VAROVÁNÍ I PRO ČR?

Plenění obchodů "způsobila sociální vyloučenost"

8. 8. 2011

čas čtení 3 minuty

Ze řetězu byla puštěna generace, vychovaná v kultuře přehnaného konzumerismu a bombardovaná reklamou.

Mladí násilníci z chudých ghet nemají co ztratit a nemají důvod, proč by měli dodržovat společenské normy, upozorňuji experti

"Mnoho lidí, kteří se podílejí na plenění obchodů, pochází z nízkopříjmových komunit s vysokou nezaměstnaností a většina z nich nemůže očekávat legitimní budoucnost," varoval kriminolog a expert na kulturu mladých lidí professor John Pitts.

"Na rozdíl od většiny lidí někteří z těchto plenitelů nemají naprosto žádný důvod, proč by měli dodržovat společenské normy a být vůči společnosti konformní. Zábrany, které normálně existují u lidí, tyto osoby nemají.

Na televizních záběrech vykrádání obchodů a supermarketů po násilných nepokojích je vidět, jak si občané drze odnášejí z obchodů zboží, jakého se jim zachce, a nemají ani potřebu si zakrýt obličej. V neděli ráno v londýnské čtvrti Wood Greed odcházeli lidé z obchodu H&M s plnými náručemi zboží a před obchodem JD Sports stáli spořádaně a čekali, až se uvolní a budou si moci ukrást svoje.

Jeden muž ze severního Londýna slyšel tento rozhovor dvou dívek. Dohadovaly se, z kterého obchodu mají jít krást. "Půjdeme do Boots? Ne, pojďme do Body Shop." Dívka vyšla z vykrádaného obchodu nonšalantně, jako by si tam zrovna něco koupila. Jiní zloději si před rozbitými výkladními skříněmi zkoušeli ukradené oděvy z obchodu H&M. Byli naprosto blazeovaní ohledně toho, co dělají.

Ve čtvrti Wood Green vykradlo asi 100 mladíků obchody, včetně obchodů s elektronikou a řetězce s oděvy, jako je H&M. Teenageři si nosili kufry plné zboží a vyměňovali si je v zahrádkách před domy.

Někteří prodávali laptopy, ukradné z obchodu Currys, za 600 Kč.

Tito lidé si své činy dokáží jasně ospravedlnit. "Argumentují, že útočí na velké korporace. Mají pocit, že korporace mají spoustu peněz, zatímco oni sami nemají žádné," vysvětluje profesor Pitts.

V kombinaci s nečinností policie a se vzrůstajícím bezvládím vznikla explozivní situace: "Plenitelé si rychle uvědomí, že policie situaci nezvládá, a to vede k svého druhu adrenalinové euforii - najednou vládnete vy a nikdo vás nezkrotí."

Ze řetězu byla puštěna generace, vychovaná v kultuře přehnaného konzumerismu a bombardovaná reklamou. "Dříve jsme se definovali tím, co děláme, dnes se definujeme tím, co kupujeme. Tyhle velké obchodní řetězce systematicky lákají zákazníky, aby u nich nakupovali žádané zboží, a najednou lidi zjistí, že prostě můžou jít do obchodu a odnést si, co se jim zachce."

Jeden policista byl svědkem toho, jak obchody v pondělí ráno vykrádají dvanáctileté děti.

Dr. Paul Bagguley, sociolog z University v Leeds, uvedl, že plenění obchodů je charakteristickým rysem většiny nepokojů, avšak směsice dalších faktorů mohla zvýšit jeho rozsah. Rostoucí nezaměstnanost není jen katalyzátorem nepokojů, ale je významným faktorem prostě proto, že lidé postávají v nečinnosti na ulicích, jsou přítomni. A taky je dnes daleko víc žádoucí než kdy předtím krást spotřební elektroniku a jiné zboží."

Plenitelé, jak uvedl jeden obyvatel Tottenhamu, ignorovali práva čtvrti a místních lidí. A zaměřili se nejen na velké obchodní řetězce, ale i na malé obchody. "Ty malé obchody tady toho moc nevydělávaly. Násilníci podpálili květinářství. Co jim ten květinář kdy udělal? Viděl jsem člověka ve svém zničeném obchodu, jak pláče. Tohle může jen vést k horšímu."

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
15159

Diskuse

Obsah vydání | 10. 8. 2011