Sedm let v zemi mistrů kulis aneb rukojeť pro imigranty do Spojeného království 1

8. 9. 2017 / Michal Mašín

čas čtení 10 minut


Když jsem se poprvé dostal do Velké Británie -  tedy konkrétně do skotského Glasgow - hned na první pohled mě udivil naprostý nesoulad mezi mou představou moderní země a skutečností. Nejlépe by snad tento stát bylo možné ohodnotit jako zemi, která je jednou nohou stále ještě v osmnáctém století a o té druhé ještě přesně neví, kam jí došlápne.

Idealistická představa imigranta z bývalého východního bloku, která je pokřivená ročním pobytem v Německu, je pak konfrontována s nepříjemnou pravdou a nově nabité zkušenosti jsou vykoupeny bezesnými nocemi. Rád bych se s těmi, jichž se to může týkat, podělil o získané ponaučení.


Cestování

Do UK lze cestovat zejména letadlem nebo autem. Pokud nemáte domácího mazlíčka, cestu do UK lze tímto způsobem absolvovat celkem bez problémů.  Na letišti v Praze nebo Linci (linka byla zrušena) vás obvykle moc neobtěžují, ani neponižují. Cesta letadlem z UK zpět domů je již značně komplikovanější a nepříjemnější, zejména pokud máte malé dítě a to potřebuje pít.

Děti mají sice povolenou výjimku a rodič může na palubě letadla mít pro dítě v lahvi s dudlíkem mléko nebo sterilní vodu nad 100 ml, ale pozor na lahvičce musí být napsáno sterilní voda. Pokud byste se domnívali, že pochodíte se zapečetěnou lahvičkou z Tesca, mýlíte se. Tam není napsáno sterilní. Důležitý je nápis, nikoliv fakt sterility. Pokud máte námitky, úředník vás uzemní, že nemáte medical certificate, že to je sterilní voda, a že ji dítě skutečně potřebuje, ač o tom v přepravních podmínkách není ani zbla. Takže fakticky vodu pro dítě vzít nemůžete, ale můžete nalít něco bílého do lahve s dudlíkem. A opět pozor, musí to být bílé, jahodové mléko hrozí komplikacemi.

Pozor na dětské výživy v tubě, některé z nich se na kontrolním přístroji hlásí jako výbušniny a vás to pak stojí čas a trapnost situace, ale nezoufejte, pokud jste tubu od výživy fakt nenaplnili nitroglycerinem, nakonec vás i s dítětem pustí. Tedy potom, co dítě zkontrolují, jestli jste mu náhodou neuložili nálož do plenky.

Rozhodně se vyvarujte uložení holicího strojku vedle 400 g cihly chedaru v příručním zavazadle.  To hrozí komplikacemi. Při balení nespěchejte, musíte přemýšlet stejně jako terorista, jak věci uložit, aby to co nejméně budilo podezření, že by v zavazadle mohla být bomba.

Pokud ovšem máte domácího mazlíčka, málokdo leteckou variantu cestování podstoupí, protože palubní lístek pro pejska vyjde bratru na 15 000 Kč.

V případě existence domácího mazlíčka se tedy situace komplikuje a člověk nejspíš použije k cestě osobní automobil. S českým automobilem lze být v Británii v současné době šest měsíců. Dříve to bylo osm měsíců. Ovšem na druhé straně již není nutné, aby si imigrant český řidičský průkaz měnil po třech letech pobytu v UK. Dříve sice bylo povinností si řidičský průkaz po 3 letech pobytu vyměnit, ale prakticky to bylo nedohledatelné.

Řízení v UK

V UK se jezdí vlevo a všude se to píše, a ještě i daleko na severu jsou u silnice nápisy řiď vlevo. Provoz automobilu s levostranným řízením na dálnicích v UK je celkem bezproblémový, ale na silnicích odpovídajících silnicím třetí třídy již prakticky nelze předjíždět. Takových silnic je v UK požehnaně obzvlášť na severu. To je nejsilnější argument pro pořízení vozu s pravostranným řízením.

O UK lze asi prohlásit, že je zde pravděpodobně proporcionálně méně smrtelných nehod než v ČR. Důvodem je zřejmě neznalost místních britských řidičů, jak se chovat na nerozlišených křižovatkách (tedy kdo má přednost) a tak jsou předběžně opatrní.

Při poptávání se, jak je to s předností v jízdě na nerozlišených křižovatkách, jsem se dozvěděl, že cirka 70 % řidičů si není jisto. Veterinářka původem z Irska mi na dotaz odpověděla, že tedy neví jak v UK, ale že v Irsku platí, že na nerozlišené křižovatce má přednost ten, kdo k ní dojede první.

Pravidlo nepoužitelné v ČR, protože pak by se počet smrtelných nehod v ČR zvýšil z tisíců na desetitisíce, protože každý by chtěl být na křižovatce první.

Nelze ovšem říci, že by se v UK řídilo vyloženě bezpečně. Během posledních dvou let se v UK nepříjemně rozvinul nešvar nedávat znamení o změně směru při odbočování nebo při přejíždění z pruhu do pruhu, kdy někteří řidiči začnou blikat až v křižovatce nebo těsně za ní. Zhruba 30 procent řidičů, už na blinkry rezignovalo úplně.

