Tisková zpráva:

Třetí brněnské referendum! Do třetice všeho dobrého! Ale jenom s Vaší pomocí!

15. 5. 2024

čas čtení 6 minut
Název „Brno Brňankám a Brňanům“ (B3!) byl vybírán s ohledem na možnost uspořádání „Třetího brněnského referenda“. Během naší činnosti se k tématu železniční stanice „Brno hlavní nádraží“ vracíme pravidelně. Nyní je to oficiální.

Petice můžete stáhnout z našeho webu, který se postupně upravuje pro potřeby Třetího brněnského referenda.

Jdeme do toho??

* Třetí brněnské referendum je šancí vrátit Brno Brňankám a Brňanům a konečně moudře rozhodnout o poloze železniční stanice „Brno hlavní nádraží“

* Místní referendum je nejsilnějším, ale v České republice zatím stále těžko prosazovaným, tudíž výjimečným nástrojem demokracie, protože rozhodnout o daném problému mohou přímo občanky a občané obce s volebním právem. Referendum je formou přímé demokracie a nahrazuje rozhodování zastupitelstva obcí či ho dokonce mění. V Brně může změnit prosazovaný plán o přesunutí železničního nádraží z centra města, které by mohlo závažně poškodit rozvoj Brna a znepříjemnit život většině jeho obyvatel.

* „Třetí brněnské referendum“ navazuje na první (2004) a druhé (2016) referendum o poloze hlavního nádraží. Přestože se jedná o tak závažnou věc, nebyl nikdy dosažen potřebný počet hlasujících, takže obě referenda nebyla platná a ani závazná. Zastupitelstvo Brna pak v únoru 2018 schválilo odsun železniční stanice „Brno hlavní nádraží“ od největšího uzlu veřejné dopravy ve městě k řece Svratce.

* Odsun nádraží prosadily strany, které jsou spojeny s velkými skandály a se spornými projekty, které zadluží Brno na dlouhá léta: šmelení s obecními byty; prosazování lanovky z výstaviště do kampusu za téměř 1 miliardu korun, které ohrožuje biotopy a jedince zvláště chráněných druhů živočichů a největší jihomoravské nocoviště havranů a kavek; zrušení připraveného nákupu třetího kotle pro brněnskou spalovnu komunálních odpadů a odmítnutí státní dotace ve výši 2,8 miliardy korun; stavba multifunkční haly na výstavišti za asi 7 miliard korun, přičemž jen zaplacení úroků za úvěr od banky bude stát Brno navíc asi 1,7 miliardy korun…

Rozpory a nejasnosti provázejí také plán na odsun železničního nádraží v Brně:

* obchodní dům Tesco se bourá, takže nebyl nepřekonatelnou překážkou pro modernizaci nádraží v centru

* cena nového nádraží prudce stoupá (ze 43 miliard korun na aktuálně 60 miliard korun)

* po odsunutí nádraží ke Svratce se stávající má zrušit, takže nebude využíváno ani jako zastávka pro tzv. regionální dopravu

* Zastupitelstvo města Brna v únoru 2018 stanovilo jako podmínku pro odsunutí nádraží vytvoření tzv. severojižního kolejového diametru, což není dosud splněno

* uváděný harmonogram přípravy a dokončení odsunutého nádraží se nijak neplní

* v odsunutém nádraží nebudou zastavovat všechny rychlovlaky

* nesmíme spoléhat na to, že nádraží se nikdy neodsune, protože veřejné prostředky na realizaci tohoto plánu se stále utrácejí a jejich množství stále vzrůstá

* dopravní obslužnost nového odsunutého nádraží nemusí být pro cestující nikdy ani ze čtvrtiny tak výhodná, jako v nynější poloze v centru

* Každý, kdo použije vlak z hlavního nádraží, může dnes bez zbytečného zdržování využít jednu z mnoha linek MHD směřujících takřka do všech částí města, včetně nočních rozjezdů. Navíc většina důležitých úřadů, ale i kulturních, vzdělávacích a zábavních institucí je snadno dosažitelná z nádraží v centru i krátkou pěší chůzí.

* Toto je nedůležitější přínos současné polohy hlavního nádraží v centru Brna, který nám mohou závidět všechna velká města v České republice. Dokonce i v celoevropském kontextu se Brno tímto řadí mezi velká města s nejkvalitnějším propojením železniční a městské veřejné dopravy, což je výhodné i rozumné pro obyvatele Brna i pro jeho návštěvníky. Řadíme se tak mezi špičku světové úrovně.

* Odsun nádraží k řece Svratce by to však zcela zničil. Proto je nutné, aby o jeho poloze rozhodli Brňanky a Brňané v Třetím brněnském referendu. Máme pravděpodobně poslední šanci zabránit nevratnému zničení kvality veřejné dopravy v Brně, hlavně té železniční. Samozřejmě, pokud budou výsledky místního referenda platné a závazné.

** Podpořte Třetí brněnské referendum.

** Hlasujte pro Brno s nejkvalitnějším propojením veřejné dopravy!

** Ukažme všem, že Brňanky a Brňané (Brňačky a Brňáci) se umí postarat o Brno nejlépe sami. Nenechme si vnutit představu, že na našem názoru nezáleží. Naopak. Náš názor je ten nejdůležitější, nikoli finanční zisky několika málo jedinců??

** Bez Vaší pomoci však nemáme šanci.

Zachraňme kvalitu veřejné dopravy a budoucnost celého Brna vzájemnou spoluprací:

1. Stáhněte si petice z naší webové stránky.

- Pokud máte trvalé bydliště v Brně a nejpozději v září 2025 budete mít 18 let, podepište petici za konání referenda. A zkuste mezi svými přáteli, rodinou a známými sehnat co nejvíce dalších podpisů. Podepsané archy nám můžete dát na petiční stánek (teď budeme na nejrůznějších místech Brna často), nebo nám napište a domluvíme se osobně.

- Petici pro Zastupitelstvo Jihomoravského kraje může podepsat každý občan/ka České republiky. Bohužel nemá takovou vymahatelnost jako referendum, ale čím víc podpisů sesbíráme, tím lépe.

2. Přidejte se, ať už celý Váš spolek (název společné koalice/aliance ještě není stanoven), nebo osobně jako podporovatel/ka Třetího brněnského referenda. Napište nám.

3. Přispějte finančně na náš transparentní účet, až bude zveřejněn (chvíli to potrvá, tak prosíme o strpení).

Proti nám stojí neskutečně velká finanční lobby.

4. Pomozte nám sbírat podpisy na petičních stáncích jako dobrovolnice/ík. Každá hodina podpory se počítá. Napište nám.

5. Chcete nám pomoci jinak? Napište nám.

Sdělte nám své postřehy a nápady, jak můžeme vylepšit své snažení, aby bylo úspěšné.

Děkujeme a přejeme nám všem, aby Třetí brněnské referendum bylo konečně úspěšné!

1
Vytisknout
1038

Diskuse

Obsah vydání | 20. 5. 2024