Jak pomáhají němečtí učitelé ztraumatizovaným uprchlickým dětem

29. 11. 2015

čas čtení 3 minuty

Letos v létě byl Daniel Wunsch, učitel ve škole v malebném německém městě Baden-Baden, telefonicky požádán, aby pomohl uprchlickému chlapci v jeho třídě, který se pokusil spáchat sebevraždu. "Ahmed" (jeho jméno bylo změněno), pracovitý mladý muž, který se chce stát zdravotníkem, trpěl po mnoho týdnů nespavostí a neměl nikoho než školu, kdo by mu pomohl.

Wunsch vzal chlapce do nemocnice a ubytoval ho u sebe doma, aby mu pomohl se uzdravit. "On strašně dlouho nespal," říká Wunsch. "Měl strach a bál se, že ho zatkne policie. Je to milý chlapec, který dělá své domácí úkoly a dobře pracuje v týmu, ale když nemůže spát, nemůže se ve třídě soustředit, takže mám o něho starosti."

Jeho škola letos přijala šedesát uprchlických dětí. Německo se letos připravuje na přijetí 1,5 milionu uprchlíků a ministerstvo školství předpokládá, žebude potřeba nejméně 325 000 míst pro uprchlické děti ve školách.

Přechod pro uprchlické děti do Německa ale není bez problémů. "Moji žáci jsou hodní a inteligentní," říká Wunsch, "ale mnoho z nich nemá nikoho, protože jejich rodiče jsou mrtví. Někteří jsou nemocní. Příliš mnoho jich bydlí s mnoha dalšími lidmi v jediné místnosti. Mají strach, takže nemohou spát, a pak jim jde učení špatně."

Mnoho uprchlicích dětí trpí duševními problémy. Každé páté uprchlické dítě trpí post-traumatickým stresem a polovina uprchlických dětí utrpěla psychické trauma. "Některé děti jsou tak ztraumatizované, že se nedokáží soustředit na to, co říkám," vysvětluje Nana Keck ze školy v Karlsruhe.

Když se to stane, Keck je pošle na procházku, anebo jim říká, ať se dívají z okna. Nemá kvalifikaci psychologa, aby dokázala dělat víc. "Jeden žák v její třídě byl tak ztraumatizován, že seděl se svým ruksakem na zádech a odmítal si vyndat tužku a papír. Byl plný strachu a pořád se chystal odejít. Po pár hodinách prostě odešel. Volala jsem na něho, ale nereagoval."

Situaci nenapomáhá to, že uprchlické děti musejí čekat v recepčních střediscích na registraci až půl roku. Mezitím nemají přístup ke vzdělání a jsou ohroženy násilím či zneužíváním. Sedí tam s učebnicemi němčiny, ale prostředí není pro ně nejvhodnější. Čekání v přijímacích střediscích může u dětí vyvolat další duševní problémy.

Je nesmírně důležité uprchlíkům poskytnout vzdělání a integrovat je, říká Rudi Tarneden z organizace UNICEF. "Vzdělání není jen učení. Je to také příchod. Pro mladé lidi není tak těžké naučit se nový jazyk, takže tohle je pro ně důležitá doba. Jak to zvládneme bude mít na Německo obrovský dopad. Tyhle děti jsou budoucností a jejich životy budou tady."

UNICEF požaduje zlepšení situace v přijímacích střediscích a politickou a finanční podporu pro učitele, aby mohli děti integrovat. Zprávy o rostoucím ultrapravicovém radikalismu situaci zhoršují. Přesto je nutno školám poskytnout příslušné zdroje, říká Tarneden.

Ahmed už zase chodí do školy a dostal léky, které mu mají pomoci spát. Učitelé říkají, že je zase v pořádku. Wunsch je rozhodnut, že Německo musí těmto mladým lidem pomáhat. "Tohle je nynější situace a musíme se z ní poučit a naučit se, jak věci změnit. Uprchlíci jsou lidé s problémy a mladí lidé, kteří potřebují pomoc. Žádný učitel se k nim nemůže obrátit zády a nechat je trpět."

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
7531

Diskuse

Obsah vydání | 2. 12. 2015