V tomto ohledu jsou nejhustější řidiči BMW a mercedesů, zdá se, že řidičům těchto vozů by snižovalo důstojnost, kdyby ostatní účastníky silničního provozu informovali o svých úmyslech, a tak pokud se vůz těchto značek dostane na silnici před vás, nikdy nevíte, co jeho řidič v příštím okamžiku udělá.

Když jsem se informoval u čerstvé držitelky řidičského oprávnění, proč půlka řidičů v UK začne blikat až když už odbočuje nebo až za křižovatkou, bylo mi odpovězeno, že jim v autoškole říkali, že nemají blikat moc brzo.

Tato rada vede k nádherným autonehodám, a tak jsou krajnice silnic v UK posety drobnými upomínkami na tato zaškobrtnutí ve formě utržených nárazníků, podběhů, reflektorů, kousků plastových chladičů a vysypaných skel, které nikdo neuklízí. Na dálnicích (obzvlášť kolem Birminghamu) to vede k dalšímu zahuštění provozu nešťastníky, kteří neměli kliku a prorazili pneumatiku o nějaký takový artefakt.


Jak postupovat v případě dopravní nehody?

V případě, že vás v UK nabourá Brit a vy řídíte české auto, nastává prekérní situace. Mějte na paměti že i Britové stejně jako Češi lžou, přesněji řečeno, lžou víc. UK stránky pro řidiče, jak se chovat při nehodě, výslovně doporučují nikdy nepřiznávat vinu a zapírat a zapírat.

Nejjednodušší řešení, jak předejít následným komplikacím, je okamžitě fotit (nepopojíždějte, abyste zajistili plynulost provozu - to až po nafocení) a nechat Brita vyplnit formulář záznamu o nehodě. Brit se tomu sice bude snažit vyhnout, poněvadž v UK to není povinné ani právně závazné, což mu dáte přečíst na dotyčném formuláři, ale budete trvat na tom, že u nás to povinné je. Brit se uklidní a podepíše.

Následně se s vámi Brit bude snažit vyrovnat bez nahlášení škody pojišťovně a po zjištění, že jste z východní Evropy, vám učiní nějakou velkorysou nabídku. Například vám za utržený výfuk, zničený nárazník, světlo, poškozený lak a posunutou geometrii vozu nabídne 60 liber.

Nebojte se velkorysou nabídku odmítnout, tedy pokud máte v kapse podepsaný záznam o nehodě. Brit vám potom dá číslo svého pojištění v jeho pojišťovně a odmítne vám dát své telefonní číslo, adresu, jméno jeho pojišťovny i telefonní číslo na jeho pojišťovnu, aby vám situaci maximálně ztížil a bude tvrdit, že si máte zavolat na svou pojišťovnu, a že si to pojišťovny vyřídí mezi sebou.

No samozřejmě nevyřídí. Britská a česká pojišťovna mezi s sebou samozřejmě komunikovat nebudou.

To vy zavoláte pojišťovně, u které je UK řidič pojištěn, a řeknete jim, že vás například pan Mathew dne toho a toho naboural u Ruchill parku v Glasgow s autem poznávacího čísla toho a toho. Pojišťovna zavolá panu Mathewovi, jestli je to pravda, a on řekne, že nic takového neudělal, protože se v mezičase poradil s právníkem nebo kamarádem.

(Zde je trochu úskalí v tom, že občan UK u sebe v podstatě nemusí mít žádný doklad totožnosti ani řidičský průkaz, neb jeho vlastnictví lze policii doložit korespondenčně, a proto tedy musíte panu Mathewovi věřit, že se tak skutečně jmenuje, neboť krom přivolání policie neexistuje cesta, jak to ověřit a mlátit ho preventivně, aby se přiznal, samozřejmě nemůžete.)

Vy tedy vezmete vyplněný formulář záznamu o nehodě, oskenujete a pošlete pojišťovně pana Mathewa. Pojišťovna vám zavolá a řekne vám, že musíte doložit odhad škody z autorizované garáže (servisu), samozřejmě registrované v UK.
Zde mají výhodu ti, jejichž známý v nějaké pracuje. Odpovědný pracovník vypracuje posudek a odešle pojišťovně. Následně vám pojišťovna zavolá a začne smlouvat. Začne s nabídkou někde na třetině až čtvrtině odhadnuté ceny. Tedy za škodu na vozu odhadnutou na 1200 liber vám nabídne cirka 350 liber. No a vy poté přijmete nabídku v takové výši, o které jste přesvědčeni, že je auto možné v ČR opravit.

Samozřejmě, že asi lze tlačit na pilu i víc pokud na to má člověk žaludek.

Pokud vás v UK nabourá imigrant ze zemí bývalého SSSR buďte připraveni krom diskuze o vlastním zavinění nehody ještě na argumentaci typu: Ale naše auto je novější.


Příště: nákup a provoz vozu registrovaného v UK

0
Vytisknout
10300

Diskuse

Obsah vydání | 13. 9. 2017