Britská vláda je nucena dočasně znárodnit hlavní britskou železniční trať

16. 5. 2018







Jedna z dvou hlavních britských železničních tratí, šest set kilometrů dlouhá trať z Londýna po východním pobřeží Británie do Edinburku, bude britskou vládou znárodněna. Soukromé firmy Virgin a Stagecoach, které za kontrakt tuto trať provozovat  měly vládě zaplatit 3,3 miliard liber, jsou neschopny tuto částku uhradit.
 Železniční spojení Londýn-Edinburk se vrátí dne 24. června do státního vlastnictví a získá zpět historický název z 19. století Londýnská a severovýchodní dráha. Britská konzervativní vláda se stala terčem ostré kritiky Labouristické strany, že vláda neuhrazenou částku za koncesi provozovat tuto trať konzervativci těmto soukromým firmám v podstatě věnovali. Železniční doprava Londýn-Edinburgh byla až do roku 2015 ve státním vlastnictví a tah silně vydělával, poté co předchozí dva soukromí provozovatelé této dráhy s provozem trati neuspěli. Trať úspěšně provozoval stát v letech 2009-2015 po kolapsu dvou předchozích soukromých projektů.

Dvě třetiny britských voličů požadují, aby byly zprivatizované britské železnice zestátněny. Jízdenky na britských železnicích jsou snad nejdražší na světě (roční jízdenka zaměstnanců dojíždějících do Londýna z předměstských míst vlakem platí za jízdu trvající necelou půlhodinu, v průměru 150 000 Kč) a zejména v jižních částech země jsou zastaralé a nespolehlivé. Jezdí ovšem ve srovnání s českými železnicemi asi o polovinu rychleji, ovšem ve srovnání s železnicemi v západní Evropě je to archaický provoz.
0
Vytisknout
2284

Diskuse

Obsah vydání | 18. 5. 2018