
"Ztracený rok": Prodej elektromobilů v Německu se propadl
8. 1. 2025
V roce 2024 bylo na největším evropském automobilovém trhu registrováno pouze 380 609 elektromobilů, což je o 27,4 % méně než v předchozím roce, uvedl Spolkový dopravní úřad KBA.
Po letech růstu ztratila poptávka po automobilech poháněných bateriemi dynamiku, protože německá ekonomika se potýkala s problémy a klíčové dotace byly zrušeny.
Propad prodeje elektromobilů se rovnal "ztracenému roku pro elektromobilitu", uvedl analytik EY Constantin Gall.
Náhlé ukončení podpůrného programu v roce 2023 uprostřed vládní rozpočtové krize vedlo k "masivní nejistotě mezi potenciálními kupci", uvedl.
Vysoké ceny nových modelů elektromobilů, stále nerovnoměrná nabíjecí infrastruktura a omezení dojezdu odrazují nové kupce v Německu, řekl.
Pokles prodeje elektromobilů vedl k celkovému poklesu německého automobilového trhu, který se od pandemie koronaviru snaží zotavit.
V roce 2024 se v největší evropské ekonomice prodalo přibližně 2,8 milionu nových automobilů, což je o jedno procento méně než v předchozím roce.
Průmyslové problémy
Slabá poptávka po nových automobilech doma zhoršila výzvy, kterým čelí německý automobilový průmysl, spolu s vysokými výrobními náklady a rostoucí konkurencí z Číny.
Největší evropský výrobce automobilů Volkswagen oznámil na konci loňského roku dohodu s odbory o snížení výrobní kapacity v Německu o zhruba 730 000 vozů a zrušení 35 000 pracovních míst.
Drastické škrty byly potřebné k tomu, aby se hlavní značka Volkswagen postavila na udržitelný základ a aby se financovaly investice do klopýtající elektrické strategie automobilky, uvedl koncern.
Potíže VW mu nezabránily udržet si první místo v prodejích s 536 888 novými registracemi v Německu.
Čínští výrobci, kteří pohltili podíl na svém domácím trhu a vyděsili evropské výrobce, se v Německu ještě musí výrazně prosadit.
Značky jako BYD, XPeng a MG Roewe dohromady prodaly v Německu asi 25 000 kusů.
Podíl Tesly na trhu také klesl z 2,2 % na 1,3 %, protože americký výrobce elektromobilů v Německu prodal pouze 38 000 kusů.
Celkový propad prodeje elektromobilů v Německu způsobil, že vozidla poháněná bateriemi ztratila podíl na trhu ve srovnání s tradičními spalovacími motory a hybridními vozy.
Elektromobily tvořily v roce 2024 13,5 % prodejů, což je pokles z 18,4 % v předchozím roce.
Prodej hybridních automobilů vzrostl o 12,7 % na téměř 950 000 vozů, protože spotřebitelé se snažili zajistit své sázky na automobily, které mohou jezdit jak na elektřinu, tak na fosilní paliva.
Dotační program
Gall řekl, že k nastartování trhu s elektromobily jsou zapotřebí "silné impulsy".
Nový podpůrný program by mohl poskytnout "významnou podporu" prodeji automobilů poháněných bateriemi, řekl, ale zůstává nejistý ohledně výhledu, protože Německo směřuje k novým volbám 23. února.
Kancléř Olaf Scholz, jehož vláda zrušila předchozí dotační program, vyzval v kampani k novému podpůrnému programu na evropské úrovni.
Opoziční politici také vyzvali k tomu, aby se churavějícímu automobilovému průmyslu dostalo větší pomoci, a zároveň kritizovali evropské plány na postupné vyřazování spalovacích motorů.
Výrobci by mohli sami snížit ceny, protože se snaží nabídnout více elektromobilů a zůstat na cestě ke splnění přísnějších emisních cílů EU, které vstoupí v platnost v roce 2025, řekl Gall.
Pokrok ve snižování cen elektromobilů by mohl vést ke zvýšení prodeje, ale odvětví by se snažilo dostat nad objemy zaznamenané v roce 2023, řekl.
"Očekávaná změna paradigmatu" ve spotřebitelských preferencích teprve přijde, dodal Gall. "Pro velkou část populace jsou spalovací motory stále výrazně populárnější než elektromobily."
Zdroj v angličtině: ZDE
Diskuse