Příklady vládu nezajímají. A měly by!

23. 4. 2013 / Jiří Baťa

čas čtení 6 minut

Jen nerad se opakuji, ale co naplat, někdo je nepoučitelný, někdo si nenechá poradit a někdo s tupým sebevědomím nedá dopustit na svou genialitu. Pokud píši, že se opakuji pak proto, že o tomto problému jsem již psal cca před půl rokem ZDE. Týká se to pravicovými politiky a samozřejmě i vládou tolik odmítané registrační pokladny. Nevím, zda odmítavé stanoviska a důvody poslanců resp. samotného ministra Kalouska, kterými zarputile odmítají zavedení registračních pokladen jsou dostatečně relevantní a opodstatněné (odpovědné) z pohledu společnosti, ekonomiky a především nedostatečného výběru (potažmo úniku) daní, ale jak skutečnosti nasvědčují, situace v daňové politice je více než kritická. Což ovšem není důvod k tomu, aby se vláda a pravicoví poslanci zamysleli, kde je příčina a jak ji odstranit. Chápu, že k tomu mají nejen své subjektivní důvody, ale důsledky nenaplňované státní pokladny z titulu nedostatečně vybraných daní by tolik proklamovanou koaliční vládu rozpočtové odpovědnosti přece mělo zajímat, notabene hledat důvody a příčiny, potažmo činit příslušná opatření. Zatím se však neděje nic, co by pozitivně a hlavně bez dalšího dopadu na občany vláda vymyslela a co by situaci a stav státní pokladny řešil. Tedy pokud vynechám ony "mimořádně zajímavé" návrhy ministrů vlády (Hegera, Müllerové, Hanákové, Peake atd.), které by měly "cosi" řešit, přesto objektivně nazíráno jsou zcela evidentně k neprospěchu státu a občanů a už vůbec neřeší otázku výběru daní.

Problémy s výběrem daní a jejich úniku není žádné české specifikum. Stejné problémy mají v Rumunsku, Polsku, Slovensku či jiných, hlavně postkomunistických státech. Co je však podstatné, na rozdíl od naší vlády, se vlády těchto zemí daňové úniky snaží řešit racionálně a tak, aby to nebylo na účet občanů. Rumunsku zavedli uchu nelibé "udavačství", jinými slovy oznamování případů, kdy se občan setkává se situací, kdy je cílem obejít platbu daní (např.nevydání pokladního bloku-účtenky). Své ovoce to již v nemalé míře státní pokladně přineslo. Snahu zamezit daňovým únikům řeší i naší sousedé na Slovensku. Tam si zřejmě vzali příklad z Malty, kde tyto problémy v r. 2004 vyřešili zavedením "účtenkové loterie". Pravda, nic nového pod sluncem, na Tchaj-wanu tento systém uplatňují již 50 let s velmi pozitivním efektem. Pro ty, kteří nečetli můj výše zmíněný článek se pokusím stručně vysvětlit, oč jde. Podstatou "účtenkové loterie" jsou dva pozitivní aspekty. Jednak se zavedením registračních pokladen výrazně omezí možnost obcházení platby daně prodejcem, na druhé straně možnost výhry slosovatelných účtenek zákazníka vybízí k tomu, aby účtenku z registrační pokladny vyžadoval. Tím vlastně donutí prodejce chtěj nechtěj účtenku vydat.

K tomuto kroku se rozhodla i Ficova vláda na Slovensku. Pokud se prokáže, že prodejce-obchodník nepoužívá registrační pokladnu, konkrétně na Slovensku mu hrozí pokuta od 330 do 3600 eur (cca 8 300 resp. 90 000 Kč), případně při třetím porušení této povinnosti mu je odebrána licence. Na druhé straně to přináší šanci zákazníkům, kteří mohou na "slosovatelné účtenky" vyhrát nemalou částku peněz, neboť účtenky jsou (jak kde) v jistých intervalech slosovávány podobně jako Sportka či Sazka atd. Výhry jsou podle místních podmínek a možností různě vysoké. Zatímco na Slovensku je nejvyšší výhra 18 000 eur (cca 450 000 korun), na Tchaj-wanu činí výhra až 300 000 eur ( 7 500 000 korun). Výhry jsou pak odstupňovány v pořadí podobně, jako u naší Sportky a jiných loterijních her. Tyto možnosti výhry významně motivují zákazníky vyžadovat od prodejce účtenku, což na druhé straně donutí prodejce vybavit svůj prodej registrační pokladnou. Efektivnost tohoto systému je např. na Tchaj-wanu až 75 % zvýšeného odvodu daní za rok. Myslím, že to už stojí za to RP zavést. Nicméně, tak jako u nás, i na Slovensku jsou odpůrci tohoto systému. Poukazují především na variantu, kdy např. u zakázky za milion korun bude nabídnuta sleva 20%, bude pro zákazníka sleva jistější, než výhra v loterii. Nejde však o převahu zakázek okolo milionu korun, ale o daleko menší a pravidelné částky v desetitisících obchodech a službách, které navštěvují miliony občanů-zákazníků denně.

Naše vláda a jiní "experti" se zavedení registračních pokladen brání mj. tím, že to bude znamenat náklady pro podnikatele, resp. obchodníky a prodejce, že je to nesmyslný výmysl levicové opozice, že je to další buzerace a podvazování podnikání a podobné iracionální důvody. Co hlavní, řadě "spřízněných duší" to však hodně zkomplikuje život, neboť se jim tzv. "utne tipec" v neplacení (obcházení, vyhýbání se atd.) daní. Což tedy není zrovna způsob, kterým by si vládní politici udrželi přízeň podnikatelů, kteří právě díky neplacením daním si výrazně zlepšují své konta a svůj standard.

Jsem přesvědčen, že pro občany, tedy potenciální zákazníky, stejně jako potenciální výherce slosovatelných účtenek by tento systém zaujal. Chápu, že tím nemusí být nadšeni, nutno poznamenat "někteří nepoctivci" (i když se nebudu mýlit, že jich je víc než dost), ale je to jakési zadostiučinění v paralele zákazníků s nízkým příjmem a podnikatele s příjmem výrazně vyšším v situaci, kam nás dovedla tato rozpočtově (ne)odpovědná, nečestná a spravedlnosti se vyhýbající vláda a její podržtaškové. Věřím, že pokud k takovému řešení nepřistoupí Nečasova vláda s Kalouskem v čele, pak se tak stane nejpozději po řádných volbách v r. 2014. Každopádně se ve výběru daní musí udělat pořádek. Ne všem lumpárnám v naší ekonomice lze tak poměrně snadno zabránit, jako v případě daňových úniků. Mimochodem, to už mělo být zavedeno mnohem dříve a zcela jistě by byla i jiná rozpočtová situace, než je tomu dnes. Pokud by se ovšem ti vykukové "u toho" nepostarali je jako dosud je (ne)účelově rozfofrovat!

0
Vytisknout
8909

Diskuse

Obsah vydání | 25. 4. 2013