Neuroekonomie: Mladí muži plní testosteronu by neměli rozhodovat o burzovních transakcích

20. 6. 2011

čas čtení 4 minuty

Dvě publikace se zabývají vznikem globální finanční krize. Jednou z nich je Konečná zpráva o vyšetřování finanční krize komisí amerického ministerstva financí, druhou je bestseller Michaela Lewise The Big Short. Z obou knih vyplývá, že finanční krizi způsobili muži. Ve světě vysokých financí není snad jediná žena.

Lewis argumentuje, že ke krizi zřejmě došlo, protože se muži-makléři vytahovali nad ženami. Při následné diskusi na London School of Economics Lewis odpověděl na otázku, jaká opatření jsou podle něho nutná k reformě finančních trhů a k tomu, aby k takovéto krizi nedošlo znovu, těmito slovy: "Zařídil bych, aby v rizikových pozicích v bankách bylo 50 procent žen." Vysvětlil, že z vědeckého výzkumu nyní vyplývá, že ženy dělají inteligentnější rozhodnutí ohledně investic než muži, že ženy jsou prokazatelně lepší při odhadování rizik než muži, a zvlášť dobré jsou v tom svobodné ženy.

Z nedávné studie 2,7 milionů osobních investorů vyplynulo, že během finanční krize v letech 2008 a 2009 prodávali muži daleko častěji než ženy své akcie v době, kdy dosáhly na trhu nejnižší ceny. Muži jako investoři jsou příliš sebevědomí. Myslí si, že vědí, co dělají, i když nevědí nic. Ženy, které se nikdy nebojí se zeptat, daleko častěji přiznávají, že něco nevědí. V důsledku toho vydělaly daleko více peněz než muži.

Dva profesoři z Univerzity v Cambridgi nyní studovali roli chemikáli při rozhodování na burze. Joe Herbert je profesor endokrinologie a John Coates je výzkumník v oboru neurologie a finančnictví. Coates sám býval makléřem. Svědčí: Když šla burza v důsledku internetového boomu rychle nahoru, chování burzovních makléřů, s nimiž pracoval, se rychle změnilo. Dostali se do euforie a stali se obětí iluzí. Začali daleko víc riskovat. "Když jsem začal sám silně vydělávat, dostal jsem pocit, že mám obrovskou moc," řekl. "Vyšlapujete si jako kohout, a nemůžete si pomoci."

Coates ale zjistil, že ženy euforii rostoucích cen akcií na burze v důsledku internetového boomu nepodlehly. Začal proto studovat steroidy a zejména to, čemu se říká "efekt vítěze". Dochází k němu, když spolu soutěží dva muži a jejich míra testosteronu stoupá. Zvyšuje to také jejich chuť riskovat.

"Když vyhráváte, úroveň testosteronu ve vašem těle překročí určitou míru a začnete se chovat jako blbec." Coates dospěl k přesvědčení, že právě to se děje na stoupajících burzách a dramatickým způsobem je to zkresluje. Ženy jsou vůči tomuto procesu imunní, protože mají jen 10 procent testosteronu mužů.

Coates zahájil v této věci výzkum. Spolu s Herbertem zjistili, že míra intenzity testosteronu v těle makléře dokáže určit, jaké zisky ten den zaznamená.

  • Když se ukáží skupině mladých mužů pornografické obrázky žen a pak mají rozhodovat mezi bezpečnými a riskantními investicemi, ve srovnání s muži, kterým byly ukázány nepornografické obrázky, se rozhodnout pro daleko riskantnější investice.
  • Náš mozek je zkonstruován tak, aby vyhledával novinky, ale příliš mnoho informací jej zahltí. Proto dokážeme lépe zhodnotit rizika, když posloucháme Bacha, než když jsou zapnuty televizní zprávy.
  • Mužský mozek má tendenci se po uzavření kontraktu vypnout a čeká na reakci od partnera. Ženský mozek je dál aktivní, stále analyzuje, zda žena udělala správné rozhodnutí.
  • Lidé jsou jediná zvířata, která dokáží odložit potěšení či ukojení vášně. Je to funkcí mozkového kortextu. Avšak ten dosahuje dospělosti až po věku 30 let a později u mužů než u žen. Před tímto věkem usilujeme o okamžité potěšení či ukojení vášně.
  • Mozek odměňuje společenskou interakci uvolňováním oxytocinu. Chováme-li se jako ovce, vyvolává to v nás potěšení. Vznikají tak bubliny na burzách.
  • Jsme biologicky stimulováni k tomu, abychom milovali (nebo nenáviděli) to, co je nám nejvíce nejznámější. Vytváříme si emocionální vazby na to, co známe. Přičítáme větší hodnotu tomu, co vlastníme, než tomu, co nevlastníme. To zkresluje racionalitu našich investičních rozhodnutí.

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
10120

Diskuse

Obsah vydání | 22. 6. 2011