Craig Murray: Neuvěřitelně nudné interview. Nedívejte se na ně

7. 4. 2018


Britská komerční televize Sky News odvysílala ve čtvrtek odpoledne téměř dvacetiminutový rozhovor s bývalým britským velvyslancem v Uzbekistánu Craigem Murraym, který je ostrým kritikem způsobu, jímž britská vláda reaguje na atentát proti Skripalovým v Salisbury. Murray nevylučuje, že útok provedl ruský stát, a pokud by se to potvrdilo, doporučoval by daleko ostřejší zásah proti Rusku než vyhoštění pár diplomatů, kteří jsou stejně k ničemu, jak on sám jako bývalý diplomat ví. Důležitější by byl zásah proti ruským oligarchům, kteří se bezostyšně v Londýně vychloubají svými miliony.

Zatímco Murray nevylučuje, že útok proti Skripalům spáchal ruský stát, poukazuje právem na to, že to nebylo dokázáno a že to nikdo neví. Skutečnost, že ruský stát před lety usmrtil v Británii bývalého špiona Litviněnka není přece důkazem, že provedl i tento útok. Načasování útoku proti Skripalovým na tuto dobu je pro Rusko nevhodné, mimo jiné i proto, že Rusko připravuje fotbalové mistrovství, na němž mu záleží, a skandál kolem atentátu ho ohrožuje.

Argument, že se Británii podařilo přesvědčit řadu západních států, že na vině je v případě Skripalových Rusko, je pro Murrayho nepřesvědčivý, protože když byl britským velvyslancem, podobně se Británii podařilo přesvědčit řadu západních zemí o údajné existenci neexistujících iráckých zbraní hromadného ničení, a to vedlo nejen k vyhošťování diplomatů, ale k válce. Pokud mají vlády jednat, musejí prezentovat důkazy, které by obstály u soudu, tvrdí Murray.

Podle Murrayho má přístup k novičoku mnoho států a mnoho států, například Ukrajina, nebo různé země na Blízkém východě, mohlo mít velký zájem na diskreditaci Ruska. Britský ministr zahraničí Boris Johnson tvrdil, že Rusko má tajný program výroby novičoků, na němž se účastní mnoho chemiků a vědců, už přes deset let.

Murray: Pokud by to bylo pravda, takový tajný program by Rusko stál desetimiliony, ne-li stamiliony dolarů. Vážně si někdo může myslet, že by si Rusko takový program veřejně odtajnilo, a tedy zničilo, útokem na špiona v penzi v Salisbury?

Rozhovor byl odvysílán, nebyl však umístěn na internetových stránkách televize Sky News, zřejmě proto, že moderátorka v poslední třetině rozhovoru na Murrayho nevybíravě útočila za to, že si dovolil poukázat, že rozhovor Sky News s ředitelem britské chemické laboratoře v  Porton Down Aikenheadem byl sestříhán, což se  ukázalo, že byl. Vedení stanice zřejmě usoudilo, že se moderátorka chovala trapně, a tak rozhovor potlačilo, Murray ho však z televizní stanice přece jen pak získal a zveřejnil, přestože mu moderátorka tvrdila, že šlo o živý rozhovor a že nahrávku nemají - což by bylo, jak na to Murray poukazuje, porušením zákona.

0
Vytisknout
2841

Diskuse

Obsah vydání | 12. 4. 2018