Rusko tajně nakoupilo více než 50 tankerů na LNG pro novou stínovou flotilu

24. 7. 2024

čas čtení 4 minuty
Rusko se loni začalo připravovat na tvrdší sankce proti svému sektoru LNG a vykupovat staré tankery schopné přepravovat zkapalněný plyn.

Od druhého čtvrtletí roku 2023 změnilo majitele a bylo ve Spojených arabských emirátech zaregistrováno více než 50 lodí na LNG, vyplývá z údajů společnosti Winward, která radí majitelům lodí a vládám. Ve čtyřech z posledních pěti čtvrtletí bylo provedeno více než 10 transakcí, zatímco dříve byly extrémně vzácné - od nuly až po maximálně několik za čtvrtletí, poznamenává Financial Times.

Podle údajů společnosti Kpler o sledování lodí již některé z takto zakoupených tankerů jezdí na trasách používaných k přepravě ruského LNG. Jeden z nich tedy naložil plyn do projektu Jamal LNG společnosti Novatek.

Čtyři tankery ledové třídy byly ve druhém čtvrtletí převedeny do vlastnictví White Fox Ship Management, dubajské firmy, která není účastníkům trhu známa a která nemá vlastní kancelář, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na globální databázi lodí Equasis. Tyto tankery (North Air, North Mountain, North Sky a North Way) dostaly letos v létě povolení k plavbě ve vodách Severní mořské cesty (NSR), přes kterou se vyváží plyn z Jamal LNG.

Situace na trhu tankerů LNG naznačuje "složitost operací v lodním průmyslu, která může souviset s ruskými zájmy," tvrdí analytici rizik a dodržování předpisů společnosti Kpler.

Řada dříve neznámých společností s nejasnými vlastníky, většinou registrovaných ve Spojených arabských emirátech, v uplynulém roce aktivně skupovala tankery na LNG, především staré, což vedlo ke zvýšení cen tohoto typu plavidel, uvedli pro FT účastníci odvětví. Například jeden tanker na LNG, který byl zakoupen v roce 2007 za 50 milionů dolarů, byl prodán za 80 milionů dolarů, zatímco až donedávna zájem o lodě starší 15 let klesal kvůli zpřísňujícím se ekologickým předpisům a zlepšujícím se technologiím, řekl Toby Dunipace, výkonný ředitel LNG u lodního makléře SSY:

"Vidíme však nárůst nákladů na plavidla tohoto typu. Jedním z vysvětlení by mohlo být, že jsou potřeba pro stínovou flotilu."

Podle společnosti Dunipace musela společnost SSY v letošním roce odmítnout služby několika potenciálním zákazníkům kvůli sankčním rizikům s nimi spojeným.

Nemusíte být raketový vědec, abyste si spočítali, že Rusko začne formovat stínovou flotilu pro přepravu LNG, stejně jako ji vytvořilo pro přepravu ropy, říká Sergej Vakulenko, vedoucí pracovník Carnegieho berlínského centra pro Rusko a Eurasii. Vzhledem k tomu, že Spojené státy a Katar zvyšují produkci a vývoz plynu, rizika narušení globálního trhu se snižují, takže kromě arktického LNG-2, na který se americké sankce dostaly v listopadu 2023, mohou být na černou listinu zařazeny i další projekty LNG, jako je Jamal LNG, poznamenal.

Pokusy o vytvoření stínové flotily LNG, "soudě podle rozhodných akcí Američanů", jsou odsouzeny k nezdaru, říká expert na trh s ropou a zemním plynem Michail Krutichin: "Tato plavidla nebudou schopna plnit svou přepravní funkci a budou určitě bojkotována." Kromě toho dodává, že EU ve 14. balíčku sankcí zakázala překládku ruského LNG ve svých přístavech, takže k vývozu zboží do Asie nebo Afriky z Jamalu LNG podél NSR jsou zapotřebí přepravci plynu arktické třídy, což snižuje komerční ziskovost projektu.

A konečně, na světě je více než desetkrát méně tankerů LNG než ropných tankerů, jsou to specializovanější plavidla, snáze se sledují a vyžadují posádky se speciálními odbornými dovednostmi.

Proto "široce propagované ruské plány na zvýšení objemu vývozu LNG na 100 milionů tun ročně jsou předurčeny k tomu, aby se nenaplnily," shrnuje Krutichin.

Zdroj v angličtině: ZDE

1
Vytisknout
2295

Diskuse

Obsah vydání | 29. 7. 2024