"Ztracený rok": Prodej elektromobilů v Německu se propadl

8. 1. 2025

čas čtení 4 minuty
Prodej nových elektrických vozidel v Německu se v loňském roce propadl, ukázaly oficiální údaje publikované v pondělí, přičemž pomalý přechod na automobily poháněné bateriemi prohloubil potíže vlajkové lodi automobilového průmyslu v zemi, upozorňuje Sebastien Ash.

V roce 2024 bylo na největším evropském automobilovém trhu registrováno pouze 380 609 elektromobilů, což je o 27,4 % méně než v předchozím roce, uvedl Spolkový dopravní úřad KBA.

Po letech růstu ztratila poptávka po automobilech poháněných bateriemi dynamiku, protože německá ekonomika se potýkala s problémy a klíčové dotace byly zrušeny.

Propad prodeje elektromobilů se rovnal "ztracenému roku pro elektromobilitu", uvedl analytik EY Constantin Gall.

Náhlé ukončení podpůrného programu v roce 2023 uprostřed vládní rozpočtové krize vedlo k "masivní nejistotě mezi potenciálními kupci", uvedl.

Vysoké ceny nových modelů elektromobilů, stále nerovnoměrná nabíjecí infrastruktura a omezení dojezdu odrazují nové kupce v Německu, řekl.

Pokles prodeje elektromobilů vedl k celkovému poklesu německého automobilového trhu, který se od pandemie koronaviru snaží zotavit.

V roce 2024 se v největší evropské ekonomice prodalo přibližně 2,8 milionu nových automobilů, což je o jedno procento méně než v předchozím roce.

Průmyslové problémy

Slabá poptávka po nových automobilech doma zhoršila výzvy, kterým čelí německý automobilový průmysl, spolu s vysokými výrobními náklady a rostoucí konkurencí z Číny.

Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen oznámil na konci loňského roku dohodu s odbory o snížení výrobní kapacity v Německu o zhruba 730 000 vozů a zrušení 35 000 pracovních míst.

Drastické škrty byly potřebné k tomu, aby se hlavní značka Volkswagen postavila na udržitelný základ a aby se financovaly investice do klopýtající elektrické strategie automobilky, uvedl koncern.

Potíže VW mu nezabránily udržet si první místo v prodejích s 536 888 novými registracemi v Německu.

Čínští výrobci, kteří pohltili podíl na svém domácím trhu a vyděsili evropské výrobce, se v Německu ještě musí výrazně prosadit.

Značky jako BYD, XPeng a MG Roewe dohromady prodaly v Německu asi 25 000 kusů.

Podíl Tesly na trhu také klesl z 2,2 % na 1,3 %, protože americký výrobce elektromobilů v Německu prodal pouze 38 000 kusů.

Celkový propad prodeje elektromobilů v Německu způsobil, že vozidla poháněná bateriemi ztratila podíl na trhu ve srovnání s tradičními spalovacími motory a hybridními vozy.

Elektromobily tvořily v roce 2024 13,5 % prodejů, což je pokles z 18,4 % v předchozím roce.

Prodej hybridních automobilů vzrostl o 12,7 % na téměř 950 000 vozů, protože spotřebitelé se snažili zajistit své sázky na automobily, které mohou jezdit jak na elektřinu, tak na fosilní paliva.

Dotační program

Gall řekl, že k nastartování trhu s elektromobily jsou zapotřebí "silné impulsy".

Nový podpůrný program by mohl poskytnout "významnou podporu" prodeji automobilů poháněných bateriemi, řekl, ale zůstává nejistý ohledně výhledu, protože Německo směřuje k novým volbám 23. února.

Kancléř Olaf Scholz, jehož vláda zrušila předchozí dotační program, vyzval v kampani k novému podpůrnému programu na evropské úrovni.

Opoziční politici také vyzvali k tomu, aby se churavějícímu automobilovému průmyslu dostalo větší pomoci, a zároveň kritizovali evropské plány na postupné vyřazování spalovacích motorů.

Výrobci by mohli sami snížit ceny, protože se snaží nabídnout více elektromobilů a zůstat na cestě ke splnění přísnějších emisních cílů EU, které vstoupí v platnost v roce 2025, řekl Gall.

Pokrok ve snižování cen elektromobilů by mohl vést ke zvýšení prodeje, ale odvětví by se snažilo dostat nad objemy zaznamenané v roce 2023, řekl.

"Očekávaná změna paradigmatu" ve spotřebitelských preferencích teprve přijde, dodal Gall. "Pro velkou část populace jsou spalovací motory stále výrazně populárnější než elektromobily."

Zdroj v angličtině: ZDE

1
Vytisknout
1870

Diskuse

Obsah vydání | 9. 1. 2025