news debatovat a odhalit je: pokud nejste na Facebooku součástí komunity, která šíří lži, nikdy se o nich ani nedovíte. Facebook nemá finanční zájem na tom, aby šířil pravdu.  Žádná jiná firma není více přesvědčujícím příkladem tvrzení internetové éry, že jestliže je zboží zadarmo, vy jste tím zbožím. Zákazníky Facebooku nejsou ti lidi, kteří tam píší. Jsou to zadavatelé reklamy. Zájmem Facebooku je zaměřování se na určité skupiny obyvatelstva, ne šíření pravdy.


V lednu 2017 zveřejnil šéf amerických rozvědek analýzu, podle níž Rusko vedlo na Facebooku dezinformační kampaň s cílem poškodit Hillary Clintonovou a pomoci Trumpovi. V září začaly vycházet najevo podrobnosti toho, co Rusové udělali. Instituce spojené s propagandou Kremlu si koupily na Facebooku reklamu za 100 000 dolarů a tu zacílily na 10 milionů Američanů. Reklama jen nepodporovala Trumpa: jejím cílem bylo prohlubovat existující sociální a politické konflikty v USA. Rusové založili stránky šířící lži o nedostatečné ochraně amerických hranic, o černošském aktivismu a o zneužívání sociálních dávek, mimo jiné. Šířily falešné informace o muslimských mužích, kteří prý dostávají sociální dávky pro svých mnoho manželek, natočili naaranžovanou scénu na newyorském Union Square, v níž  předstíral muslim, že na něho někdo zaútočil (byl to  herec), aby zjistil, zda mu kolemjdoucí pomohou. Zveřejňovaly také množství materiálu proti Clintonové - ale chytré bylo, že vyvolávaly nenávist na obou stranách.

Facebook odstraňuje jen nahotu, což je absurdní. Funguje to jen v americkém kontextu. Lži a propaganda mu nevadí.

V posledních třech měsících americké prezidentské kampaně měly daleko větší množství angažmá nejsledovanější fake news na Facebooku než nejčtenější články z významných amerických deníků, jako jsou New York Times či Washington Post.

Podvodné materiály a ukradené materiály jsou na Facebooku všudypřítomné a Facebooku je to jedno. V důsledku rozkradených materiálů likviduje Facebook kreativní a mediální průmysl.

Totéž platí o novinářské práci. Facebook je svou podstatou reklamní firma, která je indiferentní vůči materiálu na svých stránkách, pokud jí to umožňuje zaměřovat se na klienty a prodávat reklamu. Fake news, které mají větší sledovanost a dají se vyrábět zadarmo, likvidují skutečné zpravodajství, které často lidem sděluje, co nechtějí slyšet, a je nákladné ho vyrobit.

Ve snaze vydělávat obrovské množství peněz umožňuje Facebook zadavatelům reklamy zacílit reklamu na nesmírně specifické skupiny, lidí, místně, demograficky, i věkově, i podle dalších charakteristik. Lze se také velmi přesně zaměřit na určité konkrétní skupiny voličů.

Druhé kolo monetizace vzniklo kolem roku 2012, kdy lidi přešli od počítačů na mobily. To byla katastrofa pro podniky, které spoléhaly na internetovou reklamu, protože lidi nemají rádi reklamu na mobilech. Facebook problém vyřešil tzv. technikou "onboarding". Na základě zjišťování našich internetových preferencí a historie našeho brouzdání po internetu.

Facebook už měl obrovské množství informací o lidech a jejich sociálních sítích a o tom, co mají a co nemají rádi. Když si uvědomil, jak důležitá je monetizace, doplnil tyto osobní informace o uživatelích offlinovými informacemi zakoupenými od velkých firem, získaných od podniků, které provozují vaše úvěrové karty, a od prodejců nejrůznějšího druhu.

Například data od britské firmy Experina, která má více než 850 milionů záznamů o 49 milionech britských občanů žijících v 26 milionech domácností.

Tyto firmy vědí všechno o vás, o vašem jménu a adrese, o vašich příjmech, o vašem vzdělání, o vašich vztazích, a mají záznam o tom, kde jste kdy platili úvěrovou kartou. Facebook nyní měl možnost tyto informace spojit s unikátním identifikačním instrumentem ve vašem mobilu.

To znamená, že veškeré onlinové informace o vás jsou nyní v jednom centru. Všechny tyto informace se pak používají k prodeji cílené internetové reklamy.

Facebook používá dva modely. Jednak se zaměřuje na zákazníky z určité demografické skupiny. Avšak zároveň prodává reklamu prostřednictvím internetových aukcí, které se odehrávají pokaždé, když kliknete na nějakou stránku. V té chvíli se odehraje v reálném čase aukce, kdy se rozhoduje, podle vašich zájmů a vašeho příjmu, zda stojí zato, aby byla vašim očím vystavena určitá reklama.

Toto je příčinou, proč se vám objevují reklamy na servery, které jste navštívili. Tak se Facebooku podařilo proměnit potenciální finanční katastrofu po přechodu uživatelů na mobily v obrovské zisky.

To nyní znamená, že prvotní formou podnikání Facebooku je dohližitelství na to, co děláte. Facebook je ve skutečnosti největší špionážní agentura v historii lidstva.  Ví daleko, daleko více o vás než ta nejagresivnější vláda. Je ohromující, že lidé si neuvědomují, co Facebook dělá.

Facebook vás sleduje a zneužívá toho, co o vás a o vašem chování ví, k tomu, že vám prodává reklamu. Také zneužívá těchto informací k zkreslování zpravodajství, které vám posílá.

Lidé si myslí, že to, co vidí na Facebooku, určují jejich přátelé a jejich zájmy. Jenže to, určují komerční zájmy Facebooku. Vaše oči jsou zaměřovány na ta místa, která jsou pro Facebook nejlukrativnější.

Uvažuji o tom, co se stane, až tohle lidem dojde. Může to vyvolat veřejnou a legislativní reakci.

Facebook má ale problém, což jsou falešní uživatelé internetu a falešné kliky. Pravděpodobně pocházejí od konkurence, která se snaží zvýšit náklady svých soupeřů.

Odhaduje se, že roční náklady falešných kliků na Facebooku dosahují až 7 miliard dolarů.

Podrobnosti v angličtině ZDE





 

0
Vytisknout
14683

Diskuse

Obsah vydání | 3. 11. 2017