Kontroverze o nástupním ostrůvku na stanici Staroměstská
19. 11. 2025
Pozn. JČ:
K celé věci: Ostrůvek je zcela polovičaté řešení, protože byl rozšířen pouze na jedné straně, pro tramvaje přijíždějící od Národního divadla. Ostrůvek na druhé straně zůstává úzký. Měli samozřejmě už dávno zrušit průjezd aut od Smetanova nábřeží a rozšířit oba ostrůvky. Automobily na Staré Město pražské vůbec nepatří, intenzivně tam znečišťují vzduch především partikuláty, které způsobují infarkty i u mladých lidí.
Píše Matěj Michalk Žaloudek
Aktuální fotka dobře ukazuje vytíženost tramvajového ostrůvku a jízdního pruhu. Ty lidi na té fotce se dříve tísnili na tom úzkém proužku vpravo vymezeném obrubou, která v té mozaice zůstala.
Ultimátní argument v diskuzi: “normální střízlivej člověk z toho ostrůvku nespadne” je symptomem ignorance toho, že ve městě žijí taky děti, lidi starý nebo nemocný, nevidomý nebo špatně se orientující a samozřejmě i lidi pijící alkohol, co by ne. Je těžké podobné komentáře nechápat jako eugenické naznačování, že “slabší kusy” si smrt pod koly zaslouží, protože takový jsou zákony džungle.
Rozšíření ostrůvku na Staroměstské se samozřejmě nestalo ve vzduchoprázdnu. Promenáda Smetanovo nábřeží – Křížovnická měla být už dávno pěší zónou nebo alespoň výrazně zbavena automobilového tranzitu. Všichni příčetní lidi to říkají od 90. let, primátor Svoboda k tomu dospěl před nějakými 13 lety, počítají s tím platné celoměstské strategie a v programovém prohlášení se k tomu přihlásila i současná koalice. Tzn. existuje všeobecný konsenzus, že zde auta mají být jen doplňkovou formou dopravy, ke kterému se zavázala dokonce i autíčková ODS (ačkoliv to zároveň samozřejmě všemi dostupnými prostředky sabotuje).
Vždycky když od někoho takového čtete, že něco “zhorší dopravní situaci”, je nutné vnímat, že tím myslí jen “situaci aut”. “Dopravní situace” v tomto místě se totiž odehrává primárně v metru, v tramvajích a v obrovském objemu i v rámci pěší dopravy zejména příčně mezi UMPRUM a Kaprovkou – a pro tyto většinové módy dopravy ta úprava znamenala zlepšení. “Možnost, že by si někdo mohl myslet, že to něčemu pomůže” opravdu existuje.
My, lidé z ostrůvků, se potřebujeme naučit hájit hlasitěji práva před agresivními výpady motopopulistů. Zdeněk Hřib zaslouží kritizovat za to, že toho prosadil málo, ne za to málo, co udělal dobře.
Diskuse