Netěšme se, není na co

Existuje vůbec cesta, jak ukázat voličům populistů, že volí proti svým vlastním zájmům?

14. 11. 2024 / Jiří Hlavenka

čas čtení 3 minuty
Tohle je fakt brutální. Je to průzkum, dělaný u voličů Donalda Trumpa, těch, kteří dali hlas jemu, a doptává se na postoje u řady programových bodů... těch, které prováděl Joe Biden a ve kterých by pokračovala Kamala Harris.

Voliči Trumpa (!) ve zcela drtivé až velmi velké většině podporují všechny tyto politiky. Jedná se přitom o zcela zásadní věci a nikoliv marginality: dostupnost zdravotní péče, výše daní bohatých osob a korporací, dostupné bydlení, zvednutí minimální mzdy atd. Tohle všechno voliči Trumpa - který jim ovšem nic takového neslibuje, jen chce "dělat Ameriku znovu velkou" - chtějí, ovšem v praxi jim to dodával Biden/Harris. Trump jim dodá pravý opak.



Toto svědčí o následujícím:

1) Voliči (ne všichni, ale velká část) jsou naprosto neinformovaní v programových otázkách stran a kandidátů. Nečtou je, nesledují je, nepídí se po nich, nepřemýšlejí o nich.

2) Voliči (ne všichni, ale velká část) vlastně ani neposlouchají, kdo jim co říká. Reagují jen na to, kdo jim to říká a zda je to člověk, se kterým cítí nějakou emoční spřízněnost. Kdyby Trump neříkal vůbec nic a jenom třeba zpíval dokola hymnu nebo Jingle Bells, volili by jej taky.

3) Dnešní dobu charakterizuje (a bude hůř) přímý kontakt politika s voliči prostřednictvím sociálních sítí. Bez prostředníka, bez médií. Politik se stává médiem. Již v roce 1964 říkal věhlasný teoretik komunikace Marshall McLuhan "Medium is the message", tedy že to, kdo a jak to říká, je daleko podstatnější než co říká. Naprosto prorocké a moc lidí to tehdy nepochopilo.

4) Trump je dokonalým médiem pro své voliče, protože ON JE ZTĚLESŇUJE. "Hele, Máňo, podívej na Doníka, on je tak blbej, škaredej, zlej, hulvátskej, pomstychtivej člověk... stejně jako my dva! No to je náš člověk!". Kdo chcete propadnout do hluboké deprese, doporučuji knihu Dušana Hamšíka Génius průměrnosti, popisující důvody vzestupu a úspěchu Adolfa Hitlera.

5) A pozor: "Již brzy na vašich obrazovkách". Tohle vše si zažijeme za rok ve sněmovních volbách (vlastně si to už nějakou dobu zažíváme). Babiš je médium, které promlouvá, a promlouvá svou osobou. Stejně jako Trump plácá nesmysly, protiřečí si a disponuje slovní zásobou 500 čechoslováckých slov. Babiš stejně jako Trump nemá vůbec žádný politický program. Všimněte si: strana, která chce vyhrát ve volbách a vést zemi, nemá program. Vůbec žádný. Nikdy neměla a nebude mít - zcela cíleně. Vůbec tam nenajdete, co chtějí a co nechtějí dělat.

6) Není na to zatím žádná protizbraň. Snad dobrou zprávou je, že touto první signální se neřídí všichni voliči, ostatně i v Americe to bylo půl na půl, i u nás to je pořád zhruba půl na půl. Problém je v tom, jak strašně snadno lze získat na svou stranu vysoké desítky procent voličů: jen tím, že si najdete v podstatě maskota, který může být jinak úplně tupý, ale dokáže na sebe "vyladit" kvanta voličů, získat je na svou stranu.

Netěšme se, není na co.

3
Vytisknout
3700

Diskuse

Obsah vydání | 15. 11. 2024