Pro stoupence czexitu: Británie připravuje nouzová opatření pro vypadnutí z EU bez dohody

21. 7. 2018

čas čtení 5 minut


- Mělo by to dopad na skoro všechny aspekty života v Británii
- 16 km dálnice v Kentu se stane parkovištěm pro zdržené kamiony
- Jak Británie, tak EU připravují krizová opatření
- Firmy začínají vytvářet krizové zásoby potravin a léků



16 km dálnice na jihovýchodě Anglie bude uzavřeno a proměněno v parkoviště, pokud dojde k vážnému zdržení nového celního odbavování kamionů v přístavu Dover. Dálnice M26 v Kentu by se stala parkovištěm pro asi 1400 kamionů, vzhledem k tomu, že až 10 000 kamionů denně bude muset po odchodu Británie z EU být celně zkontrolováno pro vstup  na území EU.

 



Po 45 letech integrace Británie do EU by náhlý odchod Británie z EU měl dopad na skoro všechny oblasti života, varuje hospodářský deník Financial Times. Firmy už nyní začínají vytvářet nouzové zásoby potravin a léků. Vláda zkoumá, zda bude nutno použít armády k tomu, aby se země úplně nezadřela.

John Manzoni, ředitel britské státní služby, sdělil ve čtvrtek poslancům v Dolní sněmovně, že nedohoda mezi Británií a EU by měla "děsivé důsledky", na něž Británie dosud není připravena.

Během léta začne britská vláda vydávat každý týden oficiální sdělení pro podniky a domácnosti ohledně toho, jak se připravit na odchod Británie z EU bez dohody. Vláda připravuje 70 technických sdělení. V rámci těchto příprav bude požádáno 250 000 menších britských podniků, aby začaly cvičně vyplňovat nová celní prohlášení.

Britské firmy jsou už nyní nuceny vydávat na přípravu pro brexit miliony. Adam Marshall, šéf britské Obchodní komory, konstatoval, že firmy uvažují o dopadech na přeshraniční obchod, na počet svých zaměstnanců, na kontrakty, na DPH a na zákon o autorských právech.

Z nedávného průzkumu provedeného Konfederací britského průmyslu vyplývá, že 61 procent podniků, které jsou členem této Konfederace, si připravuje krizový plán pro případ vypadnutí Británie z EU bez dohody, avšak drtivá většina z nich zjišťuje, že je to nesmírně obtížné, protože nejsou k dispozici žádné informace.

Ve farmaceutickém sektoru varují firmy, že si jsou vědomy, že potenciálně dojde k nedostatku životně důležitých léků.

David Jefferys, viceprezident Eisai, japonské farmaceutické firmy, uvedl, že asi 3000 - 4000 tržních autorizací pro léky v současnosti existuje v Británii a ty budou muset být převedeny do Evropské unie.  Jeho firma přesunuje licence pro asi 60 svých léků do Německa, za "značnou cenu". Každá tato autorizace firmu stují 7200 euro - to platí jen za to, že se v autorizaci mění jméno firmy z Esai Europe na Esai GMBH Frankfurt.

"Budeme muset vytvořit krizové zásoby na obou stranách kanálu La Manche. Předpokládáme, že nás to celé bude stát asi 5 až 10 milionů liber," uvedl dr. Jeffreys.

Potravinářské firmy mají dvě obavy. Zaprvé nevědí, zda se jim podaří dál získávat ingredience pro výrobu z Evropy a zadruhé netuší, kolik ty ingredience budou po odchodu Británie z EU stát.

Pokud nedojde k dohodě mezi Británií a EU, lze očekávat propad hodnoty libry, a tak firmy začínají vytvářet nouzové zásoby zboží, jako je koření, a chlazené a zmrazené potraviny, i když na jihu Anglie není dostatek mrazících prostor.

80 procent potravin, které zkonzumují Britové, se dováží z Evropy a 90 procent z nich je dováženo koridorem přes Dover.

Britský daňový úřad HRMC konstatuje, že bude zapotřebí 5000 nových celníků pro Dover, zatím jich najal 1113.

Pokud nedojde do března k dohodě mezi Británií a EU, poslanci Dolní sněmovny budou muset během několika dní nouzově schválit  1000 statutárních nástrojů, včetně bezpečnostních certifikátů pro letecké společnosti, zákony pro vymahatelnost finančních kontraktů a předpisy pro udržení tunelu pod kanálem La Manche v provozu.

Problémy jsou ve všech oblastech. Britský National Audit Office tento týden varoval, že dosud nemá plány pro systém, v jehož rámci bue muset být vydáno 7 milionů mezinárodních řidičských průkazů pro britské občany cestující do EU, protože dosavadní britské řidičské průkazy přestanou platit v Evropě.

Mnoho rysů nouzového plánování je tak drastických - například použití dálnice M26 u Doveru jako parkoviště pro kamiony a armádního letectva pro distribuci potravin a léků po Británii - že riskují hrubě znepokojit britské obyvatelstvo.

Podrobnosti v angličtině ZDE

 

0
Vytisknout
7259

Diskuse

Obsah vydání | 24. 7. 2018