Vědci objevili protilátky, které vyvolávají širokou imunitu proti virům SARS, včetně vznikajících variant

12. 8. 2022

Vědci ze Scripps Research nyní identifikovali protilátky, které jsou účinné proti mnoha různým variantám SARS-CoV-2 a také dalším virům SARS, jako je SARS-CoV-1, vysoce smrtelný virus, který způsobil vypuknutí epidemie v roce 2003. Výsledky ukázaly, že zvířata jsou překvapivě schopnější vytvářet tyto typy protilátek proti viru "pan-SARS" než lidé, což vědcům poskytuje vodítka, jak vyrobit lepší vakcíny.

Zjištění zveřejněná v časopise Science Translational Medicine odhalují struktury protilátek, které produkují tuto komplexnější imunitní odpověď. Vědci zjistili, že tyto neutralizační protilátky rozpoznávají oblast korunkového proteinu, která je relativně více zachovávaná, což znamená, že je přítomna u mnoha různých virů SARS, a proto je méně pravděpodobné, že časem zmutuje. Tento objev může poskytnout informace o tom, jak vyvinout vakcíny nové generace, které mohou nabídnout další ochranu proti vznikajícím variantám SARS-CoV-2 a dalším virům souvisejícím se SARS.

Ve studii byly opice makak rhesus imunizovány korunkovým proteinem SARS-CoV-2 – vnější částí viru, která mu umožňuje proniknout a infikovat hostitelské buňky. Byly aplikovány dvě injekce, připomínající podobnou strategii používanou u aktuálně dostupných mRNA vakcín u lidí. Na rozdíl od těchto vakcín se však ukázalo, že makakové mají širokou neutralizační protilátkovou odpověď proti viru – včetně variant, jako je omikron.

Zaujatý tímto výrazným rozdílem, vědci poté spolupracovali s laboratoří Iana Wilsona ve Scripps Research, aby prozkoumali struktury protilátek. Zjistili, že tyto protilátky rozpoznávají konzervovanou oblast na okraji místa, kde se korunkový protein váže na hostitelské buňky, nazývanou vazebné místo receptoru angiotenzin konvertujícího enzymu 2 (ACE2). To se liší od oblasti, na kterou cílí většina lidských protilátek, která se více překrývá s vazebným místem receptoru ACE2 a je variabilnější, pokud jde o změnu.

Je důležité si uvědomit, že gen makaka kódující tyto široké neutralizační protilátky – známé jako IGHV3-73 – není u lidí stejný. Dominantní imunitní odpověď u lidí souvisí s genem IGHV3-53, který produkuje silnou, ale mnohem užší neutralizační protilátkovou odpověď. Vědci však tvrdí, že tento objev otevírá dveře k racionálnímu navrhování a konstrukci vakcín nebo kombinací vakcína-adjuvans, které vyvolávají širší ochranu proti SARS-CoV-2 a jeho mnoha variantám.

Zdroj v angličtině: ZDE